Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    loffess avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2006

Deklarera - Värdepapper

Hör inte direkt till fastigheter men ställer frågan här ändå.

Aktier:
    Om man under inkomstår 2011 har gjort förluster som man inte vill deklarera för finns det någon möjlighet att skjuta upp detta till inkomstår 2012?
    Bor i villa, Järfälla

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Västra Götaland

Som privatperson kan man inte spara förluster. Du kan bara göra förlustavdrag det år förlusten realiserades. Vill du kvitta mot vinster måste vinsterna vara realiserade samma år som förlusterna.

Företag kan spara förluster.

/Hasse

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Sep 2010
    Län: Örebro län

Med andra ord: Om du har gjort vinst på några andra värdepapper så ta hem vinsten innan nyår. Det är helt ok att sälja ett papper idag och köpa tillbaka det imorgon, om du inte har allt för mycket otur bör värdet på papprena vara hyffsat oförändrat.

4.    länk #4

Vill bara tillägga att om det inte finns någon vinst att kvitta förlusten med så blir avdraget bara värt 70 procent av 30 % = 21 % av förlusten.

5.    länk #5
    loffess avatar

Tack för svar.

Jag hade fått för mig att det gick att spara men har sedan läst om den sk. kontantmetoden som inte medger att man sparar föluster. Mitt problem är att jag detta år har gjort en del förluster som är realiserade men att en aktie/företag kommer bli uppköpt och den affären kommer göras första kvartalet 2012.
    Denna affär förväntas ge en bra vinst och det hade vore finemang att kunna kvitta detta.
    Bor i villa, Järfälla

6.    länk #6

Förmodligen kan du sälja aktien till någon närstående före årsskiftet, och på så sätt få fram en reavinst i år. Jag vågar inte säga exakt hur du ska genomföra en sådan affär. Fråga en expert.

7.    länk #7
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Tack för svar.

Jag hade fått för mig att det gick att spara men har sedan läst om den sk. kontantmetoden som inte medger att man sparar föluster. Mitt problem är att jag detta år har gjort en del förluster som är realiserade men att en aktie/företag kommer bli uppköpt och den affären kommer göras första kvartalet 2012.
    Denna affär förväntas ge en bra vinst och det hade vore finemang att kunna kvitta detta.
    Om det är klart med att uppköpet blir av och det är en "öppen" aktie bör priset redan vrar runt uppköpspriset!

Annars ge mig namnet så köper jag...

8.    länk #8
    loffess avatar

Har två alternativ nu:

Alt.1)
    Säljer aktien nu till någon inom familjen, upprättar nödvändiga dokument. Försäljningspris blir det som akten köps för nu.
    Detta skulle ge en vinst 2011 som jag kan använda till förlustavdrag 2011 på noterade aktier.
    Köper tillbaka aktien i januari 2012 till samma pris.

Alt.2)
    Säljer aktien i samband med att företaget blir uppköpt. Första halvåret/kvartalet 2012.
    Använder schablonmetoden om omkostandsbelopp, 20 % av försäljningspriset.
    Den totala skatten blir mindre men får inget avdrag för 2011.

Schablonmetoden (alt 2) är mest fördelaktigt och blir nog den metod jag kommer använda. Då skattar man på 80 % av försäljningsvärdet.
    Senast redigerad av loffes 2011-12-27 11:54
    Bor i villa, Järfälla

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42