5 791 läst ·
41 svar
6k läst
41 svar
Lite vatten i närheten? Då lägger vi på någon miljon på priset.
Jo, jag har stöd för tesen i skifteshandlingar som är ett par hundra år gamla.
Men allvarligt talat: Att ha sjötomt är ett blandat nöje. Framförallt blir man enormt påpassad. Sjölägen utanför storstäder har en förmåga att bli utflyktsmål för ett lämmeltåg nyfikna, som glor och tisslar och tasslar: "HÄR bor dom ju JÄTTEBRA!" På söndagsmornarna är hela gräsmattan full av ölburkar eller ännu värre ting. Och så fort man visar sig utomhus med hammare smattrar det in anonyma anmälningar till ortens byggnadsnämnd.
Den stora poängen med öppna vattenytor är att de bildar fint siktdjup, och skapar spännande ljus och reflexer. Och man har en obegränsad källa för bevattning. Men du får fint ljus och magnifik utsikt också över andra öppna landskapstyper. Och bevattning kan du ordna också med en egen bäck eller kanske bara regnvattenreservoar. Däremot är sjötomten ett oslagbart alternativ för båtfolk. Kan man bygga egen brygga slipper man åka långa vägar till en (regelbundet vandaliserad) båtklubb.
Bäst är sjötomter som a. är så stora att man bara HÖR grannar och nyfikna på avstånd och/eller b. ligger så långt från tätorter att inte ens det rörligaste friluftsliv hittar dit.
Varför inte en Ö !? .... med drickbart vatten.
Den stora poängen med öppna vattenytor är att de bildar fint siktdjup, och skapar spännande ljus och reflexer. Och man har en obegränsad källa för bevattning. Men du får fint ljus och magnifik utsikt också över andra öppna landskapstyper. Och bevattning kan du ordna också med en egen bäck eller kanske bara regnvattenreservoar. Däremot är sjötomten ett oslagbart alternativ för båtfolk. Kan man bygga egen brygga slipper man åka långa vägar till en (regelbundet vandaliserad) båtklubb.
Bäst är sjötomter som a. är så stora att man bara HÖR grannar och nyfikna på avstånd och/eller b. ligger så långt från tätorter att inte ens det rörligaste friluftsliv hittar dit.
Varför inte en Ö !? .... med drickbart vatten.
Tillgång och efterfrågan. Lätt.Suhagg skrev:Slösurfade lite Hemnet och ser hur tokigt höga priser det blir för lite närhet eller en tomt vid vatten ger.
Vad är det som gör att vi har denna fascination för vatten?
Kan villigt erkänna att hade jag obegränsat med pengar skulle jag också vilja hamna med ett gigantiskt hus precis vid vattnet.
Gillar varken att bada, en massa mygg, fästingar med borrelia eller båtar men hur går det till.:S
Var det en PR gubbe på 1600-talet som lyckades otroligt bra eller hur kommer det sig? Status? Ett tecken på framgång?
Hur resonerar ni?
Säg att 20% av befolkningen föredrar strand (20% strand, 20% skog, 20% öppet landskap, 20% berg/fjäll, 20% storstad). Siffrorna har jag inte något som helst belägg för, dom är bara en sifferlek.
Då tar ju stranden snabbare slut.
Även om vi faktiskt har 38.600 mil strandlinje i Sverige så är ju andelen bebyggbar skogsmark, ängsmark osv betydligt större.
Och sen när priserna därmed börjar stiga ökar exklusiviteten och även de som egentligen inte uppskattar vattnet börjar vilja ha dessa tomter, och så är priskarusellen igång.
För visst vill nog många äga en en Rolls Royce, inte för att det är en bra bil (för det är den inte) utan för den lyx och exklusivitet den utstrålar.
Kostade en lätt beggad Rolls 50.000:- och hade noll skimmer och mystik skulle nog ingen köpa den.
Nu har även e24 uppmärksammat detta, de kanske läser här.
http://www.e24.se/pengar24/bostad/manga-dyra-sjostallen-till-salu_2807671.e24
http://www.e24.se/pengar24/bostad/manga-dyra-sjostallen-till-salu_2807671.e24
Mikael_L skrev:
Om vi räknar med en 100 m bred markremsa längs kusten så motsvarar detta en yta om 38,6 miljarder m2 eller i runda slängar 40 miljoner normala villatomter.
Ingen bristvara precis.
Samtidigt har vi ett synnerligen restriktivt strandskydd för att "garantera" att alla får tillgång till stränderna. Go figure..
Vi har en sjötomt vid en liten insjö (ca 5 km lång) ca 30 minuter norr om Roslagstull. För oss är den oerhört värdefull. Det var någon som skrev tidigare att man bara kan sitta o titta på skiftningarna i sjön o känna sig lycklig. Och visst är det så. För vår del kostade vår 13000kvm stora tomt med lite tillhörande vatten mindre än vad en liten tomt på 600kvm i en närbelägen förort till Sthlm kostar. När vi letade tomt så drömde jag om en tomt vid Östersjön, men dit sträckte sig inte pengarna, i alla fall inte om man vill ha godtagbart pendlingsavstånd till Sthlm.
Alla, och jag menar verkligen ALLA, som besöker oss blir hänförda o tycker att vi har en drömtomt. Och visst är det något som drar människan till vattnet. Och visst är det speciellt att vakna o se solen gå upp över sjön, ta ett morgondopp, sitta på bryggan o fika. Så fort man kommer hem åker kostymen av o fritidskläder på.Men det viktigaste är att det är en sån oerhörd kontrast mot stan och att man verkligen känner att man kopplar av när man är hemma.
Och för att svara Billy Bäver så har vi inga personer som går över tomten eller lägger till vid bryggan, En enstaka roddbåt eller kanot som åker förbi. På vintern har vi skridskoåkarna men det är inga som stör.
Alla, och jag menar verkligen ALLA, som besöker oss blir hänförda o tycker att vi har en drömtomt. Och visst är det något som drar människan till vattnet. Och visst är det speciellt att vakna o se solen gå upp över sjön, ta ett morgondopp, sitta på bryggan o fika. Så fort man kommer hem åker kostymen av o fritidskläder på.Men det viktigaste är att det är en sån oerhörd kontrast mot stan och att man verkligen känner att man kopplar av när man är hemma.
Och för att svara Billy Bäver så har vi inga personer som går över tomten eller lägger till vid bryggan, En enstaka roddbåt eller kanot som åker förbi. På vintern har vi skridskoåkarna men det är inga som stör.
Det var ingen fråga. Det var ett påpekande. Och i ert fall gäller alltså alternativ b: att läget är så avsides att knappt ens rörligt friluftsliv hittar dit.Hemmakatten skrev:
Smaken är som baken. Alla öppna ytor inklusive vatten drar alltid till sig blåsten, det gillar inte jag så skogen är det som gäller för mig. Skulle inte betalt en spänn extra för sjöutsikt eller -tomt.
Några fördelar med att bo vid stor sjö eller hav:Suhagg skrev:Slösurfade lite Hemnet och ser hur tokigt höga priser det blir för lite närhet eller en tomt vid vatten ger.
Vad är det som gör att vi har denna fascination för vatten?
Kan villigt erkänna att hade jag obegränsat med pengar skulle jag också vilja hamna med ett gigantiskt hus precis vid vattnet.
Gillar varken att bada, en massa mygg, fästingar med borrelia eller båtar men hur går det till.:S
1. Mer sol
2. Mildare vintrar
3. Extra krydda för friluftsliv både sommar och vinter (bad, båt, fiske, skridsko...)
4. Garanterat öppen utsikt och grannfritt åt i varje fall ett håll
5. Färre myggor och vissa andra småkryp
1. Sjöar och hav är platta och låga i förhållande till omgivande mark. Det innebär att inget tvingar upp fuktig luft på högre altitud, vilket innebär att fukten inte kondenseras till moln. Därför är det soligare vid stora sjöar och hav. Se karta hos SMHI över soltimmar: http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.3051!image/p18.png_gen/derivatives/fullSizeImage/p18.png
Havskusten, Vänern och Mälaren har mest sol i Sverige. Även Vättern, Siljan och Hjälmaren har tydlig effekt på soligheten. Skulle man ha bättre upplösning skulle man se att det är skillnad på kusten och bara lite inåt land. Mälaren, Vättern och Öland har dessutom minst regn av de befolkade delarna i Sverige.
2. Så länge vattnet är öppet bromsar det kylan ordentligt.
1 + 2 innebär att man vid sjöar och hav hamnar i en förmånligare odlingszon än inåt land.
5. Vid stora sjöar/hav är mängden mygg ofta färre än inåt land. Mygg är beroende av någorlunda stillastående vatten/pölar samt skydd från direkt solljus (i varje fall i södra Sverige).
En stor sjö med vågor och fiskar är värdelös för äggläggning, och området närmast vattnet är ju sällan speciellt skuggigt ifall det bor folk där - på sjön finns ju inget som skuggar i varje fall.
Resten av anledningarna förklarar sig nog själva.
Japp, i skogen är det tyst och lugnt. Mindre vind, mindre ljud, mindre folk, och så fantastisk natur förstås. Jag gillar skogen också. Det jag inte gillar är storstaden, men det gör ju så många andra...-MH- skrev:
Du har ingen bild från novemberstormarna?