Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #76
    morsans avatar
    Moderator Medlem: Mar 2004
    Län: Dalarna

Raderat mera tjafs

2.    länk #77
    MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2003
    Län: Stockholm

Istället för att tjabba om vilket alternativ som är billigast (eller vad det nu är som det tjabbas om) så kanske någon har lust att skaka fram gällande räntesatser för några olika löptider för varje månad de senaste tio åren?

3.    länk #78
    lurk12345s avatar
    Senior medlem Medlem: Feb 2007

Istället för att tjabba om vilket alternativ som är billigast (eller vad det nu är som det tjabbas om) så kanske någon har lust att skaka fram gällande räntesatser för några olika löptider för varje månad de senaste tio åren?
    Jag har redan länkat till detta diagram http://xn--bornta-dua.com/historisk_boranta.php en gång.

Beräknar man ett genomsnitt över åren har nog en bunden ränta varit dyrare än en rörlig. För en del kan det kanske vara värt en del att ha koll på sin ekonomi och undvika oväntade räntetoppar.

4.    länk #79
    MathiasSs avatar

Tack.

Ja tittar man i diagrammet verkar det vara svårt att hitta någon 2 eller 5 års period där det inte varit billigare med 3mån rörligt.

Som sagts tusen gånger i räntetrådarna handlar det således om marginal i ekonomin och som du säger, värdet av att ha en förutsägbar ekonomi.

5.    länk #80
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands
    Inloggad
    Nej, nej, nej... du kan inte tjata dig till en förmån, det regleras enlig kontraktet mellan dig och banken. HusbyggarTomten nedan hänvisar till ett korrekt utformat avtal. Felet är bara att han inte förstått vad som står där.
    Prata ur skägget, eller så tror jag du pratar i nattmössan!

6.    länk #81
    Nykomling Medlem: Oct 2009
    Län: jönköping

Jag låste...

...på 3,98% på 5 år idag samt 3% på 3 år och sparar 1 rörligt lån, sammanlagt har vi 2 miljoner i lån delade i 3 lika delar. Jag tror jag kan tjäna nån krona i sista ändan på det. Jag har en känlsa av att det kanske kan gå upp rätt brant.

7.    länk #82
    loffess avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2006

Är jag den enda som inte tror att räntan kommer gå bran uppåt?
    I och för sig så är ju inte brant uppåt definierat...

Sverige har inte kommit igång
    EU har inte kommit igång samt att det finns stora problem i Grekland, Spanien och Portugal.
    USA har inte kommit igång

Kina (Asien) drar väl en del men för få ekonomier har nått botten och/eller stabiliserats för att räntebanan kommer bli allt för brant.
    Jag tror på bakslag om räntan höjs för mycket, men det är ju mina cent...
    Bor i villa, Järfälla

8.    länk #83
    MathiasSs avatar

..Jag tror jag kan tjäna nån krona i sista ändan på det.
    ...fast det har ju aldrig hänt förut enligt länken med historiska räntor.... Jo, en gång förresten, och det var 91/92 när alla banker håll på att konka.

9.    länk #84
    bumpaberras avatar
    Senior medlem Medlem: Feb 2007
    Ålder: 41
    Län: ÖREBRO

...på 3,98% på 5 år idag samt 3% på 3 år och sparar 1 rörligt lån, sammanlagt har vi 2 miljoner i lån delade i 3 lika delar. Jag tror jag kan tjäna nån krona i sista ändan på det. Jag har en känlsa av att det kanske kan gå upp rätt brant.
    Ok känns nästa som vi måste följa upp denna tråd 2 gg per år eller något. Jag kör vidare med 3-månaders. 1.35 just nu. Min känsla är att det inte kommer gå så fort uppför.
    Once you pop, you can't stop

10.    länk #85
    Nykomling Medlem: Oct 2009
    Län: jönköping

...fast det har ju aldrig hänt förut enligt länken med historiska räntor.... Jo, en gång förresten, och det var 91/92 när alla banker håll på att konka.
    förvisso, men jag tror att med läget som är nu med riktigt fina räntor på längre sikt snart kan vara förbi, det ekonomiska läget som varit i sverige och resten av världen kan ju knappast jämföras historiskt. Men jag fegade också ur, hade tänkt mig en större del bundet.
    Senast redigerad av limberg 2010-03-09 16:54

11.    länk #86
    Nyfnikens avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms län

Angående ränteskillnadsersättning:
    Dom flesta banktjänstemän uttalar sig utan att tänka efter. Dom säger att du som kund måste betala för att få bryta kontraktet, när du tex vill flytta bundna lånet till annan bank, etc...

Men detta är helt fel.
    Inte enligt Hans Bolander.

12.    länk #87
    klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006

Jag tycker nog hans råd var rätt balanserat:
    Bind om man vill ha trygghet i sina lån, men var medveten om att det för det mesta innebär en merkostnad, samt att det kosta att lösa desas lån om man behöver göra det i förtid.

/K

13.    länk #88
    Nyfnikens avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms län

Bara så det inte går någon förbi. Han säger uttryckligen att ränteskillnadsersättning inte går att avtala bort.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42