Jag har drömmar om att äga en liten bit mark och därpå bygga ett litet hus. Då jag inte har någon erfarenhet av att äga min egen fastighet så tänkte jag att nu är det dags att börja lära sig.
Så min fråga till forumet är just nu väldigt enkel.
Om jag äger en tomt, som har ett taxeringsvärde på 59.000 kr - vad är då fastighetsskatten? Jag har sett på Skatteverkets sida om uträkning av skatt, men som jag ser det så är det bara om du redan äger tomten och har alla uppgifter. Nu är detta bara en idé, en dröm, men jag såg på nätet efter en tomt som är just en sån jag kan tänka mig att köpa!
Som sagt, just nu är jag bara intresserad av att veta följande? Om jag äger en liten tomt, som är en liten fritidshustomt utan kommunalt vatten/avlopp. Det finns inget befintligt hus där idag! Vad kostar den tomten i skatt per år om taxeringsvärdet är 59.000?
Detta är bara en fråga för att jag ska få en uppfattning om hur dyrt/billigt det kan vara att ha den tomten per år? Resten kan jag ta senare
Så blir skatten 590 kr om året? Det är ju inte all världens pengar att betala . Men det tillkommer säkert mer än så i avgifter och kostnader. Men som sagt var, så är ju detta bara en första uppskattningsomgång för mig, inför framtida tomtinköp!
Exakt vad som gäller kan ändrats, tror det är lite nyheter inför 2012. Men det brukar vara ganska tydligt på skatteverkets hemsida. Har man en högt taxerad tomt (över 700.000 ca) kan det vara ide att kolla upp vad som gäller så man får fastighetsavgift istället.