Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #226
    Senior medlem Medlem: Jan 2007
    Län: Dalarna

Men det är inte de som har jobb som är problemet, det är de som inte har jobbet kvar som råkar illa ut.

Om du dubblerar lånet och sedan minskar inkomsten från 33 000kr i månaden till den inkomst man får från A-kassan (typ 10200kr) eller från Försäkringskassan (ca 14500kr) efter skatt så pratar vi om 20-30% snarare än 4% av inkomsten och det var nog snarare den gruppen som hamnade hos kronofogden, inte dem som hade jobbet kvar, det är i alla fall min gissning.
    Om man har en hög inkomst så kostar det inte många kronor i månaden att teckna en inkomstförsäkring via facket som täcker upp till 80 % under en period. Sen om bägge i hushållet samtidigt blir sjuka/arbetslösa och inte kommer tillbaka till arbetsmarknaden så kan det säkert bli värre, och då kan det säkert finnas fall där man inte har råd med exempelvis sitt boende, oavsett belåningsgrad, och då gör man nog bäst i att göra något åt situationen innan fogden fixar det åt en.

Men det handlar nog inte om fullbelåning specifikt utan kanske snarare om höga lånekostnader och lite taskig riskkontroll. Å andra sidan ska man kanske inte förringa de 3000 kr som är skillnaden mellan fullbelåning och 80% belåning om man betänker situationen att ha gått från hög inkomst till A-kassa eller F-kassa.
    Jag tror att det är precis som du skriver att det handlar i de allra flesta fall inte om fullbelåning specifikt utan om hur stora marginaler man har i sin ekonomi, hur bra kontroll man har på sin situation och att man är förutseende nog att planera för oväntade händelser.

Ett bra exempel på det är väl programmet lyxfällan. Jag har hittils aldrig sett ett program där själva boendekostnaden i sig varit det stora problemet, men pga mer eller mindre total brist på ekonomiskt sinne så är konsekvensen många gånger att personerna kanske inte kan bo kvar för alla pengarna istället går till kreditkortsskulder, konsumtion, fogden och fullkomligt idiotiskt slöseri.

Har man bra ekonomiska marginaler och god kontroll på sin ekonomi och sina utgifter kan det vara en helt OK lösning att låna 100 %. Saknar man det så ska man helt enkelt kanske låta bli även om det finns banker som är villiga att låna ut pengar.

2.    länk #227
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Västra Götaland

Så du tycker det är mindre risk med ett hus på 3 miljoner och 80% belånat, än samma hus belånat till 100% och 600.000:- kvar på banken.?
    Om förutsättningen är att det inte finns andra tillgångar så är risken rent matematiskt lika i de båda fallen, eftersom det är den totala förmögenheten som avgör risken.
    Men i ett skarpt läge kan det vara bättre med 600.000:- på banken eftersom den likviditeten kan användas till att fortsätta betala räntor och amorteringar enligt avtal till banken. En konsekvens därav är naturligtvis att i takt med att bankbehållningen minskar så ökar risken.
    Jag förmodar att det var dit du ville komma?

3.    länk #228
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2009
    Län: Västerbotten

Och varför måste ALLA tycka som dej ?
    Det är upp till var o en att bestämma vilken risk man vill utsätta sig för vid belåning, då jag främst kommenterat TS anser jag att har man inga stålar ska man inte ta ett lån på 2,3 miljoner och sitta i knät på banken resten av sitt liv, vad händer i det fall han får oförutsedda utgifter på 50.000 ? Betänk då vad som händer om han inte får fram detta skitbelopp. SMS-lån ?
    Beträffande din situation hoppas jag du är lika lycklig när vi återigen får normalräntenivå !
    Alla måste inte tycka som mig, det är det som är det fina. Du får tycka som du vill, i din situation och med ditt liv. Men lägg inte värderingar i andras val då. Här verkar du ju snarare se ned på folk som resonerar på andra sätt än du, nära på en dumförklaring för folk som belånar mer än du gör. Förstår inte varför.
    Samtidigt som du säger att det är upp till var och en att bestämma vilken risk man vill utsätta sig för.

Och som jag skrivit i tråden (tror jag) så blev vi av med topplånet på en gång vid omvärdering av huset, vilket var planerat. Vi lånade 100% men inredde och rustade upp själv på insidan och gjort utsidan själv också till stor del. Topplånet försvann på några månader. Angående räntan så har vi 4.5 år kvar på en ränta på 3.5%. Det var också pga den tillfälligt låga räntan som vi ville skynda på bygget och valde att toppbelåna huset. Hade vi väntat (vilket du och någon till förespråkar att man ska göra här) så hade vi:

1: Missat tomten, som var undervärderad och kanon för oss då det är nära till jobb (motsvarande tomter nu ligger 200k högre, ett halvår efter vi bundit räntan)
    2: Fått en långt högre ränta = högre kostnader till en början då man gärna har lite extra marginal för att fixa med hus och tomt
    3: Fått en dyrare tomt
    4: Fått ett dyrare hus
    5: Fått sämre marginaler

Allt som allt så har vi sparat hundratusentals kronor genom att toppbelåna huset. Mellan tummen och pekfingret så har vi sparat ca 300-400kkr genom att fullbelåna huset, helt enkelt för att vi slog till då vi såg ett riktigt bra tillfälle. Vi hade kunnat bo kvar i den trista lägenheten två år till för att spara ihop till kontantinsatsen, men det känns som att det var bättre att bygga på en gång och ändå "spara" ihop samma summa)

Sen får ju var och en bedöma om det är bra eller dåligt. Jag vet var vi står iaf.

Som jag sagt tidigare, man måste göra en bedömning från situation till situation. För vissa personer och vissa tillfällen är det bra att fullbelåna. Men ibland kan det också vara otroligt riskfullt och rent ut sagt dumt att fullbelåna. Jag skulle dock aldrig försöka dumförklara någon som fullbelånar utan att ens veta något om situationen.

4.    länk #229
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands
    Inloggad
    Om förutsättningen är att det inte finns andra tillgångar så är risken rent matematiskt lika i de båda fallen, eftersom det är den totala förmögenheten som avgör risken.
    Du bortser från likviditeten i så fall.

Men i ett skarpt läge kan det vara bättre med 600.000:- på banken eftersom den likviditeten kan användas till att fortsätta betala räntor och amorteringar enligt avtal till banken.
    Nähäpp, här insåg du att likviditet är bra.

Kan vi då vara överens om att belåningsgraden inte avgör risken? Enligt exemplet ovan?
    "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."

5.    länk #230

Kan vi då vara överens om att belåningsgraden inte avgör risken? Enligt exemplet ovan?
    Vi är överens om det exemplet.

Kan vi även vara överens om att TS, som varken har förmögenhet eller likviditet, riskmässigt är i en mycket dålig sits? TS:s relativt höga inkomst hälper inte vid förlust av arbetet och knappast någon har en garanterad arbetsinkomst.

6.    länk #231
    Inloggad
    Om TS är i bra eller dålig sits beror på hans inkomst, och hur säker han/hopn är på den. Det vet jag inget.

Poängen min är att om hade haft 20% insats, lagt in det i huset till varenda krona och lånat "bara" 80% av sitt hus och sitter där utan likviditet är hans risk *marginellt* förändrad. Så det är inte belåningsgraden Henri, som avgör risken för TS heller.

7.    länk #232

Poängen min är att om hade haft 20% insats, lagt in det i huset till varenda krona och lånat "bara" 80% av sitt hus och sitter där utan likviditet är hans risk *marginellt* förändrad. Så det är inte belåningsgraden Henri, som avgör risken för TS heller.
    Nu hade TS varken insats eller andra tillgångar, eller hur?

8.    länk #233

Om TS är i bra eller dålig sits beror på hans inkomst, och hur säker han/hopn är på den. Det vet jag inget.
    Nyss har vi konstaterat att TS är "fattig" i husköparsammanhang vilket innebär en hög risk.

Eftersom ingen kan vara helt säker på sin arbetsinkomst tolkar jag ditt svar som att vi är överens om att TS är i en mycket dålig sits.

9.    länk #234
    Inloggad
    I så fall kanske du missade detta?

"Om TS är i bra eller dålig sits beror på hans inkomst, och hur säker han/hon är på den."

10.    länk #235
    Inloggad
    Nu hade TS varken insats eller andra tillgångar, eller hur?
    Kanske inte, men det hade inte hjälpt särskilt mycket oavsett. Om han ändå hade gett dem till banken.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen