Byggahus.se
Jag kommer anlita utländsk arbetskraft från en hantverkare med eget företag i Polen i samband med köks-renovering. Jag är svensk och äger fastigheten i Sverige.
:confused: Vilka uppgifter, förutom kvitto, gäller att man får från hantverkaren för att man ska kunna göra ROT avdrag?
:confused: Jag antar att det är ett Polsk nummer likt moms- eller fskatte-nummer hantverkaren måste ha skrivet på kvittot?.
:confused: Är det bara vissa typer av företag som kvalificerar sig, typ kommandit, enskild firma, aktiebolag, eller är okay så länge de har ett typ moms-nummer?
/Per
 
Sökte på www.rotavdrag.se ...

Anlita ett företag med F-skatt
För att avdraget ska beviljas måste du anlita ett företag som har F-skattsedel. Eftersom det enbart
är arbetskostnaden som är avdragsgill, inte materialkostnaden, ska du be att få arbetstiden separat
specificerad på fakturan. En kopia på fakturan ska sedan skickas in till Skatteverket.

Tveksamt att du lyckas med ett företag som inte är Svenskt registrerat..

Personligen skulle jag aldrig använda mig utav utländskarbetskraft, detta pga många anledningar.
 
Hela syftet med ROT-avdraget är ju att stimulera den inhemska byggbranschen, så att det skulle gå att få igenom avdrag för en utländsk firma är högst tveksamt.
 
Det är inte bara tveksamt utan omöjligt. F-skattesedel, d v s företaget/företagaren skattar i Sverige, är en grundförutsättning enligt det förslag som finns men som, observerar detta, ännu inte är beslutat.
 
Har varit i kontakt med Skatteverket med samma fråga. Inget är som sagt beslutat ännu, men följande är min slutsats om vad som gäller fram t o m 2009-07-01.
1. Företaget skall vara reg i hemlandet, kopia av regbevis skall bifogas ansökan om skattereduktion. 2. Företaget skall inneha "F-skattsedel eller motsvarande" vilket framgår av lagstiftningen betr hushållsnära tjänster, vilken är tillämplig även här. Med "motsvarande" menas ett intyg från skattemyndigheten i hemlandet som visar att företaget ej har några skatteskulder. Kopia skall bifogas. 3. Företaget måste vara momsreg i Sverige, då du är privatperson. Svensk moms skall alltså redovisas.

Såsom medlemmar i EU kan vi självfallet ej stänga ute företag från andra länder då detta skulle vara ett brott mot EG-rätten och grundläggande rättigheter såsom fri rörlighet inom den gemensamma marknaden.
 
  • Gilla
Jitee
  • Laddar…
Intressant Dalton,
vare sig vi vill eller inte så rent teoretiskt kan jag inte se hur EU
kan tillåta att ett EU-medlemsland "subventionera" egen arbetskraft?
Troligtvis en förhandlingsfråga för Borg och co. i Bryssel?
I.o.f.s. har ju tex. Frankrike lyckats "subventionera" inhemsk arbetskraft i många decennium, se bara på bönderna och bilindustrin där.
Gäller väl att spara alla kvitton till att börja med...
Vet någon vad det skulle kosta för en ett utländskt företag att moms registrera sig i Sverige?
Någon som vet hur man går tillväga rent praktiskt?
 
Promemorian säger att utföraren inte behöver ha F-skatt eftersom man vill ha samma regelverk som för hushållsnära tjänster.

Läs mera och gissa mindre
 
Zombieboy, Det kostar ingenting att momsregistrera sig, handläggningstid 2-6 veckor. Se bif länk där blanketter samt info återfinns.
http://www.skatteverket.se/skatter/...utlforetagare.4.18e1b10334ebe8bc80004949.html

Tallmilan, enl promemorian kommer detta enbart gälla då man köper en tjänst av en fysisk person som ej bedriver näringsverksamhet. Detta föreslås då gälla fr o m 1 juli 2009. Under tiden fram tills dess är det, den "gamla", Lagen (2007:346) om skattereduktion för utgifter för hushållsarbete som är tillämplig vad det gäller F-skattsedel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.