Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #61
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2010
    Län: Västra Götaland

Vi höginkomsttagare

Jag förstår inte allt detta prat om att man ska vara orolig vid ränteuppgångar. Vi har höga lån och ränteuppgångarna kommer att medföra ökade utgifter på säkert över 10 000 till i månaden jämfört med när vi tog lånen. Men varför ska det oroa mig?
    Nej, jag är inte heller orolig. Men tänk på alla som inte har så höga inkomster som du och jag har!

2.    länk #62
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands
    Inloggad
    Ser att resten av ditt inlägg är helt retoriskt.
    Nej, det var en fråga till dig. En fråga som du tydligen inte förstår, eller så bara undviker du den för du vet inte svaret,

Kom igen nu Henri, svara på frågan!
    "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."

3.    länk #63
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Västra Götaland

-MH- trams

-MH- skrev:
    Och _när_ i denna cykel tror du gemene man är mest orolig? När högkonjunkturen börjar och risken för att bli av med jobbet _minskar_, eller när lågkonjunkturen börjar och risken för att bli av med jobbet _ökar_?
    __________________________________________________ __________________
    Kom igen nu Henri, svara på frågan!
    Nej, jag passar på den svåra frågan. I stället har jag en lika svår fråga till dig. När är du mest orolig? När det går bra eller allt går åt helvete?

4.    länk #64
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands
    Inloggad
    När det går bra, dvs i högkonjunktur. Det har jag tom redan skrivit, och förklarat varför. Men du tycks inte hålla med. Säkra kan vi ju inte vara, eftersom du inte svarar på frågan...

Det vore intressant att få reda på hur du resonerar.
    "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."

5.    länk #65
    Senior medlem Medlem: Jan 2005

Till er som skickar PM om att ni vill ha en kopia på min budget, skicka med en e-postadress då det inte verkar gå att bifoga filer till ett PM.

6.    länk #66
    Forumgud Medlem: Nov 2009
    Län: Stockholms

Nej, jag är inte heller orolig. Men tänk på alla som inte har så höga inkomster som du och jag har!
    Men de med lägre inkomster har ju också lägre lån och har säkert även de haft med räntehöjningar i beräkningarna när de tog lånen.

Jag kan ibland känna en viss irritation över diskussioner här på forumet där en del personer som av olika anledningar kunnat gå in med mycket pengar själva eller fått väldigt billiga hus nästan känner en skadeglädje när de kommenterar ränteuppgångar (inte menat specifikt till någon i just den här tråden så ta inte åt er). Som att de utgår ifrån att alla som tar lån när det är låga räntor inte kan tänka några år framåt i tiden. Det finns ju ingen bank som räknar på att man ska klara räntor på 2% så även om låntagarna själva skulle missat att tänka framåt så får de säkert hjälp av banken med det.

7.    länk #67
    klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Stockholm

Men de med lägre inkomster har ju också lägre lån och har säkert även de haft med räntehöjningar i beräkningarna när de tog lånen.

Jag kan ibland känna en viss irritation över diskussioner här på forumet där en del personer som av olika anledningar kunnat gå in med mycket pengar själva eller fått väldigt billiga hus nästan känner en skadeglädje när de kommenterar ränteuppgångar (inte menat specifikt till någon i just den här tråden så ta inte åt er). Som att de utgår ifrån att alla som tar lån när det är låga räntor inte kan tänka några år framåt i tiden. Det finns ju ingen bank som räknar på att man ska klara räntor på 2% så även om låntagarna själva skulle missat att tänka framåt så får de säkert hjälp av banken med det.
    Ja gtror att det en del vänder sig mot är situationer liknande denna:
    http://www.byggahus.se/forum/priser-...r-inte-ut.html

Dvs dom som vill låna 100% med medelhöga inkomster och iaf inte på ytan verkar förstå att man måste ta höjd för ränteuppgångar, problem osv (TS i denna tråden kanske mkt väl kalkylerar med detta - men som ett exempel).
    Och förutom att man förstås itne bör lita på bankens kalkyl utan först ha ett hum själva - så finsn det gott om exempel där banken verkar vara ovanligt "generös"...

/K

8.    länk #68
    Nykomling Medlem: Nov 2010
    Län: Örebro

Vi var väldigt duktiga för några år sedan med att göra en årsbudget och månadsvis uppföljning, men har börjat slarva lite de två senaste åren; det skedde ju liksom inget revolutionerande i vår ekonomi och vi hade koll "i huvudet" ändå på läget.
    Nu sitter vi i en liten annan sits när vi har börjat fundera på ett större boende, så nu är det nytag på ekonomisidan.
    Det vi har gjort nu är att vi har diskuterat lite fram och tillbaka på vad vi tycker är max som boendekostnad (för vår del ca 36% av nettot i drift, ränta & amorteringar) och har nu öppnat ett separat boendekonto där vi för över denna summa varje månad för att se hur det påverkar den övriga ekonomin.
    Eftersom vi idag inte har de utgifterna för vårt boende blir det ju över tid ett nätt litet sparande som blir trevligt att ha den dagen vi faktiskt flyttar, plus att vi har "lärt oss" vad den utgiften innebär för oss.

Vår budgettavla fördelar sig enligt nedan

• Boende 36,6% (i nuvarande omständigheter 18,3%)
    • Bil&Transport 11%
    • Mat&hushåll 14,6%
    • Husdjuren 3,7%
    • Fack&försäkring 1,2%
    • Tfn, TV, Internet 3,7%
    • Fritid, Nöjen 4,9%
    • Fickpengar 4,9%
    • Sparande 19,5%

9.    länk #69
    Senior medlem Medlem: Jan 2005

Vi var väldigt duktiga för några år sedan med att göra en årsbudget och månadsvis uppföljning, men har börjat slarva lite de två senaste åren; det skedde ju liksom inget revolutionerande i vår ekonomi och vi hade koll "i huvudet" ändå på läget.
    Nu sitter vi i en liten annan sits när vi har börjat fundera på ett större boende, så nu är det nytag på ekonomisidan.
    Det vi har gjort nu är att vi har diskuterat lite fram och tillbaka på vad vi tycker är max som boendekostnad (för vår del ca 36% av nettot i drift, ränta & amorteringar) och har nu öppnat ett separat boendekonto där vi för över denna summa varje månad för att se hur det påverkar den övriga ekonomin.
    Eftersom vi idag inte har de utgifterna för vårt boende blir det ju över tid ett nätt litet sparande som blir trevligt att ha den dagen vi faktiskt flyttar, plus att vi har "lärt oss" vad den utgiften innebär för oss.

Vår budgettavla fördelar sig enligt nedan

• Boende 36,6% (i nuvarande omständigheter 18,3%)
    • Bil&Transport 11%
    • Mat&hushåll 14,6%
    • Husdjuren 3,7%
    • Fack&försäkring 1,2%
    • Tfn, TV, Internet 3,7%
    • Fritid, Nöjen 4,9%
    • Fickpengar 4,9%
    • Sparande 19,5%
    Det ser välbalanserat ut tycker jag. Vi använde samma tänk när vi började fundera på att köpa hus och sparade i drygt två år. Sparandet räckte till kontantinsats, pantbrev, lagfart, besiktning och lite nya vitvaror. Banken uppskattade det och det var inga problem att få lån trots nystartat företag.

10.    länk #70
    Gudfader Medlem: Dec 2004

Grundfrågan om årsbudget rör behovet av kontroll. Vid sidan av regelrätt budget kan det vara vettigt med "körjournal" för olika slags förbrukning. Poängen är inte bara att ett hushåll i förväg vet sig ha råd med ett hus. Framförallt behöver man ett larmsystem ifall något mitt på resan faller utanför ramen. En budget blir meningslös utan löpande utvärdering.

Om man exempelvis räknar med att måla om vindskivorna om tio år, men inser att det var dags redan förra året har det sina orsaker. Om man plötsligt gör av med 10 procent mer vatten än normalt märker inte många därför att villaägare i allmänhet inte bokför mätarställningar. Men gör man det kan man förutse haverier.

Expertprogram gör min alltid skeptisk, därför att de inbjuder användaren till en bekväm värld av färdigt tuggade sanningar. "Skriv in dina data så berättar Storebror om ditt öde"...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42