Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Mar 2010
    Län: Uppsala

Starta eget eller inte?

Hej.
    Denna fråga kanske inte passar på byggahus.se men jag orkar inte gå med i fler forum och detta forum fungerar riktigt bra tycker jag.

Funderingen är som sådan. Jag ska renovera och bygga ett kök åt en släkting och funderar på om det är någon ide att registrera och starta en enskild firma? Om jag ska skaffa F-skatt så måste jag ju betala skatt i förhand och det kanske bara blir detta jobbet. Jag skulle samtidigt passa på att köpa verktyg och dra momsen. Kan min släkting använda sig av ROT? eller måste jag vara en registrerad firma?
    Ni kanske förstår vad jag menar. Det kanske inte är så lönsamt ändå?

tack och hej

/mathias

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Nov 2011
    Län: Halland

Förstår inte tanken om det bara handlar om ett kök å en bekant. Är det verkliga syftet med detta att din bekant skall utnyttja ROT. Eller tror du att du på ett billigt sätt skulle skaffa verktyg genom att lyfta momsen så bör du nog sätta dig ner och läsa in innebörden av att starta "eget".
    När du satt dig in i alla regler så inser du nog att det kommer smaka mer en det kostar.
    Har du däremot en seriös tanke att bedriva någon verksamhet så börja med en affärsplan annars sitter du där som arbetslös utan skyddsnät om di inte är fulltecknad med dyra försäkringar som dessutom oftast baseras på verklig omsättning.Men verksamhet utan verktyg,maskiner och lämplig bil ja då.............

3.    länk #3
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands
    Inloggad
    Om det skall vara värt besväret, så får man nog tänja lite på gränserna. Inköp av verktyg som du kan använda privat, tex.

Med ROT-avdraget, så går det ung. jämnt upp jämfört med att du skulle få pengarna direkt från din släkting utan omväg via moms, skatt och liknande.

Hur nära släkting är det? Har för mig att man inte får vara för nära för att det skall godkännas.
    "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Dec 2010
    Län: västra götalandslän

Tag dig samman människa. Jag lovar dig att det sälla är värt det ens om man har de bästa förutsättningarna.
    Om du skall göra det för att renovera ett kök. Då får du fortsätta med det. A-kassa blir inte lika lätt som att sättta 5 kryss på ett papper om du blir uppsagd.

Ps blås staten själv istället för att din släkting skall göra det.

Skriver detta för att efter kommande som har samma ide inte skall fundera mer.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2011
    Län: Stockholm

Att driva företag är en livsstil som passar vissa men inte alla, har du idéer du tror på och möjlighet att starta i liten skala parallellt med en annan stabil inkomst, så att du inte behöver leva på det de första åren utan kan testa idén i praktiken först, så kör på det. Det behöver ju inte bli mer än så heller, en schysst bisyssla som betalar verktyg och ger lite överskott till en schysst semester varje år, ofta kan man hålla det på en lagom nivå.

Prata med bekanta som har företag så kan du få många goda råd, men lägg inte för mycket tid på uppstartsfasen (affärsplaner och sånt) utan försök kom igång så snabbt som möjligt, först då märker du om det funkar eller inte. Akta dig för starta-eget-bidrag och såna konstigheter, de begränsar mer än de hjälper. Läs på ordentligt om olika företagsformer, alla har sina för- och nackdelar, och anlita en redovisningsfirma (det lönar sig alltid och du kan lägga din tid på verksamheten istället för att försöka klura ut tråkiga deklarationsfrågor).

För mig är friheten att tillsammans med min kompanjon kunna göra precis som vi själva vill och den direkta kopplingen mellan jobbet jag gör och lönen jag kan ta ut ovärderlig.

Lycka till!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42