Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Nykomling Medlem: Oct 2011
    Län: Uppsala

Redigerad trådfråga

Har en liten fundering ...

Vi (jag och min sambo) har börjat arbeta och har c.a 56000.- före skatt i lön /mån. Vi har hittat en bostadsrätt i centrala sthlm som vi är intresserade av. Den kommer säljas för säg 4 000 000:-. Avgiften max 3000:- /mån.

Vi har lite kontant sparat (läs 200 000:-) som vi avseer att stoppa in som kontantinsats.

Nu till själva, möjliga, lösningen.

Min mamma har en villa värderad till c.a 8 000 000:- med sammanlagt 460 000:- i skuld på samt en bostadsrätt i centrala sthlm värderad till c.a 4 400 000:- (belånad med 1 900 000:-. Allt står på henne.

Om jag skulle vilja hitta en möjlig lösning, hur skulle då denna kunna se ut? Med ovanstående som grund.

Jag har även en bror som antagligen tar över bostadsrätten på något sätt. Hur skulle denna lösning kunna se ut för att vi båda skulle kunna bli nöjda?
    Senast redigerad av gusgez 2011-10-30 18:56

2.    länk #17
    Swetrots avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2007
    Ålder: 41
    Län: Gävleborg
    Blogginlägg: 9

Till att börja med bör du och din bror förvissa er om att er mamma har så att hon klarar sig resten av livet, innan ni börjar fördela förtida arv. Det framgår inte hur gammal hon är, vilka inkomster hon har eller vilka övriga tillgångar hon förfogar över. Är t.ex. större delen av hennes tillgångar låsta i fastigheter är det svårt att få loss de pengarna utan att sälja eller belåna dem, vilket kan utlösa häftiga reavinster eller räntekostnader. Man skall heller inte bortse från möjligheten att mamma träffar en karl som hon blir förälskad i och gifter sig.

Nu har 42-43.000kr disponibelt i månaden, och det är väl rimligt att försöka stanna på en ränta + boendekostnad runt 12-13.000kr så att man har råd att amortera lite också och ändå inte känna att man går under.

Det din mamma i det läget skulle kunna hjälpa dig med är väl att låna 800.000kr på sitt hus till en lägre ränta än vad ni kan få på topplån och blancolån, och så betalar ni ränta till din mamma istället. Det borde vara möjligt för henne att få det amorteringsfritt. Med lån för er på 3Mkr med 5% ränta, 5% ränta till din mamma på 0,8Mkr, avgift på 3.000kr och amortering på 3.000kr så hamnar ni på en månadskostnad av drygt 17.000kr. Där någonstans går smärtgränsen, och räkna med att om ni behöver gå skilda vägar eller vill skaffa barn utan att ha höjt inkomsterna så kommer det att bli jobbigt.Kan ni hitta en bostadsrätt som är en miljon billigare så blir det lite lättare.

Vet inte hur ni bor nu, men kan ni leva lite asketiskt ett par år och spara undan 15-20.000kr/månad så ökar er kontantinsats rätt så ordentligt. Det gör mycket för boendekostnaden.Dessutom ser ni vilket liv ni kan unna er med höga bostadslån.

Den andra frågan är lättare. Om din bror tar över den där bostadsrätten så bör priset som din mamma tar ut av din bror vara 3,15Mkr så att hon får 1,25Mkr i handen att ge till dig. Hans subvention blir 1,25Mkr. Justera för reavinstskatten. Nu vet jag inget om din bror och hans ekonomi, är han ensamstående blir det jobbigt med 3,15Mkr i lån.
    Jag - en landsbygdstaliban

3.    länk #18

Till att börja med bör du och din bror förvissa er om att er mamma har så att hon klarar sig resten av livet, innan ni börjar fördela förtida arv. Det framgår inte hur gammal hon är, vilka inkomster hon har eller vilka övriga tillgångar hon förfogar över. Är t.ex. större delen av hennes tillgångar låsta i fastigheter är det svårt att få loss de pengarna utan att sälja eller belåna dem, vilket kan utlösa häftiga reavinster eller räntekostnader. Man skall heller inte bortse från möjligheten att mamma träffar en karl som hon blir förälskad i och gifter sig.

Nu har 42-43.000kr disponibelt i månaden, och det är väl rimligt att försöka stanna på en ränta + boendekostnad runt 12-13.000kr så att man har råd att amortera lite också och ändå inte känna att man går under.

Det din mamma i det läget skulle kunna hjälpa dig med är väl att låna 800.000kr på sitt hus till en lägre ränta än vad ni kan få på topplån och blancolån, och så betalar ni ränta till din mamma istället. Det borde vara möjligt för henne att få det amorteringsfritt. Med lån för er på 3Mkr med 5% ränta, 5% ränta till din mamma på 0,8Mkr, avgift på 3.000kr och amortering på 3.000kr så hamnar ni på en månadskostnad av drygt 17.000kr. Där någonstans går smärtgränsen, och räkna med att om ni behöver gå skilda vägar eller vill skaffa barn utan att ha höjt inkomsterna så kommer det att bli jobbigt.Kan ni hitta en bostadsrätt som är en miljon billigare så blir det lite lättare.

Vet inte hur ni bor nu, men kan ni leva lite asketiskt ett par år och spara undan 15-20.000kr/månad så ökar er kontantinsats rätt så ordentligt. Det gör mycket för boendekostnaden.Dessutom ser ni vilket liv ni kan unna er med höga bostadslån.

Den andra frågan är lättare. Om din bror tar över den där bostadsrätten så bör priset som din mamma tar ut av din bror vara 3,15Mkr så att hon får 1,25Mkr i handen att ge till dig. Hans subvention blir 1,25Mkr. Justera för reavinstskatten. Nu vet jag inget om din bror och hans ekonomi, är han ensamstående blir det jobbigt med 3,15Mkr i lån.

Absolut! Mamma är 67, vet inte säkert vad hon tjänar. Säg 30 000 innan skatt. Inga övriga tillgånger utöver hennes fastigheter.

Vilka premisser menar du ger 12-13.000/månad i total boendekostnad?

Vad menade du amorteringen på 3000:- kommer ifrån? Förstod inte det.

4.    länk #19
    Swetrots avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2007
    Ålder: 41
    Län: Gävleborg
    Blogginlägg: 9

Absolut! Mamma är 67, vet inte säkert vad hon tjänar. Säg 30 000 innan skatt. Inga övriga tillgånger utöver hennes fastigheter.

Vilka premisser menar du ger 12-13.000/månad i total boendekostnad?

Vad menade du amorteringen på 3000:- kommer ifrån? Förstod inte det.
    När jag räknade så räknade jag i huvudet på som i mina ögon är rimligt att leva på efter att boendet är klart, utan att det blir kärvt för att bilen går sönder, när studielånet skall betalas, man får en oväntat stor tandläkarräkning, bägge blir sjuka i flunsan och hemma från jobbet en vecka etc. Marginaler helt enkelt. Det finns de som kan leva med mindre marginaler, det finns de som tycker det är snålt med 25.000kr över när boendet är betalat, det är lite olika.

Jag är en sådan som tycker att man bör försöka amortera av sina lån, eftersom det ger marginaler om någonting går fel en dag. I början kanske amorteringen består av att bygga upp en buffert i hushållsekonomin istället, eller amortera lån på bilen eller andra lån som man dras med. Kanske är det en bra idé att betala bort studielånen innan man skaffar barn. Det är bra att försöka minska sitt beroende av bankernas godvillighet, och därför kalkylerade jag med en amortering på 3000kr/mån till banken. Det ger massor med möjligheter på äldre dagar, och bankerna börjar också tycka att det är en bra idé att amortera av sina lån ned till mer "säkra" nivåer i belåningsgrad.
    Jag - en landsbygdstaliban

5.    länk #20
    Senior medlem Medlem: May 2007
    Län: Jönköping

På vilket sätt menar du att jag skulle kunna bli skuldfri? Förstår inte riktigt.

Jag tycker det är bra att du är realistisk. Dö är det enda vi alla säkert vet att vi kommer göra.
    Menade att du köper en lägenhet med 4 miljoner i lån och sedan ärver ett hus värt 8 miljoner som knappt är belånat alls så borde du kunna sälja huset och betala av lånet på lägenheten. Fast jag hade helt glömt reavinster i mitt antagande.
    Äntligen husägare

6.    länk #21
    Gudfader Medlem: Mar 2004
    Län: Stockholm

För det första hoppas jag verkligen att det är din mamma som föreslagit att ni kan låna pengar av henne. Är det så att ni sitter här och funderar på en "shortcut"-väg in i bostadsmarknaden för att sedan ställa mamma mot väggen så är det upplagt för dåliga familjerelationer i många år framöver.

Själv är jag av den uppfattningen att varje generation får forma sitt liv och göra sin resa själva. Självklart försöker man som förälder hjälpa till med en slant då och då, speciellt under studietiden, men att bli krävd på miljontals kronor är något helt annat. Själv skulle jag aldrig någonsin vågat eller ens kommit på tanken att be mina föräldrar om sådan hjälp oavsett om de haft pengar eller inte.

Bara för att du vet att din mamma har fastigheter värda en del pengar betyder inte det att hon har pengar på banken. För att din mamma överhuvudtaget ska få belåna sina fastigheter så måste hon ha en, enligt banken, tillräcklig inkomst för att kunna amortera och betala räntorna.

Och går ni till banken själva och får ett lånelöfte om xxx kronor med krav på egen insats om xxx kronor, så gör banken bedömningen att ni inte klarar av att betala mer. Banken gör en kreditupplysning på er och ser då hur stor förmögenhet ni har, Ni kommer också att fylla i en låneansökan där ni ska ange hur stora besparingar ni har.

Mitt råd är att ni börjar som alla, dvs. köpa en liten lägenhet och vart eftersom inkomsterna ökar byta upp sig.

7.    länk #22
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2010
    Län: Stockholm

Det som fattas från TS kalkyl är hur bidraget från modern ska fungera. Ska hon:
    1. ge er pengar
    2. låna ut en summa till låg eller ingen ränta
    eller
    3. låna ut till bankräntan (som ett sätt att komma runt bankens krav på 15% kontantinsats)
    ?

Alt. 3. har ni inte råd med. Alt. 1 kräver att hon ger brodern samma summa. Alt. 2 kräver också ersättning till brodern eftersom hon i praktiken betalar era räntor. I samtliga fall är det problematiskt att pengarna är bundna i bostäderna eftersom modern då får utöka sina lån för att ge/låna er pengar.

8.    länk #23

Det som fattas från TS kalkyl är hur bidraget från modern ska fungera. Ska hon:
    1. ge er pengar
    2. låna ut en summa till låg eller ingen ränta
    eller
    3. låna ut till bankräntan (som ett sätt att komma runt bankens krav på 15% kontantinsats)
    ?

Alt. 3. har ni inte råd med. Alt. 1 kräver att hon ger brodern samma summa. Alt. 2 kräver också ersättning till brodern eftersom hon i praktiken betalar era räntor. I samtliga fall är det problematiskt att pengarna är bundna i bostäderna eftersom modern då får utöka sina lån för att ge/låna er pengar.

Tack för alla lösningar allihop! Vi har bestämt oss för att spara betydligt mer för kontantinsats och sedan bo betydligt billigare. Anledningen till att jag frågade på detta, kan tyckas, oförstående sätt var för att jag inte hade någon aning om hur saker och ting fungerade. Nu vet jag bättre och tackar alla för all info!.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42