Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Och jag har hört talas om åtskilliga fall där det hänt att hyresgästen får tillbaka avsevärda summor.

2.    länk #17
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2009
    Län: Västra Götalands Län

Cancellara:
    Om du vet hur det fungerar förstår jag inte varför du uppmanar trådskaparen att bryta mot lagen?

Nu är visserligen denna artikel från 2009 men:
    "Nästan alla som hyr i andra hand och anmäler att de betalat ockerhyra får pengar tillbaka.
    Bara i fem av de senaste 101 fallen har pengar nekats."

http://www.metro.se/metrojobb/ockerh.../Objiiy!34512/
    Senast redigerad av The Tor 2011-10-12 13:34

3.    länk #18
    Junior medlem Medlem: Sep 2011

Jag har inte haft för avsikt att ta ockerhyror utan det handlar om att jag åkt på dubbla boendekostnader pga mäklaren som inte gjort sitt jobb (en annan lång historia) så jag ska försöka få lägenheten uthyrd om det går.
    Har tagit kontakt med hyresrättsfirma (största i området) för ett skriftligt intyg om vad dagens 4:a går på hos dom.
    Fick även upplysn att hyresrätter inte har diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare så man kunde lägga på lite för dessa också.
    Sååå jag är en ingen fifflare och tänker inte gå utanför ramarna för vad som gäller. Har redan tagit kontakt med skatteverket vad som gäller för inkomstdekl. Vill egentligen inte hyra ut den alls men som man sitter olägligt i dagens situation är det rent tillfälligt och inte i vinstsyfte.

4.    länk #19
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2010
    Ålder: 30

Ligger lägenheten bra till brukar det inte vara några problem att hyra ut till företag som betalar för läget och standarden inte vad avgiften till föreningen är...

kan rekomendera www.nrgab.com

5.    länk #20
    Henes avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2010
    Län: AC

Det är mycket lätt att få tillbaka pengar när man betalat mer i hyra än vad som är skäligt. Är man medlem i Hyresgästföreningen så fixar de det mesta. Däremot är det ju möjligt att ta ut det du vill ha. Om någon vill hyra lägenheten mot den hyran så är det ju bara att lägga undan lite om det skulle vara så att de vill ha tillbaka pengar. Men då ska man ju inte bli överraskad om ett sådant krav kommer.

Som referens kan jag säga att jag i tre fall har fått tillbaka pengar för oskälig hyra. En gång från fastighetsbolag (lägenheten var mindre än vad det stod i kontraktet) och två gånger vid andrahandsuthyrning. En hyresgäst kan nämligen också vara jävlig. Som hyresgäst ser jag en lägenhet som är mycket fin och passar mina behov. Hyran är alldeles för hög i jämförelse med bruksvärdet. Det skrämmer bort alla andra spekulanter och jag kan lätt ta lägenheten eftersom jag vet att jag kan kräva tillbaka pengarna när jag flyttat. Jag kan alltså mycket väl tänka mig att ta en lägenhet för fantasihyra... så lätt är det nämligen att få tillbaka pengar från giriga hyresvärdar.

6.    länk #21
    Nykomling Medlem: Jul 2008
    Län: Värmland

Jag har varit aktiv i BRf och vet hur det fungerar i praktiken. Det är mycket svårt för hyresnämnden eller hyresgästen att sätta dit någon för att tagit ut en för hög hyra på så kort tid som vi pratar om.
    Det är , som jag även skrev, vad andra tar för motsvarande lägenheter som blir avgörande om någon vill hyra en lägenhet. Om du vill ta ut fantasibelopp i hyra så kommer ingen att vilja hyra lägenheten ändå.

Jag tycker att diskussionen blir lite "göra en höna utav en fjäder"
    Du har fel.

Vi gjorde precis så. Det enda som krävdes var en snabb titt på allmännyttans årsredovisningar för att se vad en hyreslägenhet i samma storlek på gatan bredvid kostade och så ett brev till hyresnämnden.

Ett par månader senare (lång handläggningstid, men inget krångel) fick vi tillbaka 20 000 kr.

Man har tre månader på sig att klaga på hyran EFTER att man flyttat ut. Dvs, även om din hyresgäst skrivit kontraktet på en högre hyra så kan han/hon kräva tillbaka pengarna. Och 1000 kr för mycket i ett halvår är ändå 6000 kr som skall betalas tillbaka. Och i centrala Sthlm t.ex. kan det vara mycket mer än så - det skiljer ibland upp till 5000 kr mellan allmännytta och "marknadshyra". Man får heller inte ta ut något större summa för eventuella möbler, och det är som sagt allmännyttans hyror som räknas - inte andra andrahandslägenheter.

Personligen tycker jag lagen är fel även om jag utnyttjade den, men det är en helt annan diskussion.

7.    länk #22

Jag har inte haft för avsikt att ta ockerhyror utan det handlar om att jag åkt på dubbla boendekostnader pga mäklaren som inte gjort sitt jobb (en annan lång historia) så jag ska försöka få lägenheten uthyrd om det går.
    Har tagit kontakt med hyresrättsfirma (största i området) för ett skriftligt intyg om vad dagens 4:a går på hos dom.
    Fick även upplysn att hyresrätter inte har diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare så man kunde lägga på lite för dessa också.
    Sååå jag är en ingen fifflare och tänker inte gå utanför ramarna för vad som gäller. Har redan tagit kontakt med skatteverket vad som gäller för inkomstdekl. Vill egentligen inte hyra ut den alls men som man sitter olägligt i dagens situation är det rent tillfälligt och inte i vinstsyfte.
    Att ta ut en skälig hyra är inte samma som ockerhyra. Framförallt i stora städer, och Stockholm i synnerhet är det tyvärr nästan inte ett alternativ att hyra ut en BR eftersom man inte får ta ut hyra som motsvarar kostnaderna. Allmännyttans hyror ligger ju ofta på en väldigt låg nivå (4-5000 kr för en tvåa i innerstan liksom?) och det är omöjligt att matcha som BR-ägare.

Det är med andra ord bara varningar, och inte någon anklagelse om ockerhyror.

Tipset att hyra ut till företag är dock det absolut bästa. Om du bor i en stad där det kan vara aktuellt så kolla det först! De betalar i tid, man kan ta ut högre hyra och slitaget blir ofta mindre. Blir det strul tror jag också att de (om det är ett vettigt företag) är lättare att ha att göra med.

8.    länk #23

Bara nyfiken... du kan inte hyra ut villan?

Jag inbillar mig att det finns ganska många som vill hyra hus, men det beror säkert på var den ligger.

9.    länk #24
    Nykomling Medlem: Mar 2011
    Län: uppland

Ja,tuffa tider.

Vet en familj här i Uppsala som köpte en ny br +3mille för något år sedan,sen kom de på att de skulle bygga ett hus på en tomt de ägt länge.Så de köpte en mindre br för att bo i under byggtiden men de lyckades inte sälja sin stora br då spekulanterna inte fick sålt sina boenden.Slutade med att de bor kvar i sin stora br,kanske säljer tomten och nu hyr ut den mindre brn. Vad jag förstått hyr de ut den till 3 studenter för 3 gånger 3000 dvs 9000kr/mån.Är väl en 2a då en skulle få bo i vardagsrummet.Det skulle säkert kunna kräva tillbaka en del då de med den hyran förmodligen betalar räntan också.

Vart mest förvånad över att det räckte med ett samtal till styrelsens ordförande för att få hyra ut..men de är självklart rädda för att nån ska tvingas sälja o därmed dumpa priset på brn.
    När jag själv gjort klart med hyra av en br för många år sedan vart det nobben direkt utan att de kollade upp mig.Men då var det andra tider..Om de flesta föreningar nobbade andrahandsuthyrning tror jag vi redan skulle haft ett 20% prisfall..

10.    länk #25
    Junior medlem Medlem: Sep 2011

Oj nu har jag inte varit inne på ett par dagar men ska försöka svara alla samtidigt.

1. Hyresrätterna på samma gata går på 9300 kr/månad. Vår avgift är 6000 kr/månad. Så det skulle vara okej och man kommer nog lite lindrigt undan.

2. Vi är fortfarande inte säker på att vi ska/vill hyra ut i andra hand utan avvaktar inför visningen på huset till nästa vecka. Får vi ett bud vi kan acc så flyttar vi naturligtvis till borätten.

3. Med tanke på att vi ska ha husvisningar kan vi inte hyra ut villan.

4. Vi fick inte ok från ordföranden utan hon sa att det är en möjligen acceptabel skäl att hyra ut. Man måste komma in skriftligt och det görs en prövning på personen som ska hyra.

5. Det finns många stora företag runtom men de vill gärna hyra längre än 6 månader.

Trevlig helg alla

11.    länk #26
    Senior medlem Medlem: May 2007
    Inloggad
    [QUOTE=
    När jag själv gjort klart med hyra av en br för många år sedan vart det nobben direkt utan att de kollade upp mig.Men då var det andra tider..Om de flesta föreningar nobbade andrahandsuthyrning tror jag vi redan skulle haft ett 20% prisfall..[/QUOTE]

Det flesta Föreningar nobbar andrahandsuthyrning, anledning till att de brukar ge 6 månader är att det är det hyresnämnden brukar godkänna.

Ok att de nobbar är helt förståligt då de flesta inte vill ha löst folk som flyttar in och ut i fastigheten där man bor.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42