Byggahus.se
Hur ser ni prioriteringen av fördelningen av utgifterna,
Anser ni att just bostaden ("var man bor") är värt de % utgifterna det medför?

Säg att man i snitt lägger 50% av familjens inkomst till just var man bor är det rätt, eller känns rätt?

Personligen har jag satt en gräns på 25-30% av gemensamma inkomster får gå åt boendet, räknat på en ränta på 6-7%.
Jag bor visserligen inte i storstaden och har inte samma prisbild som många av er, men flyttar 2mil från en storstad för att komma ner i rimliga nivåer.
Jag flyttar då till en mindre kommun, men tar mig snabbare till centrum i storstaden än många som bor i utkanten av staden.

Hur många % av er lön anser ni det är rimligt att lägga på just boendet?

W
I vårat fall så sparar vi mer pengar nu än vad vi gjorde innan vi flyttade till hus, bodde i hyreslägenhet förut.
Man lär sig att hushålla och prioitera andra saker mer, på så sätt har man råd, eller iaf vi.

Henri skrev:
Hörde just på nyheterna att elkostnaderna nu äter upp effekten av jobbskatteavdraget, särskilt för villaägare. De pengarna går i stället till elföretagen.
Grejen är att när man sänker något, höjs alltid något annat.
Eftersom alla är "vana" eller medvetna om att kostnaden är i en viss nivå,
ser flera aktörer att höja sina kostnader när någon annan aktör sänker sina.

Man måste reglera marknader, när det kommer till privata aktörer som ligger i marknader som rör invånarnarnas överlevnad. Det gäller bla skola, sjukvård och el m.m.

Häller man vatten i en påse med hål, rinner allt sakta ut i andra änden.
Man måste först täppa till alla hål innan man häller vattnet.

Det är det som sker med alla "avdrag" regeringen gör, det luktar gott, men smakar illa när man väl tagit en tugga.

Vi har resonerat som så att om den enas hela lön går åt till boendet när räntorna är runt 7% så räcker den andras bra till resten och vi har ungefär samma lön så det blir 50%.

Vi hade från början satt en gräns att vi inte ville lägga mer än 3,3 miljoner men när vi då kollade på hus då så var alternativen att antingen bo i ett hus vi inte gillar i ett område vi gillar eller att ha ett hus vi gillar i ett område vi inte vill bo. Då fick vi lägga till en miljon isället och har nu kunnat bygga ett hus vi gillar i ett område som känns bra. Det skulle väl egentligen ha behövts ytterligare 500 000 för att bygga hus här men vi har gjort mycket själva istället.

Redigerat:
pappskallen skrev:
Skulle säga att det är precis tvärt om, det har väl aldrig renoverats/byggts/investerats så mycket/tätt som nu och detta pga. fåfänga.
Livscykeln på saker och ting tror jag aldrig har varit kortare och jag tror ej heller det enbart beror på så romantiska skäl som drömmar och behov, utan just att kunna mäta sig tror jag är en jätteviktig faktor och många tänker nog till en extra gång innan man bestämmer sig i avseende vad andra ska tycka, även om man aldrig skulle erkänna det.
Om det är så att man utgår ifrån sig själv och har dom värderingarna när man renoverar eller bygger sitt hus så kanske det är så?
Eller så är det kanske ett något förenklat sätt att försvara sitt val att inte bygga/renovera när andra gör det.. :)

Redigerat:
pappskallen skrev:
Skulle säga att det är precis tvärt om, det har väl aldrig renoverats/byggts/investerats så mycket/tätt som nu och detta pga. fåfänga.
Livscykeln på saker och ting tror jag aldrig har varit kortare och jag tror ej heller det enbart beror på så romantiska skäl som drömmar och behov, utan just att kunna mäta sig tror jag är en jätteviktig faktor och många tänker nog till en extra gång innan man bestämmer sig i avseende vad andra ska tycka, även om man aldrig skulle erkänna det.
Den här tråden har flera intressanta teman tycker jag. Men ang fåfängan, eller vad andra tycker. Jag är också tämligen övertygad om att ifall huset skulle byggas mitt ute i skogen, där ingen ser det, och man har inga vänner som kommer på besök för att titta på det, så tror jag att de flesta inte skulle vräka på med allt för mkt lyx och "extra allt". Varför lägga pengar på sådant som egentligen bara är ögongodis när ändå ingen annan kommer att se det? Omvänt, tror jag, skulle få kunna med att bygga ett enkelt hus mitt bland fina villor, man vill ju inte skämma ut sig med sin enkelhet och "fattigdom". :)

Vi köpte ett gammalt hus som vi renoverar. Materialvalen görs nästan alltid utifrån att de ska vara prisvärda, dvs hålla länge och inte vara onödigt dyrt, att vi trivs med utseendet och funktionen såklart, men också att de skulle kunna locka en köpare vid ev försäljning: Vi har tänkt bo här mååånga år, men man vet ju aldrig. Så visst funderar man mkt på vad ANDRA tycker och tänker.

Ang vad det kostar att bygga osv. Det finns en viktig faktor som jag tycker glöms bort i många sådana här trådar, nämligen det sociala skyddsnätet. Många lyckligt lottade har ett tryggt nätverk omkring sig med människor som älskar dem och stöttar dem både mentalt men också ekonomiskt. Har många kollegor som byggt eller köpt dyrt, och när man luskar lite så kryper det alltid fram att mamma och pappa pyttsat i pengar eller förser dem med pengar eller saker efterhand.

Sen finns det dem som inte har samma stöd bakom sig. Och de tror jag kan få det tufft när det kniper. Jag tillhör själv den kategorin och känner inte att jag vågar ta stora ekonomiska risker, för det finns inget nät som fångar upp mig om det skiter sig.

Denna familj byggde nytt för ca 400 000:- +mycket eget arbete. Tänkvärd artikel:

mandus skrev:
Här finns en artikel och länk till en film om halmhuset i orust.

"Halmväggen isolerar bra, U-värdet brukar ligga mellan 0,17 och 0,20, lika bra eller bättre än en välisolerad regelvägg. Halm har dessutom 35 gånger bättre värmelagringsförmåga än mineralull och buffrar fukt som få andra material. Byggfysikaliskt är det få konstruktioner som kan matcha en ler- och halmvägg.
– Förutom att byggkostnaden kan hållas nere vid självbyggeri och billiga material är det den mest ekologiska byggmetoden som används idag"
Bilder: http://www.gp.se/nyheter/bilder/1.564172-halmhuset

Redigerat:
Jag hade en hyres lgh på 97kvm och en hyra på 9000:-/m och med bara en inkomst var det inte roligt att bo kvar där, att bygga nytt räckte inte pengarna till utan har fått välja en billigare lösning.

Köpte ett litet hus som jag har byggt ut för att få det nödvändigaste, dvs sovrum till mej och barnen bad/tvätt och ett lite större kök.

Den totala kostnaden vet jag inte ännu pga jag inte är klar men det känns ändå som att det är värt det :D

Hur det går ihop? I stort sett INGEN har vettiga amorteringstider...

Lån på 3 000 000 som ska betalas tillbaka på 30 år kostar vid 5% ränta typ 16-17 000 i månaden. Då tillkommer ev samfällighetsavgfiter, värme, el, underhåll etc etc etc ( det blir ofta många etc på en villa...)

De flesta skulle inte ha råd om dom hade en sund amorteringstakt.

Och att jämföra bostadsrätt mot villa rakt av är inte så lätt, i avgfiten till föreningen ingår oftast värme, varmvatten, vatten, sophämtning, yttre renoveringar, städning av gemensamma utrymmen, en tvättstuga för fritt användande etc.

Förstår inte varför det är "sunt" att ha 5 miljoner i förmögenhet när man är 60?

Redigerat:
HusByggarTomten skrev:
Förstår inte varför det är "sunt" att ha 5 miljoner i förmögenhet när man är 60?
Tycker själv det skulle känts betydligt bättre än att ha 5 miljoner i skuld :rolleyes:

Blindnit skrev:
Tycker själv det skulle känts betydligt bättre än att ha 5 miljoner i skuld :rolleyes:
Ja, eller 100 miljoner :|

Poängen är varför man BÖR ha 5 miljoner när man blir 60? Räcker det inte med dom 20-30% (1MSEK) man har i eget kapital mot summan man lånat?

Redigerat:
HusByggarTomten skrev:
Ja, eller 100 miljoner :|

Poängen är varför man BÖR ha 5 miljoner när man blir 60? Räcker det inte med dom 20-30% (1MSEK) man har i eget kapital mot summan man lånat?
Tills det kommer en lågkonjunktur och värdet sjunker och miljonen är en skuld på en halv miljon. Vitsen är att det inte skall finnas så mycket pengar i boendet. Det är inte pengarna du skall ha, det är huset. Dvs tryggheten av att alltid ha en bostad. Det vore bättre för alla (förutom de som lever på att ständigt låna ut mer pengar) om alla kunde bygga ett enkelt hus utan högt värde. Då skulle bostaden generera social trygghet och inte bara användas för att spä på konjunkturen/kedjebrevet.

/Anders

HusByggarTomten skrev:
Fråga arvingarna!

Anders_Nilsson skrev:
Tills det kommer en lågkonjunktur och värdet sjunker och miljonen är en skuld på en halv miljon. Vitsen är att det inte skall finnas så mycket pengar i boendet. Det är inte pengarna du skall ha, det är huset. Dvs tryggheten av att alltid ha en bostad. Det vore bättre för alla (förutom de som lever på att ständigt låna ut mer pengar) om alla kunde bygga ett enkelt hus utan högt värde. Då skulle bostaden generera social trygghet och inte bara användas för att spä på konjunkturen/kedjebrevet.

/Anders
Har vi inte haft lågkonjunktur precis?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.