Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    bumpaberras avatar
    Senior medlem Medlem: Feb 2007
    Ålder: 41
    Län: ÖREBRO

Okey okey. Just tomt kanske är en dålig ide även om han får svårt att bevisa efter 10 år att han tagit emot svarta pengar.

Har själv byggt 3 hus och har haft system med att skicka in fakturor och att betala endel själv. Har bara ringt banken och bett dem stoppa in mer pengar.
    Once you pop, you can't stop

2.    länk #17
    Senior medlem Medlem: Jun 2009
    Län: Gävleborg

Mikael_L och hempularen,

Är inte säker på att er uppfattning har stöd i lag. Om jag inte missminner mig är det snarare så att det skriftliga kontraktet gäller. Köper man därför en tomt för 1 000 000 kr, men bara skriver 800 000 kr i kontraktet så att säljaren får 200 000 kr "under bordet" gäller det skriftliga kontraktet. Köparen riskerar inte att köpet ska återgå. Säljaren riskerar däremot att köparen vill ha tillbaka de 200 000 kr med hänvisning till kontraktet.

Ska ta en titt på reglerna när jag får tid... men min minnesbild är att köparen är skyddad i dessa lägen - säljaren riskerar att få betala tillbaka summan som lämnats "under bordet".

3.    länk #18
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Ja kolla gärna.

Jag har väl egentligen bara uppfattningen att att det är något tokigt som blir resultatet av en sådan fastighetsaffär (man ska mao passa sig), men vill minnas att framförallt har det framhållits att själva affären är ogiltig.
    Den som vet mest, gissar minst.

4.    länk #19
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm

Jo det finns ett rättsfall från sent 80- tal eller tidigt 90 - tal. En person köpte ett hus (om jag minns rätt för 750 000), betalade en del svart. Efter 5 år dök det upp en fuktskada. Köparen stämde säljaren för dolt fel. Säljare kontrade med att efterssom inte den köpesumma som angavs i köpebrevet hade erlagts, utan 200 000 mer (eller vilket belopp det nu var) så var lagfarten ogiltig. Han krävde att får tillbaka sin fastighet. Givetvis fick han då återbetala det han fått vid försäljningen. Men fastigheten var då värd drygt 1,5 milj, trots fuktskada.

Det slutade med att köparen fick lägga ned sin klagan om dolt fel, och fick betala ytterligare 300 000 för att få behålla sitt hus.

I det här fallet vet jag inte hur säljaren kunde bevisa att han fått svarta pengar. Men tydligen hade han vittne eller liknande bevisning. OM man gör svarta affärer så är det ju normalt säljaren som ser till att köparen under inga omständigheter kan bevisa något, inte lika många tänker på att gardera sig så att inte heller säljaren kan bevisa något.

När det här inträffade så var lagen så att en ogiltig lagfart var ogiltig i oändlig tid. Rent hypotetiskt så skulle någon kunna komma och bevisa att allt inte gick rätt till när en förfader sålde sin mark på Östermalm för några hundra år sedan. Och bli ägare till hela klabbet.

Efter det här caset ändrades lagen så att det numera finns en preskriptionstid för ogiltiga lagfarter, de blir giltiga efter en tid (har för mig 25 år).

Såvitt jag förstår så blir staten ersättningsskyldig till ev nya ägare som köpt fastigheten i god tro av någon med en ogiltig lagfart. Fastigheten kan ju vara såld i flera led. Men den rättmättige lagfartsinnehavaren har en absolut rätt till sin fastighet.

5.    länk #20
    Senior medlem Medlem: Mar 2008

Man kan ju köpa tomten för 500 000 kr. Men sen kanske köparen vill köpa den där gamla Open Asconan som står på tegelstenar längst ner i hörnet på tomten och både kommer överens om ett pris på 100 000 kr (dåligt exempel kanske...).

6.    länk #21
    Gudfader Medlem: Mar 2005

Men varför skulle man vilja betala svart för en tomt? Ja, OK, lagfartskostnaden är ju 1,5% på köpeskillingen, så där spar man ju lite pengar. Men å andra sidan är reavinstskatten 20%, så den lilla besparingen äts ju upp rejält när du säljer huset. Om man nu inte ska fortsätta i en evig kedja med nya, svarta affärer.

7.    länk #22
    Moderator Medlem: Feb 2005

Man kan ju köpa tomten för 500 000 kr. Men sen kanske köparen vill köpa den där gamla Open Asconan som står på tegelstenar längst ner i hörnet på tomten och både kommer överens om ett pris på 100 000 kr (dåligt exempel kanske...).
    Jo men man får nästan vara justitieråd om man skall kunna veta säkert att inte köpet av den gamla opeln lik förbannat kommer att räknas som en dold köpesumma.

Dvs. en bra grundregel om man handlar fastigheter (eller egentligen så fort man gör affärer man inte har råd att misslyckas med ) är att inte krångla till det, följs mainstream, följ standardavtal, inga egna lösningar i avtalen. Det är näst intill omöjligt för en lekman att överblicka konsekvenserna av en mindre ändring i ett standardavtal.

8.    länk #23
    Enk Projektets avatar
    Forumgud Medlem: May 2010
    Ålder: 43
    Län: Uppsala

Men varför skulle man vilja betala svart för en tomt? Ja, OK, lagfartskostnaden är ju 1,5% på köpeskillingen, så där spar man ju lite pengar. Men å andra sidan är reavinstskatten 20%, så den lilla besparingen äts ju upp rejält när du säljer huset. Om man nu inte ska fortsätta i en evig kedja med nya, svarta affärer.
    Om man har ett flöde med svarta pengar kan man på det viset köpa en bättre fastighet (tex sjö tomt och liknande) utan att det syns...
    Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..

9.    länk #24
    volvos avatar
    Forumgud Medlem: Dec 2005
    Län: Södra sverige

. Men å andra sidan är reavinstskatten 20%, så den lilla besparingen äts ju upp rejält när du säljer huset..
    Min invändning mot det hela också.
    FÖrr eller senade kommer det ikapp på det ena eller andra sättet.
    Med tanke på ränteläge och den befarade fastighetsbubblan som alla talar om så kan det vara svårt att få hem detta inom rimlig tid på en värdeökning.
    Att bygga hus är att göra monument över sig själv!

10.    länk #25
    Nykomling Medlem: Jan 2011
    Län: Blekinge

[QUOTE=1399;1238841]Jag var kanske lite otydlig i mitt exempel, men jag ska försöka igen

Ex.1. 100.000 kommer betalas ut till NN och i samband med det kommer inga kvitto att skrivas, det är båda parter överens om. Orsaken till detta är att ex. tomtsäljaren vill ha en viss summa " under bordet ".

Det är alltså ett krav från tomtsäljaren att viss summa ska betalas " under bordet " för att försäljning ska ske. Orsaken till detta kan ju variera, men det lägger vi åt sidan så länge.

I övrigt kommer tomtaffären vara korrekt med köpekontrakt skrivet på banken, lagfart m.m.

Det som vi diskuterade på jobbet, var om man kunde nyttja byggkreditivet på ovanstående summa utan att redovisa något kvitto ( av förståliga skäl )... Eller om ett ex. Medlemslån är att föredra. Tanken i exemplet är att inga sparade pengar ska användas till detta, utan de ska istället användas till kontantinsatsen på det slutgiltliga bolånet.

Det är intressant att höra era åsikter, fortsätt skriva

11.    länk #26
    bumpaberras avatar
    Senior medlem Medlem: Feb 2007
    Ålder: 41
    Län: ÖREBRO

[QUOTE=1399;1240538]
    Jag var kanske lite otydlig i mitt exempel, men jag ska försöka igen

Ex.1. 100.000 kommer betalas ut till NN och i samband med det kommer inga kvitto att skrivas, det är båda parter överens om. Orsaken till detta är att ex. tomtsäljaren vill ha en viss summa " under bordet ".

Det är alltså ett krav från tomtsäljaren att viss summa ska betalas " under bordet " för att försäljning ska ske. Orsaken till detta kan ju variera, men det lägger vi åt sidan så länge.

I övrigt kommer tomtaffären vara korrekt med köpekontrakt skrivet på banken, lagfart m.m.

Det som vi diskuterade på jobbet, var om man kunde nyttja byggkreditivet på ovanstående summa utan att redovisa något kvitto ( av förståliga skäl )... Eller om ett ex. Medlemslån är att föredra. Tanken i exemplet är att inga sparade pengar ska användas till detta, utan de ska istället användas till kontantinsatsen på det slutgiltliga bolånet.

Det är intressant att höra era åsikter, fortsätt skriva
    Spelar ju ingen roll om du tar av egna pengar. Blir ju inte mindre pengar för att du lånar dem. Hur stor del man lagt in i huset beror ju på vad huset är värt inte vad du faktiskt la in!
    Once you pop, you can't stop

12.    länk #27
    Gudfader Medlem: Mar 2005

[QUOTE=1399;1240538]
    Det som vi diskuterade på jobbet, var om man kunde nyttja byggkreditivet på ovanstående summa utan att redovisa något kvitto ( av förståliga skäl )...
    Ja, det kan du, om du har ett lån på samma villkor som jag hade.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42