Senior medlem
Medlem: Apr 2007
Län: Kronoberg
Ja, en stor del av inflationen just nu utgörs ju av ökade räntekostnader. Som tur är tittar ju Riksbanken även på den underliggande inflationen, även om deras uppdrag är att hålla KPI mellan 1 och 3%. Två hökar ska ju nu bytas ut. Det kan räcka med en duva till i direktionen för att vi ska få se en annan räntepolitik.
Fullvärdig medlem
Medlem: Feb 2010
Län: Västra Götalands Län
Cancellara har ju rätt så till vida att det är under lågränteperioden man ska amortera, dels för att det då över huvud taget är möjligt, dels för att det ger en bra hävstångseffekt under perioder med högre ränta.
Och visst, är räntan hög under längre perioder, så är det lönedrivande = inflationsdrivande.
Cancellara har ju rätt så till vida att det är under lågränteperioden man ska amortera, dels för att det då över huvud taget är möjligt, dels för att det ger en bra hävstångseffekt under perioder med högre ränta.
Och visst, är räntan hög under längre perioder, så är det lönedrivande = inflationsdrivande.
Nja, det som driver löneutveckligen är inte hur mycket pengar folk behöver för att betala sina räntor, utan brist på arbetskraft vid ökad efterfrågan på varor.
Därför:
Låga räntor -> mer pengar i plånboken -> större efterfrågan -> brist på arbetskraft -> högre löner -> högre priser (inflation)
Fullvärdig medlem
Medlem: Sep 2010
Län: VG
Jag håller med (mycke_nu) att det är så som du skriver enligt skolboken.
Dock så måste man ju fundera på vad som händer i realiteten om Riksbanken höjer räntan.
Det blir ju lite av ett moment 22. Höjer riksbanken räntan, så höjer man även boendekostnaderna för många och boendekostnaden ingår som en del av de mått som man använder för att mäta inflationen.
Min teori är som sagt att höjer riksbanken räntan så ökar boendekostnaden, framförallt för de som har höga lån i storstäder. Effekten av detta borde bli att de som bor i storstäder kommer att kräva mer i lönekuvertet.
En annan effekt är att om lönekostnaderna ökar så kommer även produktionskostnaderna öka för vår exportindustri. I det läget borde det finnas en risk att räntehöjningarna får dubbel effekt. D.v.s. högre arbetskraftskostnader i Sverige samt en starkare krona. Det låter inte som någon bra mix i mina öron. Så jag börja nog luta mot att mitt scenario nr2 är det mest troliga framöver, under en ganska lång tid.
Fullvärdig medlem
Medlem: Sep 2010
Län: VG
Man kanske borde tillägga att det är ju inte bara konsumenter som passar på att låna när det är ”billigt”. Även företagen gör ju detta, så även företagen torde vara mer räntekänsliga i dag än vad man kanske var för ett par år sedan. Förutom checkkrediter är ju även olika typer av leasingformer vanliga och dessa baseras i regel på en rörlig ränta.