Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Nykomling Medlem: Apr 2010
    Län: Skåne

Locos: Jag ville bara höra huruvida material-kostnaden verkade rimlig.. Varför ger du mig skit för en sån fråga? Är inte det här syftet med det här forumet? Att jämföra erfarenheter och uppfattningar? Sen att jag satt mig i en sits där jag inte kan påverka detta nu, det är ju som du liksom flera påpekat, mitt eget problem och självklart inte någon hantverkares fel.

2.    länk #17
    Gudfader Medlem: Mar 2005

Det beror på vad du menar med "OK". Utan att fördjupa mig i det hela så tror jag helt säkert att du kunde plockat ihop samma material billigare om du själv gett dig ut och letat. Men det spelar inte så stor roll i ditt fall. Firma vill ha en viss förtjänst för att göra jobbet, och den har de förmodligen fördelat mellan material och arbete på något sätt.
    När du har fått ett fast pris tycker jag (jag vet inte om det är så rent juridiskt) att du inte kan kräva en detaljerad förteckning över vad de räknat med. Det kan ju till och med vara så att det inte finns någon detaljerad beräkning, utan firman har använt någon slags schablon. Det är ju även en av fördelarna för firman med fast pris, att de slipper föra bok över varenda slatt fix och varenda meter skarvremsa.
    Däremot så måste du kunna få, eftersom det är ett våtrum, en förteckning på VILKA produkter som använts. Detta för att kunna konstatera att de använt ett godkänt system hela vägen.

Jag tycker inte heller att du har betett dig "klantigt", utan det låter som du har gjort allt rätt - fler offerter, och valt entreprenör utifrån både pris och rekommendationer.

3.    länk #18
    v-gs avatar
    v-g
    Forumgud Medlem: Sep 2007
    Län: Västernorrlands

Har lagt 62k/badrum varav ett 4m² och det andra 8m². Allt köpt på nätet så att det då kostar hälften ser inte jag som dyrt. Jag köpte rubbet nytt! Handlade från Rinkaby & Sigro så ingen kunde blåsa mig, dock blev det ju såklart svindyrt ändå

Arbetskostnaden blev i mitt fall väldigt låg c:a 0kr

4.    länk #19
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Uppsala

Jag tror inte du får ut något av en detaljerad spec. De kommer bara hitta på lite siffor som summerar upp till den överenskomna summan.

5.    länk #20
    Nykomling Medlem: Jul 2008
    Län: Stockholm

Glöm inte att du kan få rotavdrag på jobbet

6.    länk #21
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2008
    Län: Västra Götalands län

Jag tror inte du får ut något av en detaljerad spec. De kommer bara hitta på lite siffor som summerar upp till den överenskomna summan.
    Hej

Det intressanta blir ju om man även begär in entreprenörens leverantörsfakturor. detta har man rätt att göra enligt konsumenttjänslagen om jag inte minns fel...

Mvh Wasa

7.    länk #22
    Gudfader Medlem: Dec 2004
    Blogginlägg: 3

Wasa>Länkar själv och här har du fel, hade det gällt löpande räkning så en annan sak.
    http://www.vvsforetagen.se/index.php...lisher&id=3410

TS>Materialkostnaden låter som sagt rimlig och om andra med legat i det området så kan du räkna med att det är där du hamnar om du inte åker runt själv och handlar saker. Dock lår du då få göra jobbet själv med plus att du måste veta var du skall hitta varje sak till bäst pris, det där inte så enkelt och lågprsvarianterna av fix och fog kan jag personligen avråda från, det är illa nog att även Bostik m fl kan ha fel i sina batchar ibland.

/Kent
    Senast redigerad av snickarboden 2011-03-08 19:13

8.    länk #23
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2008

Ännu en i raden som inte nöjer sig med att hälften av arbetskostnaden subventioneras av övriga skattebetalare. Snart kanske du inte ska behöva betala mer än hälften av materialkostnaden heller?

9.    länk #24
    Racemans avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2009
    Län: Stockholm

Ännu en i raden som inte nöjer sig med att hälften av arbetskostnaden subventioneras av övriga skattebetalare. Snart kanske du inte ska behöva betala mer än hälften av materialkostnaden heller?
    Nu är det ju så att rotavdragen går med plus för stadskassan, och därmed får du som skattebetalare mer pengar i plånboken med avdrag än utan.

10.    länk #25
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2009
    Län: Västra Götalands

Nu är det ju så att rotavdragen går med plus för stadskassan, och därmed får du som skattebetalare mer pengar i plånboken med avdrag än utan.
    Rot avdragen har verkligen fått igång Sverige.. Alla tjänar på det liksom i slutändan.. Men attans att man inte har rätt och använda sig av Rot avdrag själv..

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen