Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands
    Inloggad

Gör ni årsbudget?

Är det någon här som, gör en budget för kommande år, med prognosticerade intäckter/utgifter, för er hushållsekonomi?
    "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."

2.    länk #2
    MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2003
    Län: Stockholm

Har gjort, men det var fruktansvärt tråkigt så jag slutade. Har även provat att kategorisera samtliga inköp via onlinetjänster på nätet (tex https://utdraget.se/) men det är också trist.

Nu nöjer jag mig med att följa upp hur mycket pengar jag har kvar när jag betalat räkningarna samt att jag följer nivån på långtidssparkontot. Har jag koll på det så vet jag när jag kan köpa lite nya verktyg eller andra saker man måste ha.

3.    länk #3
    bumpaberras avatar
    Senior medlem Medlem: Feb 2007
    Ålder: 41
    Län: ÖREBRO

Jag har en kalkyl som jag kan följa. Går att ändra ränta, lön och andra saker som förändras och utifrån det se hur landet ligger. Tycker det känns bra att ha lite koll så man vet hur den ekonomiska framtiden ser ut. Kan ju vara skönt att kunna laborera med om man vill gå ner i tid mot att räntan höjs eller att man ser att det finns utrymme för ny bil etc. Är allt annat än snål tycker bara det är skönt att kunna se längre en den senaste månaden.
    Once you pop, you can't stop

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Mar 2008

Jag har koll på hur mycket pengar som går åt per månad i genomsnitt efter att ha registrerat räkningar och utgifter förr om åren. Så länge månadsinkomsterna överstiger dessa genomsnittsliga utgifter är allt ok. Gör ingen ytterliggare prognosticering.

5.    länk #5
    pinebars avatar
    Moderator Medlem: Aug 2005

Jag följer upp med hjälp av Excel och Handelsbankens funktioner för att lista utförda betalningar.
    En uppföljning för driftskostnader och en för renoveringskostnader.

6.    länk #6
    Enk Projektets avatar
    Forumgud Medlem: May 2010
    Ålder: 43
    Län: Uppsala

Budget????
    Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..

7.    länk #7
    Junior medlem Medlem: Oct 2008

Excel:
    Inkomster, driftkostnader, fasta tunga (försäkringar och liknande) utgifter.

Så man har en hum om vad som komma skall.

8.    länk #8
    Nyfnikens avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms län

Ja, baserat på tidigare års utgifter.

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2010
    Län: Västra götalnds län

Ja, en grov budget, baserad på förra årets utgifter. Vilket ger mig en genomsnittlig månadskostnad som sätts in på ett speciellt "räkningskonto" + sparande, det som blir kvar kan jag slösa bort under månaden .
    Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende

//Zixten

10.    länk #10
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Jag är en bohem ...

(En bohem = en person som ser hyra och telefonräkning som oförutsedda utgifter)

(ehh, jag skojar givetvis, lite i alla fall, men någon regelrätt budget för löpande håller jag definitivt inte på med.)
    Den som vet mest, gissar minst.

11.    länk #11
    Banned Medlem: Sep 2010

Nej, vi behöver inte göra någon budget - det är bara att betala vad det kostar, utan att vi behöver försaka någonting.

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2010
    Län: Stockholms län

Jorå, har gjort massor av budgetar genom åren.
    Men fråga inte om jag hållt nån av dem ....

13.    länk #13
    Forumgud Medlem: Feb 2005
    Län: Västmanlands län

Under en period var jag extremt noggrann med budget och budgetuppföljning. Jag beräknade alla planerade utgifter för året och kategoriserade dem som huskostnader, bil, försäkringar, vård, semester, sparande, presenter, mat, kläder, etc.

På nätbanken hade jag ett konto för varje kategori (eller ibland ett konto för några mindre kategorier) och varje månad hade jag stående överföring av beräknad genomsnittlig månadskostnad till varje sådant konto, oavsett om jag hade någon utgift för kategorin den månaden. Vid inköp eller andra betalningar tog jag pengar från rätt konto.

På så sätt påverkade det mig aldrig när i tiden kostnader kom - att semesterkostnaderna mest låg i juli spelade ingen roll eftersom pengarna ändå fördes över till semesterkontot varje månad, så länge totalen för året blev ungefär rätt. För framtunga utgifter som kom tidigt på året lånade jag in pengar på rätt konto.

Jag visste då hela tiden hur mycket pengar jag låg plus utöver budget och kunde slösa på vad jag ville.

Jag tyckte det var himla kul ett tag, men i längden blev det för trist och jag la ner projektet.
    Ksund
    Byggt i Kvicksund (Västerås Kommun).

14.    länk #14
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2009
    Län: södra sverige

Jag har fått min fru till att kategorisera alla utgifter från våra bankkonto och kreditkort genom tjänsten Spenderat.se (utmärkt tjänst som dessutom är gratis). Därefter lägger jag in de övergripande posterna i Excel för att kunna laborera med storlek på långtidssparnade och uttag av föräldrapenning i förhållande till ränta.

Nyckeln är att få frugan att tycka det är kul att göra grovjobbet med att kategorisera alla utgifter, men med spenderat går det bra eftersom tjänsten är ganska flashig och snabbjobbad. Jag är helnöjd eftersom jag får exakt koll på varenda utgift och som grädde på moset en fru som tycker det är kul att göra grovjobbet

Angående budget så finns det stöd för det också i tjänsten.

15.    länk #15
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands
    Inloggad
    Ingen som använder gnucash eller liknande program?
    "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42