Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
...
  1.    länk #76
    Nyfnikens avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms län

Garanterar banken även att beloppet är på mottagarens konto ett visst datum eller gäller datumet bara uttagsdatumet?
    "Garanterar"... Ja, det står i alla fall vilken tid och datum mottagaren kommer ha sina pengar.

2.    länk #77
    pappskallens avatar
    Forumgud Medlem: Jun 2004
    Inloggad
    Duger en utredare på konkurrensverket då??

Detta ur dagens DN:

http://www.dn.se/ekonomi/konkurrensen-ar-satt-ur-spel
    På jobbet är det jag som bestämmer hemma......

3.    länk #78
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands
    Inloggad
    Jobbar utredaren på DN Ekonomi, eller vad menar du?

"Enligt DN Ekonomis undersökning är det vanligaste skälet till att en kund byter bank (helt eller delvis) lägre låneräntor/lägre avgifter eller bättre ekonomiska villkor i den nya banken. Mer än varannan bankbytare (56 procent) anger detta som skäl."

Nej men byter folk bank för att de får bättre villkor...
    "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."

4.    länk #79
    pappskallens avatar
    Inloggad
    Jobbar utredaren på DN Ekonomi, eller vad menar du?
    nä, jag menar det jag skriver: Utredaren jobbar på konkurrensverket. Artikeln där han yttrat sig är publicerad av DN.

Jag citerar vad han säger i DN:

– Bankbytarna är för få för att sätta press på bankerna, konstaterar Carl Magnus Berglund, utredare på Konsumentverket.

Så har det sett ut de senaste tio åren och det är något som de fyra storbankerna Swedbank, Nordea, SEB och Handelsbanken är väl medvetna om. Och utnyttjar, tror Carl Magnus Berglund.

Det finns helt enkelt för många oöverkomliga hinder för att kunderna ska ta steget och helt lämna sin bank för en annan med bättre erbjudanden, konstaterar Konsumentverket. Därför ska myndigheten nu dra i gång en förstudie för att se vilka ”tekniska hinder ” som begränsar kundernas möjligheter att fritt byta bank och om det går att göra något åt dessa.

5.    länk #80
    Banned Medlem: Apr 2011
    Län: Västra Götaland

Vi har hört det förut.
    Bankerna säger att sambandet mellan bolåneräntor och reporänta är svagt och att bolåneräntorna måste vara fortsatt höga.
    Men bostadsobligationsräntan som bankerna finansierar sina bolån med har sjunkit med 35 procent det senaste året, enligt Villaägarnas Riksförbund.

En bolånekund som vill binda sin ränta på fem år erbjuds av SEB en listränta på 4,39 procent för pengar som SEB själva, enligt Villaägarnas Riksförbund, uppger att man betalar 2,91 procent för att låna upp.
    Det ger en marginal på 1,48 procent för SEB på ett femårigt stabilt bolån.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14383300.ab

6.    länk #81
    Inloggad
    [QUOTE=pappskallen;1466629]
    [quote]

Det mesta var ju DN:s tolkningar. Detta var citatet.

– Bankbytarna är för få för att sätta press på bankerna, konstaterar Carl Magnus Berglund, utredare på Konsumentverket.
    Hur ofta måste man byta bank egentligen? Oftare än man byter bil? Oftare än man byter elbolag? Oftare än man byter telebolag? Försäkringsbolag? Frisör? Tandläkare?

Jag begriper inte vad som krävs för att ni skall tycka det är bra konkurrens

7.    länk #82
    Senior medlem Medlem: Mar 2008
    Län: Stockholm

Jag tycker det är jättebra att Anders Borg, Peter Norman, konkurrensverket, DN och Aftonbladet och så många som möjligt pressar på bankerna. Det kanske kan leda till lägre priser på banktjänster för mig och det tycker jag är bra. Heja, heja. För övrigt skulle jag vilja ha lägre elpriser, lägre priser på alkohol och lägre priser på lite annat också.

8.    länk #83
    Inloggad
    Bra där, fast jag vill nog att allt jag pekar på skall vara gratis. Vad gör regeringen???

9.    länk #84
    Swetrots avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2007
    Ålder: 41
    Län: Gävleborg
    Blogginlägg: 9

Det finns ju inte så himla många väsentligt bättre alternativ att byta till. Hur ofta byter t.ex. gemene man livsmedelsbutik man handlar i? Bensinmack man tankar på? När alternativen inte avviker allt för mycket från varandra får vanan styra.

Vad gäller räntestjälandet så gjorde Sveriges fyra storbanker under 2009 en vinst på sammanlagt 59 miljarder. Det som kom från floaten är rätt så försumbart, det som kom från bostadslånen däremot var en stor andel. Om människor amorterade av sina bostadslån skulle bankerna tjäna mindre pengar.
    Jag - en landsbygdstaliban

10.    länk #85
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: X

Vad gäller räntestjälandet så gjorde Sveriges fyra storbanker under 2009 en vinst på sammanlagt 59 miljarder. Det som kom från floaten är rätt så försumbart, det som kom från bostadslånen däremot var en stor andel. Om människor amorterade av sina bostadslån skulle bankerna tjäna mindre pengar.
    Och 59 miljarder är osjäligt, eller?

Ägarna till bankerna har idag finansierat ett kapital om ca 500 miljarder. Ställ 59 i proportion till 500 och fundera en gång till på om du tycker att det är mycket eller lite. Vad tycker du är rimligt...

Tänk på att även du sannolikt är ägare till bankerna genom någon akitefond du äger direkt eller indirekt genom någon av dina pensionslösningar...

11.    länk #86
    pappskallens avatar
    Inloggad
    [QUOTE=-MH-;1469090][QUOTE=pappskallen;1466629]

Jag begriper inte vad som krävs för att ni skall tycka det är bra konkurrens

Eller........

Jag begriper inte vad som krävs för att du ska begripa att det i princip inte är någon konkurrens........

Jag ger iallafall upp

12.    länk #87
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Det finns ju inte så himla många väsentligt bättre alternativ att byta till. Hur ofta byter t.ex. gemene man livsmedelsbutik man handlar i? Bensinmack man tankar på? När alternativen inte avviker allt för mycket från varandra får vanan styra.

Och 79 miljarder 2011 ...
    http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4967458
    Den som vet mest, gissar minst.

13.    länk #88
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: X

Och det egna kapitalet (ägarnas insats i bankerna) uppgår då till ca 535 miljarder :-)
    Senast redigerad av PCLarsson 2012-02-17 07:15

14.    länk #89
    Swetrots avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2007
    Ålder: 41
    Län: Gävleborg
    Blogginlägg: 9

Jag har ingen bestämd åsikt kring vad som är rimlig avkastning på eget kapital i en bank, men kan kanske tycka att mer än dubbla inflationstakten är för mycket eftersom man ändå har förtroendet att få låna ut pengar och därmed ta risker med pengar som inte är sina egna mer än till en mindre del.

Poängen var dock att jag ville ställa trådstartarens beräkningar om ränta man snott åt sig mot bankernas totala vinst, och de visar det sig inte vara en särskilt stor andel som kommer därifrån. Bankernas vinster kommer istället från bostadslånen, och det enda sättet för att slippa bidra till de vinsterna är att amortera bort sina lån och kanske sluta ha sina pengar i bankernas ofta underpresterande och dyra sparfonder.
    Jag - en landsbygdstaliban

15.    länk #90
    Banned Medlem: Apr 2011
    Län: Västra Götaland

Poängen var dock att jag ville ställa trådstartarens beräkningar om ränta man snott åt sig mot bankernas totala vinst, och de visar det sig inte vara en särskilt stor andel som kommer därifrån. Bankernas vinster kommer istället från bostadslånen, och det enda sättet för att slippa bidra till de vinsterna är att amortera bort sina lån och kanske sluta ha sina pengar i bankernas ofta underpresterande och dyra sparfonder.
    Spelar det någon roll om det är en liten procentuell del som SEB stjäl utav sina kunder?

Eller menar du att vi även skall acceptera bankrånare som bara stjäl under en miljon eller hur resonerar du?

Problemet är att det inte finns en fungerade konkurrens utan att bankerna närmast har en kartell men staten verkar snarare bidra till detta än att agera mot det.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen