Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Stockholm

Räntehistorik 1995-2010

Roade mig att fixa till en graf över boräntor på SEB från 1995 till nu.

Det är rätt intressant att bla notera att oavsett när så om man tecknade ett 10 års lån så hade man förlorat på det rätt rejält - det hade mao blivit en mkt dyr ränteförsäkring - som dessutom i de flesta fall hade inneburit att 1 års räntan nästan aldrig hade varit högre än den tecknade...

3 mån/rörligt finns inte med eftersom statistik för denna endast finns fom 2002 - men den ligger mestadels ett snäpp under 1 åringen...

/K
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	räntehisotrik1995-2010.jpg
Visningar:	198
Storlek:	34.6 KB
ID:	46407  

2.    länk #2
    Nyfnikens avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms län

Roade mig att fixa till en graf över boräntor på SEB från 1995 till nu.
    Jag hoppas det inte var jobbigt, för det hade räckt med att surfa in hos Handelsbanken. De har gjort jobbet åt dig.

Min reflektion är att de som band på 2 år för 1 år sen troligtvis gjorde en riktigt bra affär. Jag är också avundsjuk på de som band på 5 år för under 4%.
    Senast redigerad av Nyfniken 2011-01-23 20:37

3.    länk #3
    FredrikRs avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2006
    Län: Dalarna
    Inloggad
    Låneomläggning imorgon, 1 eller 2år är frågan, känns det som så här timmarna innna..

4.    länk #4
    klaskarlssons avatar

Jag hoppas det inte var jobbigt, för det hade räckt med att surfa in hos Handelsbanken. De har gjort jobbet åt dig.

Min reflektion är att de som band på 2 år för 1 år sen troligtvis gjorde en riktigt bra affär. Jag är också avundsjuk på de som band på 5 år för under 4%.
    Nej det var inte jobbigt
    Seb hade bara färdiga grafer för 2002-> nu som sagt...
    Mjo - men trots allt - även om man de första 3 åren gjorde en besparing om man prickade exakt rätt tillfälle på 5-års bindningen - så var det inte så jättemkt med tanke på att räntan sen störtdök de sista 2 åren

@FredrikR: JA - jag funderar också på det - nu verka det vara ett bra tillfälle att "försäkra" sig för 0 eller tom en liten "vinst"

/K

5.    länk #5
    FredrikRs avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2006
    Län: Dalarna
    Inloggad
    2år bleve..
    Time will tell..

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Sep 2010
    Län: Skåne

Band på 5år till 3,87% i höstas.
    Det som stör mig är att jag var lite tidigt ute och kunde väntat ytterligare nån månad och då kunnat binda till 3,72% men vågade inte chansa.
    Än är det ingen vinst, tvärtom, men slipper tänka på räntan ett tag framöver.

7.    länk #7
    klaskarlssons avatar

Band på 5år till 3,87% i höstas.
    Det som stör mig är att jag var lite tidigt ute och kunde väntat ytterligare nån månad och då kunnat binda till 3,72% men vågade inte chansa.
    Än är det ingen vinst, tvärtom, men slipper tänka på räntan ett tag framöver.
    Med de otroligt snabbt ökande marginalerna (repro på 1.5% "in"låningsräntan till banken på 2.5 !?) så kanske du går "vinst" inom ngt år....

Men i vilket fall får man väl säga att 3.87% på 5 år långsiktigt sett är en rätt låg räntenivå - även om du inte sparar pengar under de 5 åren...

/K

8.    länk #8
    HusByggarTomtens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007
    Län: .

Kan säga att jag fick många suckar när jag band mitt lån på 5 år i april förra året till 3,75%. Kanske inte var så dumt iaf..

9.    länk #9
    Junior medlem Medlem: May 2008
    Län: Västra götaland

Det är rätt intressant att bla notera att oavsett när så om man tecknade ett 10 års lån så hade man förlorat på det rätt rejält - det hade mao blivit en mkt dyr ränteförsäkring - som dessutom i de flesta fall hade inneburit att 1 års räntan nästan aldrig hade varit högre än den tecknade...
    Samtidigt så känns det som om man hade bundit på 8 år sommaren 2005 så hade man haft en helt okej ränta på 4% och suttit tryggt i några år. Men man hade nog inte tjänat så mycket på det. Mest pengar verkar man kunna tjäna på 2-3 års bindning (inte så oväntat)

Man får ju alltid höra att man är idiot som binder men band mina på 2-3 år sommaren 2005 och band lånen på 3 år till 2.90% i maj. Känns helt okej....

10.    länk #10
    Junior medlem Medlem: May 2008
    Län: Västra götaland

Kan säga att jag fick många suckar när jag band mitt lån på 5 år i april förra året till 3,75%. Kanske inte var så dumt iaf..
    Det där känns som en riktigt bra affär faktiskt. Ångrar att jag inte band mina längre men fick inte riktigt ner räntan så lågt som jag ville på 5 år. Men alltid lätt att vara efterklok när det gäller räntor =)

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42