Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    O_o
    Nykomling Medlem: Dec 2009
    Län: Västra Götaland

Mäklararvode för 1:a i Göteborg?

Har precis pratat med en mäklare från en av de stora mäklarfirmorna eftersom jag ska sälja min 1:a på 44kvm i Östra Centrum av Göteborg (Kålltorp). Fick ett mycket gott intryck, men jag skulle ändå vilja ha lite feedback på hur konkurrenskraftigt deras arvode är.

Minimiarvodet de tar är 40 000kr. Min lägenhet kommer, om jag väljer den här firman att läggas ut för 995000kr och gissningsvis gå för 1,0 - 1,2 milj SEK. Vi snackar alltså ett arvode på 3,3 - 4,0%, där det vid försäljning snarare är närmre till 4% än 3,3%. Vettigt eller inte?

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Oct 2009
    Län: AC

Har precis sålt bostadsrätt i Sthlm innerstad och minimipris är 40 000 även här men det är verkligen ett "kompispris" och resultat av prutande, skulle jag säga. Snarare runt 50 000 kr samt att vissa mäklare i en budgivning tar 10% av allt som överstiger den värdering de gjort. (Vilket alltså betyder att om de gör en dålig värdering får de mer betalt....).

Men marknaden är ju het nu så även om du inte får ned priset kan du alltid försöka pruta in homestaging/styling och flyttstäd t.ex.

3.    länk #3
    klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Stockholm

3.5-4% är ungefär vad det kostar i Sthlm iaf

/K

4.    länk #4
    Veritass avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Västra Götalands län

Låter helt normalt...vår mäklare tar 3.5% för försäljning av en BRF i samma stad.
    Enligt min mening är det inte så mycket % satsen som är det intressanta (dvs .5 % upp eller ner) utan hur effektivt mäklaren lyckas få upp intresset för lägenheten så att det förhoppningsvis blir budgivning.... & det krävs ju minst 2st för att det ska bli "fest" för säljaren.

5.    länk #5
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm

Stirra dig inte blind på arvodesnivån. Välj en mäklare utifrån referenser. Kontrollera hur h*n tänker runt marknadsföringen, tidplan (inte så bra om visningen råkar sammanfalla med en långhelg där många åker bort osv.).

Personligen tror jag att det är viktigt att mäklaren har god lokalkännedom om området. Dvs. har sålt många objekt i närområdet.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2010
    Län: stockholm

Ringde en mäklarfirma som skulle sälja i det område när jag inom snar framtid skall sälja en 1:a gtb han sa att han tog 4,5% ooops. Han annonser på hemnet bilder på banker i området samt GP med förklaringen att föräldrar inte alltid är så databenägna....
    Sedan hittade jag en tjänst där man kunde begära in offerter fick 6 st där arvodet varierade mellan 2,75 och upp till 4%.
    Tror som ovan skrev att välja en med lokalkännedom och att man väljer mäklare inte mäklarfirma, i en del avtal står det att en annan mäklare kan överta uppdraget vid t ex semester.
    Mäklaren som vi köpte 1:an tyckte jag inte gjorde ett bra jobb ....tyckte nästan synd säljaren.
    Och tänk igenom före vad ni vill ha ....och när är det bästa tiden att sälja fråga runt titta efter vilka mäklare som agerar i ert område. Prat vmed fler mäklare även om ni tycker första är bäst. Och se vad man får ...fotograf av proffs homestyling slutstäd.......Lycka till

7.    länk #7
    O_o

Tack för alla tips och svar. Jag har nu valt mäklare utefter det intryck jag fått av de tre mäklarna jag pratat med. Det föll till slut på en representant från SkandiaMäklarna. Fick först erbjudande om 4,55% i arvode, men efter att ha pressat dem lite fick jag ner det till 3,47%.

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2010
    Län: stockholm

I vilket område i gtb skall du sälja? Berätta gärna om intrycket efteråt.
    Nyfiken då jag snart skall sälja.

9.    länk #9
    O_o

Jag ska sälja i Kålltorp/Härlanda. Återkommer med en sammanfattning efter försäljningen.

10.    länk #10
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Jönköpings län
    Inloggad
    En dyr mäklare kan ju faktiskt vara bättre också. Jag säger inte att det alltid är så men det KAN ju vara så. Då kan du få ut mer för lägenheten. När vi sålde en lägenhet valde vi mellan två olika mäklare. Den ena sa att han visserligen var dyrare men han sålde fler lägenheter till höga priser också. Han lade ut vår lägenhet till 20% högre utgångspris än vad den andra mäklaren trodde på och ändå gick den upp mer. En bra mäklare vet hur han/hon ska locka rätt kunder och få ut maximalt med pengar vid en försäljning.

11.    länk #11
    O_o

Nu är lägenheten såld. Det gick lite trögt, men det beror nog främst på att det är extremt många objekt ute att kika på. Efter två visningsförsök blev den såld till det pris som jag begärde (1,1 milj).

@MiaSthlm: Tyckte att SkandiaMäklarna här i Göteborg skötte min affär väldigt proffsigt och smidigt. Väldigt bra kommunikation och snabb respons från mäklaren. Dessutom tog hon sig tiden att köra privata visningar för ett par eftersläntare som hade missat de ordinarie visningarna. Det var tack vare det som den blev såld. Andra objekt har dragits tillbaka här i området till priset som legat 15-20% under vad min såldes för, så mäklarens extraarbete lönar sig.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42