1 714 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Offert från banken
Vi har "köpt" ett hus för 2 300 000:- och tänkte låna 1 650 000:- .
Vi har än så länge bara varit i kontakt med Nordea som gett oss en offert på
3mån 1,65
3år 2,87
4år 3,33
5år 3,70
Försäljningen har gått ganska fort och vi har inte hunnit kolla runt hos andra banker och är osäkra om vi hinner detta innan överlåtelsen.
Spontant känns det ialafall som om jag hade väntat mig något lägre räntor än de vi fått i offerten. I nuläget har vi nordea som bank och har ca 900 000k liggande som sparande hos dem och ca 500 000 i andra banker. Vi har inga lån förutom CSN skuld på ca 100 000 var och drar in ca 40 000 kr efter skatt varje månad.
Ska vi ta Nordeas 3mån för att sedan försöka förhandla om i höst?
Vi har än så länge bara varit i kontakt med Nordea som gett oss en offert på
3mån 1,65
3år 2,87
4år 3,33
5år 3,70
Försäljningen har gått ganska fort och vi har inte hunnit kolla runt hos andra banker och är osäkra om vi hinner detta innan överlåtelsen.
Spontant känns det ialafall som om jag hade väntat mig något lägre räntor än de vi fått i offerten. I nuläget har vi nordea som bank och har ca 900 000k liggande som sparande hos dem och ca 500 000 i andra banker. Vi har inga lån förutom CSN skuld på ca 100 000 var och drar in ca 40 000 kr efter skatt varje månad.
Ska vi ta Nordeas 3mån för att sedan försöka förhandla om i höst?
Jag skulle vända mig till ytterliggare två banker.
Men hinner ni inte så hinner ni inte. Dock så blir det ju bara ett lån som ni kan omförhandla i ett
senare skede och då kan det nästan kvitta...Att få ner 1/4 av ~1,6 Mkr kanske en kvarts procentenhet
slår inte så där jättemycket på totalen.
Men hinner ni inte så hinner ni inte. Dock så blir det ju bara ett lån som ni kan omförhandla i ett
senare skede och då kan det nästan kvitta...Att få ner 1/4 av ~1,6 Mkr kanske en kvarts procentenhet
slår inte så där jättemycket på totalen.
loffes skrev:
Sant men min tanke var isåfall att ta hela beloppet 1,65Mkr på rörligt för att sedan omförhandla i höst.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Rent spontant tycker jag ni verkar ha fått rätt bra räntor - men visst lägg det på 3 mån nu och kolla runt sedan det skadar ju inte. Så kan ni ju alltid binda på Nordea eller annanstans lite senare om ni nu vill ha bundna räntor egentligen.
/K
/K
Då är det ju en annan femma.Masarin skrev:
Men att vänta till hösten gör inte så att det går att binda till lägre räntor, kanske kan ni
förhandla er till samma som erbjudandet ni precis fått eftersom räntan kommer säkert
höjas ett par gånger (á 0,25?) till hösten så det är väl nästan troligare att den då ligger högre.
Dock borde ni ju ta en funderare på den stora (över)likvid som ni verkar ha.
Att den ligger på två olika banker, vad betyder det? (eg. vilken ränta har ni?)
En del ska väl användas som kontantinsatts antar jag (skillnaden mellan 2,3 och 1,65)
Då kommer det ändå återstå en rejäl slant som kanske borde gå ett bättre
öde tillmötes än ett konto med låg ränta på.
Sett övertiden har rörligt "alltid" varit billigare även om att binda lånen kan ha andra
fördelar som tex en trygghet. Ni har ju en hel del likvit och det sänker ju era risker.
EDIT: Placeringen kan ju även bero lite på när och/eller hur snabbt ni eventuellt
kan behöva pengarna. Står det tex någon renovering för dörren?
Redigerat:
loffes skrev:Då är det ju en annan femma.
Men att vänta till hösten gör inte så att det går att binda till lägre räntor, kanske kan ni
förhandla er till samma som erbjudandet ni precis fått eftersom räntan kommer säkert
höjas ett par gånger (á 0,25?) till hösten så det är väl nästan troligare att den då ligger högre.
Dock borde ni ju ta en funderare på den stora (över)likvid som ni verkar ha.
Att den ligger på två olika banker, vad betyder det? (eg. vilken ränta har ni?)
En del ska väl användas som kontantinsatts antar jag (skillnaden mellan 2,3 och 1,65)
Då kommer det ändå återstå en rejäl slant som kanske borde gå ett bättre
öde tillmötes än ett konto med låg ränta på.
Sett övertiden har rörligt "alltid" varit billigare även om att binda lånen kan ha andra
fördelar som tex en trygghet. Ni har ju en hel del likvit och det sänker ju era risker.
EDIT: Placeringen kan ju även bero lite på när och/eller hur snabbt ni eventuellt
kan behöva pengarna. Står det tex någon renovering för dörren?
Hej,
Jo överlikviden är ett "problem" som jag tänkte ta tag i men i och med kontantinsatsen så försvinner snart 375 000 (handpenningen är redan betald) + 50 000 för lagfart och pantbrev.
Lika engagerat att få låga räntor när man lånar tycker jag att man ska vara när manMasarin skrev:
lånar ut pengar.
Varför inte tjäna både på gungorna och karrusellerna?
Klicka här för att svara