Fullvärdig medlem
Medlem: Sep 2010
Län: AC
Inget förskott. Jag vet inte vad som är kutym, men mitt tips är att antingen betalar du allt utom ca 10 % när arbetet är avslutat (spara 10% tills alla fel på slutbesiktning är åtgärdade) eller så delbetalar du när vissa moment är gjorda. Vilket man väljer beror väl på hur stort projektet är. Stort projekt bör delbetalas när vissa moment är gjorda eftersom hantverkaren annars måste ligga ute med mycket pengar. Småprojekt betalas när de är färdiga.
Fullvärdig medlem
Medlem: Jan 2009
Län: Södermanlands län
Jag betalar aldrig för något som inte är levererat, jag kan betala för material efter att det står på/i min tomt/hus och arbete efter det är utfört, aldrig i förskott.
Fullvärdig medlem
Medlem: Apr 2011
Län: Uppsala
Ok, precis som ja gtänkte. Det är ett arbete på 20 dagar. Så jag lutar år att betala allt vid färdigställande. Det blir så fnuttigt annars men 10 dagars etalning så blir det ändock efter allt e klart.
Gudfader
Medlem: Mar 2004
Län: Stockholm
20 dagar är 4 veckor.Det vanligaste är väl att man betalar ett så pass kort arbete när allt är klart. Men jag skulle kunna tänka mig att betala nedlagd arbetstid och hittills levererat material efter 14 dagar om det är en liten firma. När vi byggde huset så gjorde vi så. Ingenting alls i förskott.
Moderator
Medlem: Feb 2005
Län: Stockholm
Ja som sagt vid löpande räkning är det nog ganska vanligt att man betalar typ var 14e dag, för timmar och levererat material. Då ev. med 10% avdrag för innehållande till slutbesiktningen.