Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Skåne

Verkligt pris för 1 kWh

Roar mig ibland med att räkna ut vad jag faktiskt betalat för 1kWh baserat på en årsförbrukning och dess totala kostnad. Ser jag tillbaks ett år så har jag förbrukat 3156kWh och betalat 6030kr inkl allt för detta.

Verklig kostnad 1,91kr/kWh alltså.

När jag bodde i lägenhet hade jag en förbrukning på 550kWh/år cirka och de fasta kostnaderna stod för majoriteten av elkostnaden. Minns att jag räknade ut ett faktiskt pris på närmare 4,00kr/kWh. Tjenare!

Då är man inte så motiverad att byta elleverantör för att komma ner från "65öre/kWh" till "59öre/kWh" och försäljarna lovar stora besparingar.. joråsåatt...

Nån annan som räknat så här?
    Ju mindre förbrukning man har desto dyrare blir det förståss på grund av de fasta avgifterna. Inte så motiverande för att spara på el, precis.
    Skånelänga från 1659/1830. Korsvirke, lertegel, faluröd panel. Många hål att stoppa pengar i!

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Nov 2009
    Län: Västerbotten

Intressant.
    Men om du nu bor i ett hus och har en förbrukning på drygt 3000 kWh per år så måste jag gratulera till en fantastisk låg förbrukning. Det kan inte mycket kvar att spara in på då. Det vore kanske läge att kolla upp en off grid lösning m solceller och/eller en egen vindsnurra i så fall.
    Vi har svårt att komma under 400kWh per månad sommartid. Då har vi iofs småbarn vilket bland annat betyder ganska många tvättmaskiner per vecka.
    Ska faktiskt ut och läsa av mätaren nu. Det går att vinna en årsförbrukning av el hos Skellefteå kraft om man gissar sin förbrukning under november. Har gissat 850kWh, så då måste man ju försöka hålla det oxå. ; )

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2010
    Län: Stockholm

Förstår inte riktigt meningen med att slå ihop en rörlig och en fast avgift. Möjligtvis om du funderar på att "go off the grid", men det är inte så vanligt.

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Sep 2009
    Län: Stockholms
    Inloggad
    Det senaste löpande året har jag förbrukat 7129 kWh till en kostnad av 12533 kr. Alltså 1,76 kr / kWh. Visst kan man räkna så, men vad skall man göra med det? Jag kan se att min dyraste elkostnad hittils i huset var juli i år. Då förbrukade jag 127 kWh till en kostnad av 365 kr. Alltså 2.88 kr / kWh. Det bästa man kan göra för att minska kostnaden per kWh är att öka sin förbrukning. Vill man göra något vettigt med siffrorna tror jag att det är bättre att utesluta de fasta kostnaderna. I alla fall om man inte har planer på att bli självförsörjande på el.

Erik

5.    länk #5

Förstår inte riktigt meningen med att slå ihop en rörlig och en fast avgift. Möjligtvis om du funderar på att "go off the grid", men det är inte så vanligt.
    Någon djupare filosofisk mening finns det inte i räkneövningen,

För att ta en parallell där man kan räkna liknande, även om det inte är jättevanligt att man gör så, så kan man ta fram en mer rättvisande kostnad för bilkörande där priset per körd mil inklusive allt (fasta och rörliga kostnader) ingår. Enligt konsumentverkets exempel blir priset mellan 24 och 43 kronor per mil beroende på deras exempelmodeller, vilket är långt ifrån endast bränslekostnaden vilket de flesta verkar räkna med.

På samma sätt tycker jag det kan vara nyttigt att veta vad den där körningen av tvättmaskinen egentligen kostar och inte bara räkna med priset man betalar per kWh till elbolaget. Har man en relativt låg elförbrukning vilket Avemo också vittnar om lägger de fasta avgifterna på en rejäl slant på själva elpriset.
    "Vad man ska göra med det", man kanske inte ska göra särskilt mycket mer än att nöja sig med att ha medvetenhet om de verkliga kostnaderna för ens elförbrukning (eller bilkörning..) och inte lura sig själv med att endast räkna de rörliga kostnaderna.

Angående off-grid så är det nog fortfarande billigare att ansluta sig till den kollektiva elförsörjningen än att bygga eget, det intrycket har jag fått när jag tittat på olika lösningar. För visst är man sugen Det största problemet hittils är väl att elen är som svårast att producera när man som mest behöver den, mitt i den kalla mörka vintern. Ingen som producerar egen el som jag pratat med har haft något uppmuntrande att säga på den fronten. Ska man dimensionera anläggningen efter sin toppförbrukning på vintern så blir det till att sälja el till grannarna på sommarn för att få ekonomin att gå ihop

Glömde länken till Konsumentverkets uträkning om milpriset, nyttig tabell.
    http://www.konsumentverket.se/Lattla...a-bilmodeller/
    Senast redigerad av tompaah7503 2011-11-01 01:12
    Skånelänga från 1659/1830. Korsvirke, lertegel, faluröd panel. Många hål att stoppa pengar i!

6.    länk #6
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Beräkningar av vad varje kWh eller mil med bilen kostar är nyttiga såtillvida att ju mer man förbrukar desto billigare blir det per mätt enhet.

Min filosofi är att investeringar skall utnyttjas till max.

Bilar skall köras, maskiner användas, ju mer desto bättre. Vad kan vara värre än vår Golf "tredjebilen" som går 100 mil om året och kostar minst 10 000 medan den sakta rostar bort? Min SUV kostar säkert 40-50 000/år, men den går i alla fall 1500 mil och är därmed en tre gånger bättre investering.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

7.    länk #7
    Inloggad
    I fallet med bil blir det relevant att titta på då man i högsta grad kan påverka de fasta kostnaderna. För många är det ett bra alternativ att inte ha bil alls. Om man skall ha bil så kan man välja hur mycket den skall kosta. Däremot är det få som ser det som ett alternativ att vara utan el, och man kan inte välja vilken fast avgift man får.

Erik

8.    länk #8

Beräkningar av vad varje kWh eller mil med bilen kostar är nyttiga såtillvida att ju mer man förbrukar desto billigare blir det per mätt enhet.
    Inte bara det. Har du två affärer att köra till, en dyrare 2 mil bort och en billigare 4 mil bort kan du ta ett korrekt beslut vad som blir mest ekonomiskt om du vet vad resan egentligen kostar.

På samma sätt kan man redan vid inköp välja mellan två hushållsapparater som förbrukar olika mycket el, en dyrare snål och en billigare som slösar på elen. Vet man sin riktiga elkostnad per kWh blir uträkningen lättare.

Gjorde en kalkyl mellan två olika sorters torktumlare, en gammaldags kondens- och en modern värmepumpstumlare. Med utgång från mitt elpris (E.On pris per kWh 112öre/kWh och verkliga priset uträknat enligt första inlägget 193öre/kWh) kan man se när den snålare tumlaren egentligen lönar sig.
    http://d.pr/wOLM

Man kan förståss fundera på om siffrorna är av rent akademiskt intresse, ingen förväntar sig idag att en tumlare håller i 7 år eller än mindre i 13 år.
    Senast redigerad av tompaah7503 2011-11-01 08:04

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2006

Använder man den totala mil- eller kwhkostnaden blir det ju som sagt helfel om man ska jämföra 2 förbrukaralternativ.

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Värmland

Jag förväntar mig att en tumlare håller 10 år, minst.

11.    länk #11

Jag förväntar mig att en tumlare håller 10 år, minst.
    Det är väl inte orimligt att förvänta sig det, finns många väldigt gamla apparater i bruk idag men det känns liksom inte som att kvalitéen längre är den samma. Verkar mer som livslängden är anpassad efter garantitiden.. hu!

12.    länk #12
    Inloggad
    Gjorde en kalkyl mellan två olika sorters torktumlare, en gammaldags kondens- och en modern värmepumpstumlare. Med utgång från mitt elpris (E.On pris per kWh 112öre/kWh och verkliga priset uträknat enligt första inlägget 193öre/kWh) kan man se när den snålare tumlaren egentligen lönar sig.
    http://d.pr/wOLM
    I det fallet blir det helt fel att räkna med de fasta kostnadena eftersom de är just fasta. Däremot överföringsavgiften bör räknas med om man skall vara noga. Eller så väljer man utifrån andra kriterier än vad som är ekonomiskt lönsamt.

Erik

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2010
    Län: Stockholm

Någon djupare filosofisk mening finns det inte i räkneövningen,

För att ta en parallell där man kan räkna liknande, även om det inte är jättevanligt att man gör så, så kan man ta fram en mer rättvisande kostnad för bilkörande där priset per körd mil inklusive allt (fasta och rörliga kostnader) ingår. Enligt konsumentverkets exempel blir priset mellan 24 och 43 kronor per mil beroende på deras exempelmodeller, vilket är långt ifrån endast bränslekostnaden vilket de flesta verkar räkna med.

På samma sätt tycker jag det kan vara nyttigt att veta vad den där körningen av tvättmaskinen egentligen kostar och inte bara räkna med priset man betalar per kWh till elbolaget. Har man en relativt låg elförbrukning vilket Avemo också vittnar om lägger de fasta avgifterna på en rejäl slant på själva elpriset.
    "Vad man ska göra med det", man kanske inte ska göra särskilt mycket mer än att nöja sig med att ha medvetenhet om de verkliga kostnaderna för ens elförbrukning (eller bilkörning..) och inte lura sig själv med att endast räkna de rörliga kostnaderna.

Angående off-grid så är det nog fortfarande billigare att ansluta sig till den kollektiva elförsörjningen än att bygga eget, det intrycket har jag fått när jag tittat på olika lösningar. För visst är man sugen Det största problemet hittils är väl att elen är som svårast att producera när man som mest behöver den, mitt i den kalla mörka vintern. Ingen som producerar egen el som jag pratat med har haft något uppmuntrande att säga på den fronten. Ska man dimensionera anläggningen efter sin toppförbrukning på vintern så blir det till att sälja el till grannarna på sommarn för att få ekonomin att gå ihop

Glömde länken till Konsumentverkets uträkning om milpriset, nyttig tabell.
    http://www.konsumentverket.se/Lattla...a-bilmodeller/
    Att jämföra med bilkörande är inte riktigt samma sak eftersom de "fasta" kostnaderna för en bil egentligen inte alls är fasta - man kan köpa en bil med lägre skatt, lägre förbrukning, byta försäkring mm. Dessutom är det rätt vanligt att folk klarar sig utan bil så det är mer rimligt att räkna ut totalkostnaden om man funderar på att sluta (med bil alltså).

För ett elnät är det på eller av - och av är inte ett alternativ i 99,99% av fallen. Därmed är det felaktigt att blanda in elnätskostnaderna tillsammans med förbrukningen.

tompaah7503 illustrerar (visserligen oavsiktligt) i sitt Torktumlarexempel hur felaktiga beräkningarna kan bli.

14.    länk #14
    Swetrots avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2007
    Ålder: 41
    Län: Gävleborg
    Blogginlägg: 9

Elpriset är alltid en rörlig kostnad, och att ta bort de fasta kostnaderna är mycket svårt.

Då är det mer intressant att konstatera att "den däringa elbörsen" har fått alla att stirra på producentens pris på el, medan man glatt höjer abonnemangsavgifter, säkringskostnader, fakturaavgift, nätavgift och elskatt. Och så lite elcertifikatskostnader innan vi smetar dit momsen ovanpå allt. De där örena som elpriset hoppar upp och ned är ju tämligen betydelselösa för elräkningens storlek.
    Jag - en landsbygdstaliban

15.    länk #15
    Senior medlem Medlem: Jan 2011

Min rörlig del av elpriset är 1,31 kr/kWh inkl överföringsavgift, elskatt och moms på allt.
    Min fast del är 3724 kr/år inkl moms och det är mellan 0,20 och 0,30 öre per kWh beroende på årsförbrukningen.
    Om jag kan köpa elen 6 öre /kWh billigare (utan elskatt, överföringsavgift och moms) blir min rörliga elpris 8 öre billigare. Det är 6% av mit rörliga pris och vid en årsförbrukning av 15000 kWh är det 1125 kr
    Det blir inte skillnaden mellan utmättning eller att bo kvar men det är endå en tusenlapp

TS vinst blir lite mindre, dvs ca 250 kr vid en årsförbrukning av 3500 kr, men å andra sidan krävs det inte heller en stor åtgärd för den besparingen.

Sen tycker jag att TS har en fantastisk elförbrukning även om det bara är hushållsel. Vad har du för förutsättningar i dit hus (apparater, barn, mm)

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42