Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)

Visa resultat för omröstning: Vad är din belåningsgrad?

Antal röster
219. Logga in för att rösta
  • 0-9%

17 7.76%
  • 10-19%

5 2.28%
  • 20-29%

15 6.85%
  • 30-39%

8 3.65%
  • 40-49%

16 7.31%
  • 50-59%

9 4.11%
  • 60-69%

32 14.61%
  • 70-79%

38 17.35%
  • 80-89%

41 18.72%
  • 90-100%

38 17.35%
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands
    Inloggad

Vad är din belåningsgrad?

Hur mycket lån har du på huset, jämfört med ditt aktuella husvärde (uppskattat)?

2.    länk #2
    klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Stockholm

Även om antalet är litet och urvalet är begränsat så blir jag lite skakis av att drygt 35% har mer än 80% belåning - detta i en period som även om det inte skulle vara en bubbla, iaf troligtvis innebär en topp vad gäller priser !!?

/K

3.    länk #3
    Junior medlem Medlem: Feb 2009
    Län: Värmland

För 2 år sen så köpte jag mitt hus, vid det tillfället så hade jag 0 sparade kronor och lånade därmed till hela köpesumman, kringliggande kostnader såsom kostnad för pantbrev och liknande lyckades jag skramla ihop när lönen kom (Det var ju goda tider och allt flöt).
    Allt kändes bra efter inflytt och när jag gav mig tusan på det så såg jag faktiskt sparkontot växa så smått

Men pang. "Krisen" kom och som en av de sista (om inte det sista) in på företaget så blev man mer och mer rädd för varje nyhetsprogram man såg , skulle jag förlora jobbet och tvingas försöka sälja (kanske med förlust)?
    Företaget gjorde sig av med alla visstidare och jag nästan visste att nu är det snart min tur.
    Sen en dag så kom beskedet, facket och företaget hade kommit överens om att ett krisavtal med sänkt lön skulle kunna genomföras ifall vi medlemmar i facket gick med på det, i annat fall så skulle det bli uppsägningar.
    Sagt och gjort, det skulle bli omröstning, varje medlem fick en röst och det började ryktas att de med lång anställningstid (de är många) såg om sin egen dörr först och därför tänke rösta ner krisavtalet, nu började det bli allvarligt, skulle jag förlora jobbet och huset?

Omröstningen kom och uppslutningen var såvitt jag kan minnas otroligt god (riksdagsvalet kan ju slänga sig i väggen vad det gäller uppslutning).
    Nu skulle bara rösterna räknas och säker kontrollräknas innan vi kunde få besked och besked det fick vi, en förkrossande majoritet hade röstat för krisavtalet och jag hade helt plötsligt jobbet säkrat ett tag till

Tiden gick och jag blev mindre och mindre orolig för att förlora jobbet och det för oss fram till nutid.
    Jag har fortfarande jobbet och huset kvar, lånet är nere på 94% av vad jag köpte huset för men samtidigt så har jag lyckats skapa mig ett plus på banken som motsvarar nästan 25% av vad jag köpte huset för

För att summera det hela så kan man nog säga att det har gått bra för mig och att det kunde ha gått riktigt illa.

Edit : Behöver jag säga att jag är otroligt glad över att jag gick emot min bankkontakt och valde rörlig ränta istället för att låsa på några år.
    Senast redigerad av Mossfeldt 2010-03-06 19:17

4.    länk #4
    Inloggad
    Även om antalet är litet och urvalet är begränsat så blir jag lite skakis av att drygt 35% har mer än 80% belåning - detta i en period som även om det inte skulle vara en bubbla, iaf troligtvis innebär en topp vad gäller priser !!?
    De kanske har pengar på banken, eller andra mer eller mindre likvida medel, som Mossfeldt?

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Jan 2007
    Län: Dalarna

Sen beror det ju också på när senaste värderingen av huset gjordes som man använder för att räkna ut hur stor belåningsgrad man har. För vår egen del så innebar värderingen av huset efter nybyggnationen som genomfördes för ca två år sedan att vi har en belåningsgrad strax under 85%, men sedan dess så har priserna stigit en del så egentligen kanske det är betydligt mindre.

Min poäng är att många kanske utgår från en gammal värdering eller från tillfället när huset köptes när de räknar ut sin belåningsgrad vilket egentligen inte är så konstigt eftersom det är den informationen som är lätt tillgänglig. Så många kan ha en lägre belåningsgrad tack var prisuppgången som man inte tagit hänsyn till när man anger sin belåningsgrad.

6.    länk #6
    klaskarlssons avatar

De kanske har pengar på banken, eller andra mer eller mindre likvida medel, som Mossfeldt?
    Kanske, till hur stor del är nästa spekulation.
    Men man köper knappast ett hus med över 85% belåniong iaf om man har pengar - detta eftersom man då måste ta ett topplån = dyrt..

/K

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Blekinge

Vi köpte hus i höstas, ligger på ca 79% belåning och har börjat lite långsamt med en amorteringstid på 30 år.

8.    länk #8
    klaskarlssons avatar

Som sagt - detta forum är kanske inte helt representativt heller - de flesta (?) har troligen byggt nya hus eller gjort omfatande renoveringar och ligger därför på en rätt hög nivå.

Men tar man detta med den medelinkomst som presenteras i en annan omröstning, samt debatten om amortering (där väldigt många tycker det är ok med amorteringsfritt, men betydligt färre de facto verkar spara/investera istället (?)) så känns det ändå som om bilden är mer skakig än tex bankerna vill ge sken av med "business as usual" och snacket om att en ränteuppgång inte är några problem och att de flesta har rimliga lånenivåer...

Sen tror jag inte det är ngn fara för de allare flesta iof - men ändå...

/K

9.    länk #9
    Dr.Sofias avatar
    Junior medlem Medlem: Oct 2008
    Län: Uppsala

Som sagt - detta forum är kanske inte helt representativt heller
    Stämmer ändå ganska bra med en enkät till 1000 pers. (i stockholmsområdet):

......den genomsnittliga belåningsgraden var 63%. I absoluta tal var dock det vanliga en belåningsgrad på ca 80%. Det genomsnittliga värdet var 63% och medianvärdet 70%. Den övre kvartilen var 88%, dvs en fjärdedel hade en låneandel på över 88%.

Belåningsgrader och lånevillkor
    - en studie av husköpare våren 2008

10.    länk #10
    Inloggad
    Kanske, till hur stor del är nästa spekulation.
    Men man köper knappast ett hus med över 85% belåniong iaf om man har pengar - detta eftersom man då måste ta ett topplån = dyrt..
    Jo, jag känner att frågan var lite väl öppen ställd.

Man kom väl undan med 90-95% utan topplån för några år sedan? Å andra sidan har husets värde ökat, så nu är man nog nere under 90% i alla fall, om man köpte då.

11.    länk #11
    Inloggad
    Stämmer ändå ganska bra med en enkät till 1000 pers. (i stockholmsområdet):
    Observera, den här enkäten gick till husköpare, dvs de som är i snitt högst belånade!

12.    länk #12
    Senior medlem Medlem: Jun 2008
    Ålder: 29
    Län: Värmland

topplån = dyrt..

/K
    Mitt topplån har halva räntan mot bottenlånet nu efter krisen... Skulle ha valt rörligt på alla mina lån så hade jag haft mycket pengar över varje månad som det ser ut nu...

13.    länk #13
    puu
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007
    Län: Östergötland

Topplån är ändå billigare än de flesta blilån mm

14.    länk #14
    Nykomling Medlem: Aug 2009
    Län: västerbotten

Jag har en belåningsgrad på 180 procent men det alternativet fanns inte med, men det är väl (förhoppningsvis) inte så vanligt. Allt över 100 % naturligtvis blancolån men eftersom det är lånat till huset så tar jag med det också.

15.    länk #15
    MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2003

Jag har en belåningsgrad på 180 procent men det alternativet fanns inte med, men det är väl (förhoppningsvis) inte så vanligt. Allt över 100 % naturligtvis blancolån men eftersom det är lånat till huset så tar jag med det också.
    Hur resonerar man när man investerar nästan dubbla husvärdet i huset?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42