Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Forumgud Medlem: Nov 2009
    Län: Stockholms

Hur funkar det egentligen med skatten?

Vi köpte en tomt med ett hus på där vi rev huset för att bygga ett nytt. Rivningen av det gamla huset samt byggstart för det nya var på sommaren 2010. Vi flyttade in i januari 2011 och vi har ännu inte lämnat in papper för slutbesked.

I samband med förra årets deklaration så fick vi lämna in en småhusdeklaration där det angavs att det vid årsskiftet 2010/2011 var under uppbyggnad och tomt + byggvärde uppgick till 4 miljoner.

Vi hade sedan räknat på att få en ordentlig skatt på detta så jag har förstått att den kommunala avgiften på 6000 bara gäller färdigbyggda hus. Vi har också tagit tag i och ska lämna in alla papper till kommunen om slutbesked i veckan för att inte ha ett ofärdigt hus över årsskiftet 2011/2012 också.

På skattebeskedet som vi nyss fick så står det nu att vi bara ska betala avgiften på 6000 kr, och det var ju en positiv överraskning. Jag utgår från att skatteverket gjort rätt i detta då det inte på något sätt varit några otydligheter om att bygget inte var klart vid förra årsskiftet. Vi har också fått en ny blankett som det står att det gäller för taxeringsåret 2012. Där ska vi ange inflyttningsdatum, står ingenting om slutbesked.

Nu till frågorna:

1) Är det så att eftersom att det stod ett hus på tomten som revs och det sedan byggdes ett nytt så räknas inte fastigheten om, utan det är den kommunala avgiften som gäller oavsett om man har slutbesked eller ej över årsskiftena?

2) Den skatt som vi trodde vi skulle få i år för att det inte var klart årsskiftet 2010/2011, kommer den att komma nästa år?

3) Om vi inte lämnar in några papper för slutbesked, kommer vi då att få en högre skatt för att huset inte är klart årsskiftet 2011/2012?

Anledningen till att vi undrar är att om det inte ger oss extra skattekostnader att vänta med slutbeskedet så vill vi gärna vänta med det.

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2010
    Län: jämtland

Låter som något blivit fel.
    1% av taxeringsvärdet borde skatten bli under bygget, om den är taxerad som "under uppförande"?

3.    länk #3

Ja den är taxerad som under uppförande så jag har svårt att tro att skatteverket gjort fel.

Men är det så att den skatt som vi betalat är den som gäller för året innan? alltså 2009? Vi köpte tomten i december 2009 men det var lite problem med papprena så lagfarten står på oss först från januari 2010.

Men kan det vara så att den skatt vi fått nu är den som gällde för årsskiftet 2009/2010 då det fortfarande stod ett hus på tomten. Att vi nästa år får för årsskiftet 2010/2011 vilket då blir det vi hade förväntat oss i år?

Och hur blir det då näst år beroende på om vi lämnar in papprena för slutbesked nu i veckan eller år 2012.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2010
    Län: jämtland

Kan det vara så att tomtvärdet(fastigheten) utgör hela delen av taxeringsvärdet?

Du kan också ringa Skatteverket och fråga:0771-567 567

5.    länk #5

Nej det borde det inte vara för det är tydligt angivet byggkostnad också.

Jag kanske ska börja med det här istället. Det som vi angav i deklarationen för att gälla årsskiftet 2010/2011, ska det betalas på 2011 års skatt (alltså nu) eller 2012 års skatt (alltså nästa år)?

6.    länk #6
    Gudfader Medlem: Mar 2004
    Län: Stockholm

För det första så har slutbeviset (ej slutbesked) som lämnas till kommunen inget med skatteverket att göra. Vi bodde i vårt hus över 3 år innan vi skickade in begäran om slutbevis (det hade då gått nästan 5 år efter det att vi fick bygglov).

Det som skatteverket är intresserad av är när man flyttar in eller rättare sagt när huset kan anses vara tillräckligt färdigt för att kunna bo där.

Det som gäller skattemässigt är köpekontraktsdatumet, och eftersom ni köpte i december så brukar man räkna om fastighetsavgiften (det stod ju ett hus där när ni köpte) så att ni skulle fått betala 30/365 eller nåt sånt av fastighetsavgiften.

För nästkommande år 2010 så bör ni betala 1% av tomtvärdet och ½% av nedlagda byggnadskostnader. Eftersom man lämnar fastighetsdeklarationen i "förväg", dvs. innan 31/12 2010, så kanske det är därför ni inte får betala fastighetsskatt förrän vid deklarationen i maj 2012. Vi hade liknande situation, men jag kommer faktiskt inte ihåg hur fastighetsskatten debiterades.

Vad jag undrar är om huset inte borde vara i princip färdigt för inflytt den 31/12 2010 eftersom ni flyttade in i januari. Jag skulle göra en korrigering av fastighetsdeklarationen och skriva att huset var färdigt 31/12 2010. Det innebär en betydligt mindre skatt.

7.    länk #7

Ja det borde ju vara bra om man kan göra det. Får ringa Skatteverket och fråga. Vi skrev oss på adressen 10:e januari. Vad bra att man inte behöver lämna in slutbeskedet för vi har en del saker på bygglovet vi inte byggt ännu och då har kommunen sagt att vi får betala bygganmälningsavgift på det när det ska byggas i vår. Tack för utförligt svar.

8.    länk #8
    Gudfader Medlem: Mar 2004
    Län: Stockholm

Jo, man kan som sagt dra på bygget ett tag.Det har underlättat enormt för oss att flytta in och sedan göra klart varteftersom. Begäran om slutbevis tillsammans med komplett ifylld kontrollplan skall skickas in innan de 5 bygglovsåren har gått.

OBS!! För alla er som fått bygglov efter den 2 maj 2011 gäller andra regler. Ni måste ha ett slutbevis i handen INNAN ni får (enligt lag) flytta in. Visserligen kan man få ett preliminärt slutbevis så att man kan flytta in även om det är lite småsaker kvar, men det är en betydande försämring mot idag framförallt för alla själbyggare.

9.    länk #9

Ja jag är så glad att vi byggt innan nya PBL. Jag trodde den skulle bli en förbättring då det enda jag hört om den var att det inte skulle ställas samma krav på byggfelsförsäkring på självbyggare. Men det hade blivit oerhört mycket dyrare för oss med den lagen. Antingen anlita mer snickare för att få det klart i tid eller stå med dubbelt boende väldigt mycket längre.

När vi flyttade in så hade vi kök/vardagsrum, ett sovrum, tvättstuga och ett badrum klart. Och så hade vi i ett halvår innan vi fick klart sovrum nummer 2 då vi prioriterade att städa bort skräp och att få gräsmatta istället. Och även om det var få rum så var ju ändå den beboeliga ytan dubbelt så stor som lägenheten vi flyttade från. Vi har fortfarande ett sovrum, ett allrum och ett duschrum kvar att göra och det lär dröja innan allt det är klart för nu kommer vi att prioritera garagebygget.

10.    länk #10

Nu har jag pratat med skatteverket och de 6000 som vi betalar i år är för 2010. Sedan så är det för 2011 som vi hade angett att det var under byggnation eftersom att vi trodde att det var slutbevis som gällde, inte inflyttningsklart. Men det visade sig att skatteverket inte hade fått det papprena vilket känns mycket märkligt eftersom att vi har fyllt i och skickat in dom.

Så nu ska de skicka ut nya papper så kan jag fylla i där att det var klart den 1/1 2011 så kommer allt att vara frid och fröjd sedan.

Tack för hjälpen. Och den ack så dyrbara upplysningen om att det är inflyttningsklart som gäller, det där hade kunnat kosta oss många tusenlappar alldeles i onödan.

11.    länk #11

Nu har det kommit märkliga turer med skatteverket. Vår omtaxering av huset blev godkänt utan problem och vi fick hem nya papper från skatteverket. Några veckor senare kom våra deklarationer men enligt dessa så skulle vi betala 10 000 var i fastighetsskatt, vilket vi ju inte ska med den nya värderingen. Min sambo ringde till skatteverket där han skickades runt mellan en mängd olika personer som alla sa samma sak. Vi ska inte betala någon fastighetsskatt och i deras papper så står det 0 kr. Men på våra blanketter och på våra e-deklarationer så står det att vi ska det.

För att göra det ännu märkligare så är beloppet som anges inte ens det som vi skulle betalat om vår omtaxering inte hade gått igenom. För då skulle vi ha betalat 15 000 var. Jag tror att det belopp som står stämmer överrens med den försäljningssumman som var när vår tomt såldes till den som vi köpte den av. Men han styckade tomten direkt till två och sålde vidare inom några månader där vår del aldrig passerade årsskiftet så tomten har så vitt jag vet aldrig fått ett taxeringsvärde satt efter det beloppet.

Mycket märkligt är det i alla fall men det är inga bråk utan alla på skatten verkar vara överrens om att vi inte ska betala något.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42