Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2006

AKUT! % tillägg för material och underentreprenad.

Hej!
    Skall bygga till huset och byggfirman vill lägga på "15% på material samt underentreprenader enl. verifierade självkostnader. Fakturaunderlag bifogas slutfaktura". 15 % extra till byggmästaren för att grävkostnader och markarbete som annan firma gör verkar orimligt tycker jag. Tacksam för synpunkter

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Jun 2009
    Län: Gävleborg

Just 15 % har jag ingen uppfattning om. Men är du helt säker på att det bara gäller akuta åtgärder? Oftast gäller dessa påslag generellt på materialkostnader och underentreprenörer. Sen kan man fråga sig hur man avgör vilka åtgärder som är akuta och inte. Om det beror på byggfirmans felplanering borde det inte vara akut.

3.    länk #3
    kinglolles avatar
    Forumgud Medlem: Jun 2007
    Län: Jämtland

Just 15 % har jag ingen uppfattning om. Men är du helt säker på att det bara gäller akuta åtgärder? Oftast gäller dessa påslag generellt på materialkostnader och underentreprenörer. Sen kan man fråga sig hur man avgör vilka åtgärder som är akuta och inte. Om det beror på byggfirmans felplanering borde det inte vara akut.
    Tror du inte TS menar att han behöver akut hjälp bara? Själva kostnaderna är förmodligen som påslag på alla underentreprenörer.

Det är vanligt med påslag på 10-15 % som samordningsavgifter men det är bara att jämföra offerter och ta den som passar er bäst

4.    länk #4
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands
    Inloggad
    Tar inte byggmästaren över ansvar för underentreprenörernas jobb också? Bara en sådan sak kan ju vara värt några procnet. 15% skulle jag anse vara acceptabelt.
    "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2005
    Län: Stockholm

Det är väl helt enkelt betalt för projektledning, möten, telefonsamtal osv. Procenten kan man alltid diskutera men jag kan inte påstå att jag skulle reagera på 15%.
    "Fixar, mucklar, donar".

6.    länk #6
    Nykomling Medlem: Aug 2006

Akut skrev jag för att jag behöver bestämma snart med byggfirman. Jag tycker ändå att 15% verkar mycket men det kanske det inte är.

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2007
    Län: Västra Götaland

10-20% är nog det vanligaste påslaget.

8.    länk #8
    Forumgud Medlem: Aug 2006

Nä 10-15% är mer eller mindre praxis i entreprenadbranschen skulle jag nog påstå. Men som privatperson är din reaktion fullt normal. Tar ett snack med byggarn, det kan du inte förlora på.

9.    länk #9
    Junior medlem Medlem: May 2007

Glöm ej att räkna med att byggarn förmodligen har bättre pris på inköpen än du själv har vilket i slutändan kan löna sig...

10.    länk #10
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm

Som sagt 10 -15 % är vanligt. Och som det påpekats så ligger det ju ett visst "förädlingsvärde" i det påslaget. Din byggare blir då ansvarig inför dig både för underentrepenörer och material. Och då både kvalitet på tjänster och material, men även för tidhållning.

Påslaget på 15% ligger i den övre änden, så det är mäjligt att det kan finnas en viss prutmån där. Alternativt att du identifierar några enstaka stora poster som du förhandlar fram ett lägre påslag på. Och då kanske inte underentrepenörer, för där tar byggaren en påtaglig risk med ansvar.

Snickaren jag anlitade tillämpade 10% påslag, så jag fick först hans rabatt på material på kanske 20 - 30%, och sedan 10% påslag på det. Helt OK tyckte jag. Men så var det en större post för ytterdörren, då tyckte han att 10% påslag på den redan dyra dörren var orimligt så jag slapp påslaget (utan att be om det).

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42