7 459 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Driftskostnad på ett nytt hus?
Av egen erfarenhet vet jag att Miljö & Hälsa i Varberg är ganska så svårflörtade på avloppsfrågan. Vi har precis byggt vid Västra golfbanan, ca 2km från havet och att få anlägga infiltration eller markbädd var bara att glömma. Det var minireningsverk för 160 000 som gällde, vi räknar med att reningsverket kostar ca 4000:- om året i drift med serviceavtal, slamsugning tillkommer.
Vi har kommunalt vatten och det kostade 63000 att kosta in, men vattnet är billigt, ca 8kr per kubik eftersom vi inte har kommunalt avlopp. Fasta kostnaden har jag ingen koll på men vatten + sophämtning som kommer på samma faktura brukar ligga på ca 200-250 i månaden. Nu är vi bara 2 personer i hushållet så vi är inga jättekonsumenter av vatten.
Vi har 121m2 enplans, Frånluftsvärmepump och ligger beräknat på ca 12-15000 om året i värme och hushållsel.
Vi har kommunalt vatten och det kostade 63000 att kosta in, men vattnet är billigt, ca 8kr per kubik eftersom vi inte har kommunalt avlopp. Fasta kostnaden har jag ingen koll på men vatten + sophämtning som kommer på samma faktura brukar ligga på ca 200-250 i månaden. Nu är vi bara 2 personer i hushållet så vi är inga jättekonsumenter av vatten.
Vi har 121m2 enplans, Frånluftsvärmepump och ligger beräknat på ca 12-15000 om året i värme och hushållsel.
Klicka här för att svara