Moderator
Medlem: Feb 2005
Län: Stockholm
Då skulle jag tro att banken har rätt. Men du kan troligen ringa inskrivningsmyndigheten och fråga, eller kräv att mäklaren tar reda på vad som verkligen gäller och redovisar vilka skriftliga källor han har för sitt påstående.
Enkelt utryckt så skall lagfarten baseras på den summa du köper en fastighet för, Dvs det som står i köpebrevet, vilket också skall reflektera den faktiska summa pengar som betalas. Om man uppger fel summa, uppått eller nedåt så blir lagfarten ogiltig. Antag att byggfirman gör konkurs om 8 år, då kan konkursförvaltaren dra in alla sålda hus där lagfarten är ogiltig. Just det har så vitt jag vet aldrig inträffat. Men det är alltså viktigt att summan blir rätt, och det är lika fel att ange ett för högt pris och betala mer lagfart som att ange ett för lågt pris.
Det skulel kunna finnas specialregler just för situationen att bygget är påbörjat vid kontraktstillfället, men avslutas i tid till tillträdet.
Om man uppger fel summa, uppått eller nedåt så blir lagfarten ogiltig.
Hmm, jag tror inte att det gäller längre. Såvitt jag vet ändrades jordabalken 1992 med det uttalade syftet att en felaktigt angiven köpeskilling inte skulle vara grund för ogiltigförklarande. Istället är det tilläggsavtalet (muntligt eller skriftligt) om en annan köpeskilling som blir ogiltigt, och köpeskillingen i köpebrevet (som bifogas lagfartsansökan) som gäller. Jag citerar förarbetena:
"I den nu aktuella propositionen föreslås att jordabalken ändras så att köp av fast egendom skall vara giltigt även om uppgiften om köpeskillingen i köpehandlingen är oriktig. Den uppgift om köpeskillingen som finns i köpehandlingen skall vara bindande för parterna, men köpeskillingen skall kunna jämkas om det skulle vara oskäligt att parterna blev bundna av den."
Den som betalt 3 miljoner för en fastighet, som enligt köpebrevet sålts för 2 miljoner, kan alltså begära tillbaks 1 miljon, om den har kvitto på att de 3 miljonerna gäller fastighetsköpet. Men ingen av parterna kan såvitt jag vet få köpet ogiltigförklarat.
Senast redigerad av ordain 2011-02-02 16:56Anledning: typo
Moderator
Medlem: Feb 2005
Län: Stockholm
Då lärde jag mig nått nytt. Jag visste att en ändring hade skett, men hade fått uppfattningen att det gällde preskriptionstiden, tidigare kunde en felaktig lagfart rivas upp när som helst, typ 100 år senare, visserligen osannolikt att ngn skulle lyckas bevisa att den är felaktig efter så lång tid.
Junior medlem
Medlem: Nov 2009
Län: Stockholms län
Blogginlägg: 1
Är det inte värdet på fastigheten på överlåtelsedagen som gäller ligger till grund för lagfarten? Vad står det för belopp i köpebrevet på fastigheten, 2.1milj eller 3.295milj?