Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: May 2007
    Ålder: 28
    Län: Västragötalands Län

El, el och åter el..

Hej!
    Jag är i valet och kvalet när det gäller vilket elavtal jag ska välja..
    En riktig djungel det där om ni frågar mig
    Som det är nu så har jag Telge energi rörligt elpris via LO, samt att jag betalar nätavgifter och dylikt till Vattenfall.
    Bifogar en bild på hur priset / förbrukningen ser ut..
    Om jag räknat rätt så betalar jag lite drygt 150öre per KWh hos telge inklusive energiskatt, och ser via elskling.se att det man kan hitta avtal som ligger runt 130öre oer KWh istället.

Jag förstår ju att jag kan spara en del pengar på att byta, men kommer det löna sig i längden?
    Sen undrar jag om man kan spara nått på att köpa både el och nätavgifter från samma bolag?

Denna månaden landar elräkningen på 1808 från Telge och 582 från Vattenfall

Är lite orolig för att ta fel beslut, så är väldigt tacksam för svar och åsikter!

MVH / Andreas

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2010
    Län: Stockholm

Det är klart att det lönar sig i längden att köpa billigare el, annars förstår jag inte hur du tänker.

Det enda man får se upp med är de fasta kostnaderna för avtalet, vissa leverantörer verkar billigare per kWh men har samtidigt högre avgift per år. Det är bara att räkna på det.

Huruvida du kan få bättre elpris från nätägaren ser du enkelt via deras webbplats, men jag tror inte det. De tjänar tillräckligt på alla som inte orkar byta avtal.

3.    länk #3
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Inloggad
    Det är inga stora pengar att spara på att byta leverantör, däremot så kan det slå mycket både uppåt och nedåt om du byter ex. från rörligt till fast pris. Om du håller dig till rörligt pris så skiljer det normalt sett kanske 1 - 3 öre per kwh. Jämför du mot den allra dyraste kanske det skiljer det kanske 10 öre. Dvs om du med omsorg letar upp den dyraste leverantören så skulle du på ovanstående räkning fått betala typ drygt 100kr mer. Skillnaden mellan ett optimalt beslut och att missbedömma lite, är kanske 20 - 30 kr på den fakturan.

Om du däremot funderar över att byta till fastpris, så kan du troligen minska kostnaden just nu med 30 - 40%, men samtidigt riskerar du att ligga motsvarande för högt senare under bindningstiden. Den bedömmningen är jättesvår.

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Sep 2009
    Län: Stockholms
    Inloggad
    Något som Telgeenergi hävdar är att medelpriset på ett år nästan alltid blir lägre om man har rörligt än om man binder. Intressant är dock även hur mycket el man förbrukar under de olika årstiderna. Man gör av med mer el på vintern. Speciellt om man värmer med el. De senaste två vintrarna har elpriset varit högre än på somrarna. Om den trenden alltid gäller innebär de att man kan tjäna på att binda elpriset om man gör av med mycket mer el på vintern än på sommaren. Har man en jämn förbrukning över året lönar det sig troligen i längden med rörligt. Själv har jag rörligt, men kommer nog att binda före nästa vinter.

Erik

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2010

Något som Telgeenergi hävdar är att medelpriset på ett år nästan alltid blir lägre om man har rörligt än om man binder. Intressant är dock även hur mycket el man förbrukar under de olika årstiderna. Man gör av med mer el på vintern. Speciellt om man värmer med el. De senaste två vintrarna har elpriset varit högre än på somrarna. Om den trenden alltid gäller innebär de att man kan tjäna på att binda elpriset om man gör av med mycket mer el på vintern än på sommaren. Har man en jämn förbrukning över året lönar det sig troligen i längden med rörligt. Själv har jag rörligt, men kommer nog att binda före nästa vinter.

Erik
    Jag hänger inte alls med i ditt resonemang angående den skiftande förbrukningen under året. Hur mycket man än förbrukar så sparar man ju alltid på att ha ett lägre elpris. Ökad eller minskad förbrukning fungerar bara som en hävstång som gör att man sparar mer eller mindre i kronor räknat.

Det bundna elpriset baseras på vad elbolagen tror att priset kommer att ligga på under perioden + en viss säkerhetsmarginal. Huruvida man kan spara något på att binda bestäms enbart av om elpriserna går upp mer än vad elbolagen har trott.

6.    länk #6
    klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006

Jag hänger inte alls med i ditt resonemang angående den skiftande förbrukningen under året. Hur mycket man än förbrukar så sparar man ju alltid på att ha ett lägre elpris. Ökad eller minskad förbrukning fungerar bara som en hävstång som gör att man sparar mer eller mindre i kronor räknat.

Det bundna elpriset baseras på vad elbolagen tror att priset kommer att ligga på under perioden + en viss säkerhetsmarginal. Huruvida man kan spara något på att binda bestäms enbart av om elpriserna går upp mer än vad elbolagen har trott.
    Resonemanget om olika förbrukning går ut på att du (till skillnad mot tex boräntor) har högre förbrukning den tid du får högre pris (rörligt) så kan du tjäna på bundet.
    Exempel:
    Rörligt 100 öre/kwh sommartid, 150 öre/kwh vintertid. Förbrukning sommar 2000 kwh, vinter 10000 kwh (värmepump)
    Kostnad per år: 2000+15000 = 17000 kr
    Fast 120 öre/kwh. Förbrukning sommar 2000 kwh, vinter 10000 kwh (värmepump)
    Kostnad per år: 2400+12000=14400 kr

Tänk också på då att elpriset stiger för varje år (och lär så göra om vi inte bygger ut tex kärnkraften i det här landet eller driver bort våra elintensiva industrier - vilket kanske inte våra så nationalekonomiskt klokt, lägg därtill en ständigt ökad förbrukning trots effektiviseringar). Det kan förstås bli ngn dipp enstaka år - elelr om politiken ändras - men det får man ta som det kommer

/K - som inte bundit priset - ännu iaf

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: Jan 2011
    Län: Västra Götaland

Elpriset bestäms, om jag minns rätt, till största delen av spot-priser på elbörsen, nätavgifter och skatter. I mitt nuvarande elavtal säger min leverantör att de lägger på 3 öre/kWh på deras inköpspris. Jag blev för en tid sedan kontaktad av en annan leverantör som lovade att de "bara" skulle lägga på 1,9 öre/kWh. Lät ju jättebra, det är ju 30% mindre! När jag funderade lite på det, så innebär det att vår förbrukning på 8000kWh/år skulle bli runt 100kr billigare. Den hundralappen betalar jag gärna för att få en elräkning som jag faktiskt begriper, vilket den andra firman inte har (vet jag sedan tidigare).

När jag ändå betalar runt 10 000kr per år tycker inte jag att100kr inte är så väldans mycket att bråka om.

Att man fritt kan välja elleverantör har i min åsikt väldigt marginell betydelse för konsumenten, eftersom de mest är en förmedlare av tjänst och (oftast) inte producent av el.

8.    länk #8
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Köper man till fast pris så betalar man någon annan för att ta risken. Detta innebär att rörligt blir billigare i längden då man slipper denna "försäkringskostnad".

Fast just nu känns det inte så kul, måste jag säga..
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

9.    länk #9
    Inloggad
    Köper man till fast pris så betalar man någon annan för att ta risken. Detta innebär att rörligt blir billigare i längden då man slipper denna "försäkringskostnad".

Fast just nu känns det inte så kul, måste jag säga..
    Detta resonemang gäller tveklöst för boräntor. För el är det inte säkert. Alla gör inte av med lika mycket el, och fördelningen är inte lika över månaderna. Den som jämfört med genomsnittet gör av med mycket el på vintern när priset är högt och lite el på sommaren när priset är lågt kan mycket väl tjäna på att ha bundet i längden.

Alltså finns det stora förutsättningar att vinna på att binda elpriset om man värmer med direktel, men små möjligheter om man värmer med fjärrvärme eller pellets till exempel.

Erik

10.    länk #10
    Nykomling Medlem: May 2010

Jag har eluppvärmt och har bundit mitt pris. Jag tittade på fakturorna från sommar månaderna och insåg att 4öre lägre pris för rörligt mot vad jag fick när jag band till fast pris i 3år. Inte väger upp kostnade för elen på vintern! Om jag har räknat rätt och inte elbolagen får för sig att ha reapriser nästa vinter så kommer vi spara i snitt 300kr per månad (3600kr/år).

11.    länk #11
    Inloggad
    Det jag försöker säga är att den genomsnittlige kunden alltid går back, men inte den enskilde. Det tycks finnas en periodicitet i hur elpriserna går upp och ner under året. Till stor del följer genomsnittskundens elförbrukning med. Priset är högt när genomsnittskunden har hög förbrukning. Om jag gör av med mer el än genomsnittet under vintern kan jag som enskild kund gå plus i längden på att binda priset.

Därmed skiljer det sig från boräntor eftersom banken på förhand vet hur stort lån jag har under hela året. Elbolaget vet bara hur stor förbrukning genomsnittskunden har under årets olika månader när de räknar ut det fasta priset. Skall jag tjäna på att binda boräntor krävs att banken missbedömt hur mycket räntan skall öka. Skall jag tjäna på att binda elpriset räcker det med att jag har en annan fördelning av elförbrukningen över året än var genomsnittskunden har. Det är lättare att förutse.

Erik

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2009
    Län: Västra Götalands

Själv har jag bundit mitt el avtal på 3år. Fick 99öre kw/h..

Orka inte hålla på och jaga och följa med på alla dessa pris ändringar på el marknaden. Den stora insparningen gjorde jag istället genom att förbruka mindre el... nu sover jag bättre om natten

13.    länk #13
    Inloggad
    Inlägget jag svarade på försvann. Jag trodde det skulle synas numera.

Erik

14.    länk #14
    morsans avatar
    Moderator Medlem: Mar 2004
    Län: Dalarna

Inlägget jag svarade på försvann. Jag trodde det skulle synas numera.

Erik
    Nej, texten ligger inte kvar vid en radering, det "synliga" är att inlägget är raderat och varför
    Nu hade användaren själv raderat, inte en moderator.

15.    länk #15
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Detta resonemang gäller tveklöst för boräntor. För el är det inte säkert. Alla gör inte av med lika mycket el, och fördelningen är inte lika över månaderna. Den som jämfört med genomsnittet gör av med mycket el på vintern när priset är högt och lite el på sommaren när priset är lågt kan mycket väl tjäna på att ha bundet i längden.

Alltså finns det stora förutsättningar att vinna på att binda elpriset om man värmer med direktel, men små möjligheter om man värmer med fjärrvärme eller pellets till exempel.

Erik
    Absolut är det så att man måste titta på sitt förbrukningsmönster, ingen tvekan om den saken.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen