Husavdraget (ROT-avdraget )

Stängt ämne
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2009-04-15, 00:20

pellefants avatar
Forumgud

Medlem: mar 2004
Län: Norrbotten
just precis! och det kan bli mer strul innan man fått pengarna, pga vad skv och kunden hävdar- två parter istället för en...
föresten Swetrot- vilken typ av rot-avdrag syftar ditt nick till?

2009-04-15, 08:12

mycke_nus avatar
Gudfader

Medlem: feb 2008
Län: Gotland
Det enda rimliga är att Skatteverket betalar hantverkarna upp till 50 000 per fastighetsägare och sedan kräver ev återbetalning från den skattskyldige som ju själv bör veta hur mycket utrymme det finns.

Hur det blir i praktiken har jag dock ingen aning om.

2009-04-15, 12:36

Fullvärdig medlem

Medlem: jun 2003
Vi har tänkt borra brunn till sommaren, har man då nån glädje av ROT-avdraget? Brunnsborrning borde ju handla mest om arbetskostnad. Vad kan det innebära för avdrag/återbäring om det kostar t ex hundratusen att borra? Vad gäller vid kontakten med brunnsborraren, hur ska man ta upp frågan om ROT-avdrag? Är dessa överhuvudtaget intresserade av dessa jobb, eller är det en massa krångel för företagaren? Betalar man halva kostnaden till företaget, eller drar man av på skatten på nåt vis?

2009-04-16, 21:04

Nykomling

Medlem: sep 2008
Dum fråga kanske. Men hur ansöker jag om ROT-avdraget? Vi bytte tak och drog om lite el för totalt 84500.- men jag fattar inte hur jag ansöker om avdraget.

2009-04-16, 21:05

Banned

Medlem: mar 2009
Län: Västernorrland
fuedde skrev:
Dum fråga kanske. Men hur ansöker jag om ROT-avdraget? Vi bytte tak och drog om lite el för totalt 84500.- men jag fattar inte hur jag ansöker om avdraget.

http://www.skatteverket.se/skatter/h...080002966.html

magentis

2009-04-16, 21:30

Medlem: okt 2007
Län: Västra Götalands
mycke_nu skrev:
Det enda rimliga är att Skatteverket betalar hantverkarna upp till 50 000 per fastighetsägare och sedan kräver ev återbetalning från den skattskyldige som ju själv bör veta hur mycket utrymme det finns.
Jag håller med dig, det enda rimliga. Tyvärr verkar SKV ha tänk sig två fall, ett där det finns utrymme men inte någon skatt att dra av mot,. då gäller detta:

"Om du har betalat halva arbetskostnaden men inte har någon slutlig skatt att räkna av skattereduktion mot kommer du att få kvarskatt motsvarande den del av den preliminära skattereduktionen som inte kan räknas av från den slutliga skatten."

Om man däremot har överutnyttjat sitt ROT-avdrag, så gäller detta:

"Om det visar sig att kunden för innevarande år redan medgetts preliminär skattereduktion med maximalt belopp kommer någon utbetalning inte att göras till dig. I detta fall får du istället vända dig till kunden för att få resterande del av betalningen.

Du kan begära att köparen visar hur stor del av skattereduktionen som han eller hon utnyttjat under året. Det finns däremot inte någon möjlighet för den som utför HUS-tjänster att reservera belopp för kommande arbeten. Om kunden har utnyttjat maximalt belopp kan utbetalning inte göras även om kunden visat att han eller hon vid tillfället för avtalets ingående inte hade utnyttjat maximalt belopp."

(I det ovanstående citat från SKV är 'du' alltså hantverkaren)

2009-04-16, 22:42

pellefants avatar
Forumgud

Medlem: mar 2004
å få en kund som inte fattar allt kring rotavdraget att han måste betala ytterligare lika stor arbetskostnad som han redan betalat kanske inte alltid är så lätt om han lever i tron att han får rotavdrag eftersom "så är det". då är det nog lättare om han hade betalat allt på en gång (iaf för hantverkaren).

2009-04-19, 21:45

Nykomling

Medlem: mar 2008
Län: Värmland
konspirations teori

Intressant om rot avdrag , men jag kanske är konspiratoriskt lagd .....:confused:
jag tycker mig se en tendens att bygg firmorna väldigt gärna vill vara med och casha in lite extra på rot avdragssvängen du får ju ändå "rabatt " så vi lägger på lite extra :eek:
rätta mig om jag har fel !

2009-04-20, 05:06

Swetrots avatar
Forumgud

Medlem: mar 2007
Län: Gävleborg
Ålder: 40 år
Blogginlägg: 9
Det blir nog säkert som amen i kyrkan en hel del försök till administrativa påslag, och sedan får vi konsumenter i vanlig ordnig försöka pruta.

Ett bra argument är att det inte är konsumenten som får det billigare, utan det är hantverkaren som får en chans att erbjuda jobbet lika billigt som svartjobbare. Om hantverkarna vill öka på sin timpenning kommer de inte att få lika mycket jobb.

2009-04-23, 13:17

Junior medlem

Medlem: jun 2004
Län: Jönköping
Ålder: 31 år
Blogginlägg: 2
Hej!

Om man vill kunna få ROTavdraget, avdraget redan på fakturan från hantverkaren, från och med när funkar det så? Vill inte behöva vänta tills nästa års deklaration osv...

Är det 1 Juli som gäller och isåfall, törs man boka hantverkare nu och då känna sig helt hundra på att det trädit i kraft då?

Tacksam för svar!:-)

Mvh, Sara

2009-04-23, 13:20

Swetrots avatar
Forumgud

Medlem: mar 2007
Län: Gävleborg
Ålder: 40 år
Blogginlägg: 9
Helt 100 kan man aldrig vara, men det är sagt från första Juli.

2009-04-27, 09:01

Fullvärdig medlem

Medlem: apr 2007
Län: v götaland
borra

Leffe skrev:
Vi har tänkt borra brunn till sommaren, har man då nån glädje av ROT-avdraget? Brunnsborrning borde ju handla mest om arbetskostnad. Vad kan det innebära för avdrag/återbäring om det kostar t ex hundratusen att borra? Vad gäller vid kontakten med brunnsborraren, hur ska man ta upp frågan om ROT-avdrag? Är dessa överhuvudtaget intresserade av dessa jobb, eller är det en massa krångel för företagaren? Betalar man halva kostnaden till företaget, eller drar man av på skatten på nåt vis?
Självklart skall du utnyttja ROT-avdraget. Borraren lär knappast bli förnärmad eller förvånad över att du tar upp det, utan de utgår nog från att det kommer utnyttjas.
Vid bergvärme är en del som du säger arbetskostnad men borr o maskin är vad jag förstått också en betydande del. Många (inkl. mig) kommer väl lite gulligt fråga borraren om det inte går att skriva en del av denna kostnad som arbetskostnad?

Såg iofs detta idag:
Skatteverkets yttrande 2009-02-02 över promemorian "Skattereduktion för reparation, underhåll samt om- och tillbyggnad av vissa bostäder"
......."Skatteverket föreslår att begreppet arbetskostnad ska inkludera eventuella maskinkostnader som varit nödvändiga för arbetets utförande."........

Så om skatteverket får som de vill kommer det bli ännu billigare att borra.

Efter 1:a juli (eller var det juni?) betalar ni bara hälften till uppdragstagaren, innen dess få ni hålla ut o dra av i deklarationen. Som det ser ut just nu, med viss reservation för att jag missuppfattat ngt.

Visst finns det hantverkare som gnäller över ROT-avdraget o det extraarbete det kommer innebära för dem efter 1:a Juli. Detta gnäll kan de dock stoppa upp någonstans enligt mig, då de skall vara glada över att deras bransch subventioneras av svenska staten för att de skall hållas med jobb. Vilken annan brasch har fått sådan här fin hjälp?

Vad jag förstått lever fortfarande fråga om ROT-avdraget och det absolut sista ordet om vad som skall gälla o inte gälla är inte sagt. Men NÄR ÄR DET 100% KLART?

2009-05-05, 19:25

Nykomling

Medlem: aug 2006
Rotavddraget

Om man skall bygga ett helt nytt hus. Gäller rotavdraget för det?

2009-05-05, 20:30

Gudfader

Medlem: dec 2004
Blogginlägg: 3
Nej! Lite svårt att renovera, bygga om eller göra en tillbyggnad på något som inte finns.
Kort sagt, ROT-avdrag medges ej vid nybyggnation.

/Kent

2009-05-06, 10:03

olleh1s avatar
Nykomling

Medlem: aug 2006
Län: Västra Götaland
Efter 1/7 gäller det heller inte de 5 första åren efter nybyggnad (då man är befriad från fastighetsavgift). Vi byggde klart förra året och skyndar oss nu med kompletterande arbeten som vi ursprungligen tänkt sprida över några år (el o VA till garage, altan, slutmålning, etc.) innan den 30/6.
Stängt ämne
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons