Hej, jag har några olika funderingar som jag grubblar på. Tacksam för hjälp jag kan få.
1
Kan man använda panter som redan finns på en fastighet? Att själv belåna på? Om man jag själv t ex har pengar till halva kostnaden av huset om sen använder befintliga pantbrev för resten. Dvs jag själv behöver inte starta ett nytt pantbrev för finansieringen. jag använder befintliga. Slipper man även på stämpel skatten för pantbrev? tänker jag rätt nu?
2 Kan man se hur de olika pantbreven är belånad, i siffror? T ex i ett gravitationsbrev eller fastighets bevis? Syns det där?
3 Fastighetsskatten vid ett köp. Vem betalar? Har läst att både Tillträdes dagen ska gälla (det datumet). Men även läst att datumet vid köpekontrakts dagens underskrifft ska gälla.?
Tidigare uttagna pantbrev går att använda om och om igen.
Man kan inte någonstans se vem som belånat olika pantbrev på ett enkelt sätt. Dock kan man som fastighetsägare fråna Inskrivningsmyndigheten vart pantbreven (datapantbreven befinner sig).
3 Fastighetsskatten vid ett köp. Vem betalar? Har läst att både Tillträdes dagen ska gälla (det datumet). Men även läst att datumet vid köpekontrakts dagens underskrifft ska gälla.?
Hela fastighetsskatten skall betalas av den som ägde huset vid årets ingång, men i samband med tillträdet ingår fastighetsskatten som en del i likvidavräkningen. Det betyder att om du har tillträdesdatum 1 november så kommer du att betala 61/365 av årets fastighetsskatt till säljaren.
Moderator
Medlem: Feb 2005
Län: Stockholm
Jo det har funnits en del trådar här om det, det var en del tolkningsstrul när skatteverket ändrade reglerna, tidigare så gjorde skatteverket uppdelningen, dvs. man blev bara debiterad skatt för de månader man faktiskt ägde huset. När ändringen kom så uppstod en del "kaos" om huruvida fastigehetsavgiften skulle periodiceras i likvidräkningen elelr ej, men jag har uppfattat det som att periodicering är det normala.