Fullvärdig medlem
Medlem: Dec 2009
Län: Uppsala
Prisregister
Är det någon som vet var köp/försäljningspriset vid en fastighetsaffär registreras ?
Och om detta register är tillgängligt för mej som privatperson ?
Jag och min hustru är nämligen inte riktigt överens om hur mycket vi köpte vårt hus för 1978 och som vi nu har sålt.
Skattemyndigheten måste väl kunna kolla att vi anger rätt ingångsvärde när vi ska deklarera vinstskatt.
Att jag frågar beror på att den mäklare som sålde vårt hus har slutat, men innan hon gjorde det tittade vi lite på vad vinstskatten kunde tänkas sluta på.
Hon sa då att vår köpeskilling inte fanns registrerad och jag frågade tyvärr inte VAR den inte var registrerad
Att jag frågar beror på att den mäklare som sålde vårt hus har slutat, men innan hon gjorde det tittade vi lite på vad vinstskatten kunde tänkas sluta på.
Hon sa då att vår köpeskilling inte fanns registrerad och jag frågade tyvärr inte VAR den inte var registrerad
OK,
om dom ännu inte fått lagfart så skulle du kunnat gå in på Lantmäteriets hemsida och logga in med en e-legitimation, där finns information om fastigheter som man är lagfaren ägare på.
Skulle kolla med inskrivningsmyndigheten som borde kunna hjälpa dig. (Om fastigheten låg i Uppsala så är det Inskrivningsmyndigheten i Norrtälje du ska kontakta)
Fastighetsregistret har uppgift om köpeskilling om ni förvärvat fastigheten genom köp. Eftersom det rör sig om en så pass gammal köpehandling har inskrivningsmyndigheten skickat urkunden för "slutförvaring" till landsarkivet.
Uppgiften finns tillgänglig direkt hos flera myndigheter. Bland annat skatteverket.
Fullvärdig medlem
Medlem: Jan 2008
Län: Östergötland
Booli.se har det också men det tar ett tag innan det kommer in. Dröjer ca 3-4 mån efter affär tror jag. Eller så hänger det på överlåtandedatum. Vet inte det som sagt.
Bra sida med kartor och en del bilder på huset också ibland.
Anders
edit.
Det gäller ju förstås nya hus o det visste ju ni alla redan.
Att det var från 1978 hann ju inte jag läsa innan jag började svara.
Senast redigerad av Lindhult 2011-02-03 07:21Anledning: Jag är ett pucko o läser inte hela TS fråga
Junior medlem
Medlem: Nov 2010
Län: Västra götalands
Uppdateringen på booli.se sker efter att lagfarten lämnats in, vi köpte precis ett hus och uppgifterna syntes på hemsidan ca 3 veckor efter tillträdet. Kan säkert variera lite beroende på hur fort bankmannen skickar uppgifterna till inskrivningsmyndigheten samt arbetsbelastningen hos handläggarna på myndigheten.
Har för mig att det var Lantmäteriet som jag ringde när jag ville kolla uppgifter om lagfarter som var såpass gamla så att de inte syntes på booli.se
Kostade ingenting att få svar och det gick snabbt och smidigt, men de var inte jättesugna på att ge ut uppgifter på fler än 3-4 lagfarter per telefon, de bad om att jag skulle maila in uppgifterna om jag hade fler än så...