Ponera att jag äger ett hus med 40% och jag sedan köper resterande 60% av den andra ägaren för säg 1 miljon.
Hur blir lagfartskostnaden då?

Kan man på ngt sätt komma runt denna kostnad, genom att överlåta fastigheten på ngt sätt utan att registrera det som ett köp?

Stämpelskatten är för lagfart 1,5 procent om köparen är fysisk person. Pantbrev kostar 2,0 procent. Till detta kommer expeditionsavgift på några hundralappar.

Om du inte belånar fastigheten behöver du inget pantbrev. Om fastigheten varit belånat, men lånen är bortamorterade är pantbreven en tillgång som kan utnyttjas nästa gång någon ägare vill låna mot pantsäkerhet.

Vid arv eller gåva betalar man bara den där lilla fasta expeditionsavgiften, under förutsättning att mottagaren inte betalar något alls för att ta emot "presenten".

Det går INTE att utfästa "optioner" av något slag med rätt att i framtiden köpa eller sälja fastigheter (som man kan göra med exempelvis vissa börsaktier).

billy_baver skrev:
Stämpelskatten är för lagfart 1,5 procent om köparen är fysisk person. Pantbrev kostar 2,0 procent. Till detta kommer expeditionsavgift på några hundralappar.

Om du inte belånar fastigheten behöver du inget pantbrev. Om fastigheten varit belånat, men lånen är bortamorterade är pantbreven en tillgång som kan utnyttjas nästa gång någon ägare vill låna mot pantsäkerhet.

Vid arv eller gåva betalar man bara den där lilla fasta expeditionsavgiften, under förutsättning att mottagaren inte betalar något alls för att ta emot "presenten".

Det går INTE att utfästa "optioner" av något slag med rätt att i framtiden köpa eller sälja fastigheter (som man kan göra med exempelvis vissa börsaktier).
Det där var inte svar på min fråga överhuvudtaget.
Jag ställer om den:

Ponera att jag äger ett hus med 40% och jag sedan köper resterande 60% av den andra ägaren för säg 1 miljon.

Kan man på ngt sätt komma runt denna kostnad, genom att överlåta fastigheten på ngt sätt utan att registrera det som ett köp?

naggen skrev:
Lagfartskostnad

naggen skrev:
Nej. Inte om du köper den.

Nyfniken skrev:
Lagfartskostnad
Det är alltid full lagfart som gäller? Oavsett om jag köper ut min fru från en fastighet som jag redan äger stora delar av eller om jag köper ett nytt hus på hemnet?

Nyfniken skrev:
Nej. Inte om du köper den.
Nej, det var ju det som var frågan, om man kan komma runt köpet på ngt sätt?
Jag antar att man kan skänka bort fastigheten men då är väl nackdelen att när den ska säljas vidare sen så får man ingångsvärde på 0kr och massa skatt?

Den som köper en fastighetsandel för en miljon blir totala stämpelskatten för lagfart 15.000 Skr plus den fasta expeditionsavgiften om 825 Skr. Om andre delägaren har hyggligheten att skänka bort sin fastighetsandel betalar man bara expeditionsavgiften.

En annan sorts gåva är överlåtelse till underpris. Man talar om "blandat fång. "Huvudsaklighetsprincipen" (enligt lag om arvsskatt och gåvoskatt (1941:416) ger möjligheten att räkna ett sådant blandat fång helt som gåva om betalningen understiger 85 procent av taxeringsvärdet året innan lagfarten beviljas. Om den överlåtna fastigheten med valfritt marknadsvärde är taxerad för 1,00 Mkr och överlåts för 0,85 Mkr eller mindre räknas överlåtelsen som gåva. Lagfarten kostar då inte mer än fast expeditionsavgift.

I naggens exempel överlåts sex tiondelar av fastigheten för 1,00 Mkr. Affären räknas som gåva om fastighetens hela taxeringsvärde är 1.960.784 Skr eller mer (1,0 Mkr / 0,85 * 0,60).

billy_baver skrev:
Den som köper en fastighetsandel för en miljon blir totala stämpelskatten för lagfart 15.000 Skr plus den fasta expeditionsavgiften om 825 Skr. Om andre delägaren har hyggligheten att skänka bort sin fastighetsandel betalar man bara expeditionsavgiften.

En annan sorts gåva är överlåtelse till underpris. Man talar om "blandat fång. "Huvudsaklighetsprincipen" (enligt lag om arvsskatt och gåvoskatt (1941:416) ger möjligheten att räkna ett sådant blandat fång helt som gåva om betalningen understiger 85 procent av taxeringsvärdet året innan lagfarten beviljas. Om den överlåtna fastigheten med valfritt marknadsvärde är taxerad för 1,00 Mkr och överlåts för 0,85 Mkr eller mindre räknas överlåtelsen som gåva. Lagfarten kostar då inte mer än fast expeditionsavgift.

I naggens exempel överlåts sex tiondelar av fastigheten för 1,00 Mkr. Affären räknas som gåva om fastighetens hela taxeringsvärde är 1.960.784 Skr eller mer (1,0 Mkr / 0,85 * 0,60).

Intressant, bra att känna till.
Hur blir det med taxeringsvärde när man bygger ett helt nytt hus, när sätts taxeringsvärdet?

Bygglovsmyndigheten underrätta skatteverket varje gång man beviljat bygglov på en fastighet. Taxeringsenheten anmodar ägaren att inkomma med deklaration, och sätter nytt taxeringsvärde, som baseras på beräknad investering. Om investeringen är mindre än 50 Kkr låter man taxeringsvärdet bli oförändrat.

Med andra ord: Om "vännerna" först säljer sitt hus till naggen för max 85 procent av taxeringsvärdet och därefter bygger nytt hus på sin nya tomt för mindre än 50 Kkr slipper de undan ganska billigt.

naggen skrev:
Hur blir det med taxeringsvärde när man bygger ett helt nytt hus, när sätts taxeringsvärdet?
Ponera att du först köper tomten. Då betalar du full fastighetsskatt för denna.

Ponera att huset är halvfärdigt per 31/12 - då börjar ditt 'fria' år (av 5 resp 10) och taxeringsvärdet baseras på de kostnader du lagt ner på huset fram till 31/12.

Ponera att huset är helfärdigt året därefter per 31/12 - då höjs taxeringsvärdet till (det årets) slutliga värde.

Så funkade det för mig - men det är nu 4 år sedan så ev har det skett någon förändring. I princip är det som ovan.

Glöm alltså inte att fastighetsskatten ska betalas för tomten fram till bygget påbörjas - det är lätt att glömma bort!

Redigerat:
yonna skrev:
Ponera att du först köper tomten. Då betalar du full fastighetsskatt för denna.

Ponera att huset är halvfärdigt per 31/12 - då börjar ditt 'fria' år (av 5 resp 10) och taxeringsvärdet baseras på de kostnader du lagt ner på huset fram till 31/12.
Okej, 5 år där man slipper fastighetsskatt vet jag att det är, men vad är det som gäller 10 år menar du?

yonna skrev:
Ponera att huset är helfärdigt året därefter per 31/12 - då höjs taxeringsvärdet till (det årets) slutliga värde.
Då blir tax. värdet vad bygget har kostat fram tills dess eller?

yonna skrev:
Glöm alltså inte att fastighetsskatten ska betalas för tomten fram till bygget påbörjas - det är lätt att glömma bort!
Okej, bra att veta, men hur betalar man in denna, kommer det ett inbet. kort från skatteverket?

År 5-10 är det väl halv skatt?
Och fastighetsskatten tas väl upp i deklarationen.

billy_baver skrev:
Jodå, det går utmärkt och görs ofta.

Exempelvis förekommer det att en köpare skriver ett avtal med säljaren som innebär att köparen ska förvärva fastigheten vid ett senare datum, men att köparen har rätt att dra sig ur ifall besiktningen visar något köparen inte gillar. Det innebär att köparen fått en köpoption.

Ifall man skriver ett köpekontrakt där båda parter fullt ut förbinder sig att vid senare tillfälle köpa fastigheten (utan besiktningsklausul, etc.) så är det istället ett terminskontrakt man ingått och inte ett optionskontrakt.

Köpekontrakt utformade som optionskontrakt, där endast ena parten är fullt skyldig att slutföra affären, är fullt giltiga, för fastigheter som för allt annat.

Formkraven som gäller för köpebrev och ansökan av lagfart är något annat och skrivs när köpet faktiskt blir av, och i det skedet kan man förstås inte villkora köpet längre.

Det är korrekt att dessa optioner ofta förekommer, vilket inte hindrar att en stor del i praktiken inte skulle hålla en juridisk process. De är helt enkelt "gentlemens agreement" som inte är mer värda än parternas heder.

Klassikern är kommuner som (kanske i samband med arkitekttävling) utlovar vinnande byggkonsortium optionsrätten att mot bestämda villkor köpa mark för vinnande projekt. Jordabalkens formkrav innebär i praktiken att kommunen ensidigt kan strunta i att sälja som man lovat i sitt optionsavtal.

Det är möjligt att dylika avtal kan skrivas mer eller mindre "vattentätt". Dock har jag vid ett par tillfällen sett kommunala optionsavtal haverera till vissas stora förtret.

Nanny Fine
Vill du fortfarande ha svar på din fråga (såg inga svar bland alla dessa inlägg...tappade ni tråden, pojkar...? =)).....så gör jag gärna ett försök.

Om du förvärvar fastigheten genom bodelning (tex vid skilsmässa), så söker du lagfart på bodelningshandlingen och betalar då endast expeditionsavgift, f.n. 825 kr.

Okej, det är ju ett sätt. Men det tillkommer diverse avgifter för både äktenskapsskillnad och vigselattest.

Bodelning efter skilsmässa förutsätter att man som första steg gifter sig med varandra (alternativt ingår registerat partnrskap), Denna metod fungerar därför endast om man delar fastighet med bara en annan delägare. Tvegifte är nämligen inte lagligt i Sverige.

Teoretiskt skulle man kunna tänka sig bodelning efter ett upplöst samboförhållande där flera personer än två levt under samma tak i äktenskapsliknande former. Men jag har en känsla av att tingsrätterna saknar rutin för denna situation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.