Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    FredrikRs avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2006
    Län: Dalarna
    Inloggad
    Fick ett lägsta och ett högsta värde som stämmer väldigt bra med värderingen som är gjord på vårt hus. Få se vad vi får för värde efter att ha fyllt i de extra uppgifter som var möjliga.
    SBAB verkar inte anse att biytor och garage är nåt som höjer värdet generellt eftersom de uppgifterna inte efterfrågas.
    Du får mailet på en gång, om du menar det med extra uppgifter.
    Hamnar lätt i skräpkorgen verkar det som.

2.    länk #17
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2008
    Län: Stockholms Län

Den gav 5% under nyligen gjord värdering (4/5 stjärnor) så det får man väl anse vara bra. Tror dock att den fungerar bättre här i tätort och "standard-kåkar".

Saker som jag saknar o tycker kan påverka värdet är,
    - Biarea
    - Tomtstorlek
    Småbarnsfamilj i parhus

3.    länk #18
    HusByggarTomtens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007
    Län: .

8% under nyligen gjord värdering.

4.    länk #19
    Forumgud Medlem: Jan 2005

Nästan alla hus jag har kollat på i värdeguiden har en skillnad på högsta och lägsta på en miljon, känns som man kan gissa det rätt bra själv i så fall.
    Jag tycker det är ganska stor skillnad mellan två och tre miljoner ...

5.    länk #20
    HusByggarTomtens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007
    Län: .

Nästan alla hus jag har kollat på i värdeguiden har en skillnad på högsta och lägsta på en miljon, känns som man kan gissa det rätt bra själv i så fall.
    Jag tycker det är ganska stor skillnad mellan två och tre miljoner ...
    På mitt var det en skillnad på 2 miljoner mellan "lägsta" och "högsta", men så är det ju med värderingar som dessa som omöjligt kan veta alla omständigheter kring ett enskilt hus. Värderingen får ju tas med en nypa salt.
    Senast redigerad av HusByggarTomten 2010-03-17 13:10

6.    länk #21
    Senior medlem Medlem: Jul 2005

Samma här

Värdet jag fick låg mellan vad vi har i lån på kåken och upp till 200 000 över vår senaste värdering.

Sen är det ju så att vi har mer biyta än boyta då vår källare på ca 80kvm och ett nybyggt garage med bostadsstandard i fråga om isolering och konstruktion på ca 90kvm.

Känns som att det skulle tillföra något i värderingen.

Den värdering jag sedan fick på mail diffar 50 000 från den värdering vi fått från banken så det känns som den funkar hyffsat även om det i den värderingn inte tagit hänsyn till källare och garage.

7.    länk #22
    Nykomling Medlem: Mar 2007
    Län: Stockholm

En i princip identisk lägenhet till min är till salu just nu. Är osäker på om budgivningen är helt klar ännu men senaste budet är närmare 25% högre än SBAB:s prisindikation. Tillförlitligheten angav de till fyra stjärnor av fem.

Lägenheten ligger i Stockholms innerstad och jag kan inte se att det är något speciellt med lägenheten som skulle dra upp priset jämfört med andra i området. Jag hade förväntat mig en klart bättre "gissning" från Värdeguiden.

8.    länk #23

Det är en s.k. bank-värdering d.v.s. biarea etc saknar värde, däremot har det värde vid en försäljning eftersom det påverkar köparen (liksom charm och utsikt)

Värderingen bygger på en modell med postnummer, områdesvärdering (ungefär som taxeringen) och kvm

9.    länk #24
    Andreas_Hanssons avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2005
    Län: x

En mäklare värderade huset för ett år sedan 1 700 000
    Enligt SBAB värdeguide så skulle det nu vara värt 1 900 000

Tycker 1.9 låter mycket

10.    länk #25

Låter nog rätt med avseende på senaste årets utveckling

11.    länk #26
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Uppsala

Vi har precis skrivit på för hus och efter budgivning landade det på strax över 4 miljoner, 25 tkr mer än SBABs värdeguiden indikerade vilket väl får anses vara ett hyfsat betyg åt guiden. Delvis tror jag att prognosen kan vara självuppfyllande, många som bjuder på hus kollar nog på SBAB om priset är rimligt.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42