Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    HusByggarTomtens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007
    Län: .

10% idag, ca 40% vid mer normala räntor.

2.    länk #17
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Län: Stockholms län
    Blogginlägg: 22

C:a 25% idag, 40% vid mer normala räntor.

3.    länk #18
    lurk12345s avatar
    Senior medlem Medlem: Feb 2007

10% idag, ca 40% vid mer normala räntor.
    C:a 25% idag, 40% vid mer normala räntor.
    Antingen är det stor skillnad på vad ni har i ränta, eller så har ni väldigt olika uppfattningar om vad som är en normal ränta.

4.    länk #19
    Gudfader Medlem: Feb 2007
    Län: Skåne, Sjöbo
    Inloggad
    Antingen är det stor skillnad på vad ni har i ränta, eller så har ni väldigt olika uppfattningar om vad som är en normal ränta.
    Inte alls. De kan ha stor variation i skulden och driftskostnaden. Det är fullt möjligt.

Och även i lönen!
    Jag är en HAN.
    Dubbelkolla alla mina tips. Jag kan ha fel.

5.    länk #20
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2009
    Län: Halland

Om 7-8% är 6-7000kr är jag skapligt avis på din inkomst

Vi lägger kring 12-13% kanske men med normala räntor lär det bli närmare 20-25%.

Och jag är även ensam i hushållet Nackdelen är att jag är hemma max 1 vecka/månad. Iof så har jag räknar på ledighet, mycket mer "semester" än vanligt folk. Räknat i arbetstimmar gör jag en dubbel heltidstjänst på ett år. Brukar reta min flickvän för att hon arbetar halvtid - 40 timmar i veckan

Samt att det är efter skatt som jag räknat på!

6.    länk #21
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands
    Inloggad
    Jag har, ärligt talat, ingen aning om vad vår disponibla inkomst är, eller hur mycket vårt/våra boende kostar oss.

Turligt nog blir det pengar över varje månad!

7.    länk #22
    lurk12345s avatar

Inte alls. De kan ha stor variation i skulden och driftskostnaden. Det är fullt möjligt.

Och även i lönen!
    Tänkte inte på det.

Men det är ändå svårt att få ihop det. OK, om Farzan betalar 15% av sin inkomst i drift och hbt inget alls blir det rätt, men låter det rimligt?

8.    länk #23
    Forumgud Medlem: Jun 2009
    Län: Uppsala

ca 20 % inkl ränta/amortering vid 5 % ränta, just nu har vi förstås bara runt 1-2 % men uträkningen gjordes vid en mer normal ränta.

9.    länk #24
    HusByggarTomtens avatar

Eller så är det stor skillnad på driftkostnaden... Välj du.

edit, ska tilläggas att jag måste korrigera lite. Lägger snarare 15% nu och 37% vid en ränta på 6 procent.
    Senast redigerad av HusByggarTomten 2010-02-26 09:04

10.    länk #25
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Dalarna

Cirka 50%. Just nu kanske 80%, men jag är nyinflyttad i det här huset, då är det alltid lite mer som ska donas.

Det där tycker jag är intressant. Har nämligen av en banktjänsteman fått höra "Det känns inte bra att bevilja lån som gör att man lägger mer på boendet än man har pengar över".
    Det beror ju på vad man tjänar.

Det finns flera anledningar till en sådan kommentar:

* Han vill inte säga rent ut att ni tjänar för lite för att få lånet.
    * Han vill kunna sälja på er någon form av sparande, för att få provision. Det här är ett jätteproblem med min nuvarande bankkontakt, han tjatar oavbrutet om sådant.

11.    länk #26
    Ingenjörens avatar
    Senior medlem Medlem: Apr 2005

Förra året använde vi 18% av inkomst efter skatt till boendet (inkl amortering).
    Om vi slutade amortera helt hamnar vi på 14%.

/Ingenjören
    .
    Renoverar timmerhus från 1868 som flyttats till nuvarande adress 1922.

12.    länk #27
    klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Stockholm

Vi ligger väl på ca 14% (inkl låg amortering) just nu, uppåt 20-25 vid mer "normala" räntor

Då räknar jag inte in uppfräschningar, tele+bredband osv - utan Brf avgift (inkl Tv,värme, saktt mm mm), räntor, försäkring och som sagt en liten amortering.

/K
    Senast redigerad av klaskarlsson 2010-02-26 07:41

13.    länk #28
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Län: Stockholms län
    Blogginlägg: 22

Jag höftade och höftade fel. Räknade lite mer noggrant och fick det till 19% nu och c:a 30% vid mer normala räntor (tog 4,5% som något slags tänkt möjligt snitt på sikt, kanske litet lågt räknat). Exkl amortering 15% resp. 26%.

Fortfarande stor skillnad på kvoten nu/normalränteläge jämfört med Hustomten men sånt kan ju förklaras. Vi drar mycket hushållsel p g a många barn, har 08-pris på försäkringen och 1/3 av lånet bundet till en jämförelsevis dålig ränta (bara några månader till dock).

14.    länk #29
    HusByggarTomtens avatar

Jag höftade och höftade fel. Räknade lite mer noggrant och fick det till 19% nu och c:a 30% vid mer normala räntor (tog 4,5% som något slags tänkt möjligt snitt på sikt, kanske litet lågt räknat). Exkl amortering 15% resp. 26%.

Fortfarande stor skillnad på kvoten nu/normalränteläge jämfört med Hustomten men sånt kan ju förklaras. Vi drar mycket hushållsel p g a många barn, har 08-pris på försäkringen och 1/3 av lånet bundet till en jämförelsevis dålig ränta (bara några månader till dock).
    Måste nog korrigera mig lite också, räknade inga ränteavdrag bl.a, så enligt den modellen blir det ca 15% nu och 30% vid 4,5 i ränta (47% med 8 i ränta).
    Senast redigerad av HusByggarTomten 2010-02-26 09:05

15.    länk #30
    bumpaberras avatar
    Ålder: 41
    Län: ÖREBRO

Idag 10 % och 26% vid 5% ränta. Detta utan amortering då det är så induviduellt vad man lägger där. Räknat efter skatt.

Tycker väl att så lågt som möjligt men mellan 30-40 %, sen är det för mycket att lägga på boendet. Saken är ju den att vi i vårat klimat bor så mycket så man vill ju verkligen bo bra. Därför måste det få kosta lite också.
    Once you pop, you can't stop

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42