Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #121
    Senior medlem Medlem: Apr 2008
    Län: Skåne

Det är väl ingen som har påstått att folk blir kriminella eller sinnessjuka av att bo i storstan. Det enkla faktum att det i en större stad finns fler människor på en mindre yta gör naturligtvis att risken att träffa på någon med onda avsikter blir större och då spelar det ingen roll varför denna person har valt att göra som den gör.

För min del är detta knappast orsaken till att jag vill bo på landet dock. Har bott i vissa beryktade förorter i detta land utan att ha varit särskilt orolig.

2.    länk #122
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Eftersom det lackar mot jul så bidrar jag med två stämningsbilder som mötte mej idag på morgon här på landet

Att vi inte har asfalterade vägar kompenseras av vilda djur inpå knutarna
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Dsc00352.jpg
Visningar:	35
Storlek:	58.3 KB
ID:	23636  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC00360.jpg
Visningar:	42
Storlek:	62.6 KB
ID:	23637  

Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

3.    länk #123
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands
    Inloggad
    Är det havet i bakgrunden? Ser fint ut...

Men varför har du slagit ihjäl en råtta med mobiltelefonen?

4.    länk #124
    joflopps avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2006
    Län: Västra Götaland
    Blogginlägg: 2

Angående kriminalitet så började jag ha med det som en faktor för val av framtida bostadsort efter det att ytterligare en ung människa fick sätta livet till i den här stan. Det är väldigt enkelt att gå in på Brottförebeyggande rådets hemsida och göra egna körningar i deras databaser och ganska snart hade man en rankinglista över vilka orter som var bäst respektive sämst med avseende på kriminalitet. Nu var det en enkel sökning med alla typer av brott fördelat per 100 000 invånare. Det ger en hyfsat rättvis bild men bättre blir det naturligtvis om man fördelar på olika typer av brott.

Inte oväntat kom storstan i topp men det fanns ett antal mindre kommuner som gjorde att man hajade till på grund av deras placering.

5.    länk #125
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Är det havet i bakgrunden? Ser fint ut...

Men varför har du slagit ihjäl en råtta med mobiltelefonen?
    Näe, det var katten.

Jo det är strandnära så att säga. Bättre när det inte regnar och ruskar som i dag.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

6.    länk #126
    Swetrots avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2007
    Ålder: 41
    Län: Gävleborg
    Blogginlägg: 9

Joflopp: Kriminaliteten i småstäderna beror väldigt ofta på om man har ett MC-gäng där eller inte. De har en viss förmåga att få våldsbrotten att skena i höjden, samtidigt som byråkraterna på Kungsholmens utarbetade strategier inte hjälper när det är tio mil till närmaste polisstation.

Sedan kan även enskilda händelser få väldigt stor effekt när man bryter ned det. I Arboga torde t.ex. väldigt många barn bli mördade per 100.000 invånare sett till övriga riket, och efter Flinks massaker i Falun såg deras statistik allt annat än munter ut.

Där jag bor har jag slutat låsa bilen, garaget står olåst och allt som ofta glömmer man att låsa ytterdörren, även om man åker iväg en stund. Utryckningssirener har vi hört en gång sedan vi flyttade hit för 1½ år sedan, i Stockholm hörde vi dem vanligen flera gånger om dagen. Det känns väldigt skönt.
    Jag - en landsbygdstaliban

7.    länk #127
    v-gs avatar
    v-g
    Forumgud Medlem: Sep 2007
    Län: Västernorrlands

Swetrot:Inga problem att ha assalås där jag bor heller

Det som är fördel/nackdel med små orter är "snacket" man är ju inte så anonym om man går i mysbyxor nere på "stan" som om man gör det i Storstan där man ingen känner.

Men hellre det än barnen ute på stan och tunnelbana hem mitt i natten Skulle aldrig utsätta mina barn för det. Åka pulka på gården är inga problem även om pulkan råkar ligga kvar, samma med sandleksaker cyklar osv allt är kvar (även om det är under snön )

När vi bodde i stan så lånade min sambo ut vårt barns sandleksaker till grannungarna, tror ni vi såg dem sen?

8.    länk #128
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2006

Bor på landet och saknar inte villakvarteret ett dugg!

Vi bor längs med en väl trafikerad landsväg och har fått agera räddare i nöden flera ggr.
    Två st som fått bensinstopp och de fick några liter så de kunde ta sig till en större ort som ligger någon mil härifrån.
    Av den ene fick min fru en blomsterkvast(men det var ju min bensin!) den andre hördes inte av igen trots
    att han skulle göra det.
    En gång kom det en och undrade om jag hade en kompressor så kan kunde pumpa däcket.

En gång kom det en skum typ i en risig bil och undrade om jag ville köpa elverktyg.Skuffen var full med vinkelslipar,borrmaskiner mm i kartong.Avböjde vänligt men bestämt,det var nog utan kvitto och garantier

9.    länk #129
    Angelvens avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2005
    Ålder: 42
    Län: Stockholm

Antingen det, eller så glömde han ett kommatecken. 1,5 miljoner är rätt storleksordning.
    Hörde förresten häromdan att vi spräckt 2 millioner i stockholms län nu (inkl illegala...) - om vi räknar officiellt så är det tydligen 1.980.000 boende i området.
    Mvh
    /Angelven
    ================================================== ==========
    Sekelskifte (1913), Halvvalmad mansard, kakelugnar+vedpanna, såpskurat,
    kalasträd (ek), sjöläge m. egen brygga.

10.    länk #130
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    STAN alla gånger .....
    Brandkåren har myyycket närmare !!! ...

Förlåt mig cheesus, jag kunde bara inte låta bli.
    Men jag tror du tål'et .
    Den som vet mest, gissar minst.

11.    länk #131
    Forumgud Medlem: Oct 2008
    Län: Mitt i Sverige

STAN alla gånger .....

Förlåt mig cheesus, jag kunde bara inte låta bli.
    Men jag tror du tål'et .
    Ja, fast dom sitter fast i trafiken....

12.    länk #132
    Angelvens avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2005
    Ålder: 42
    Län: Stockholm

STAN alla gånger .....
    Skämt åsido, så är det egentligen en intressant fråga och pekar på ett annat problem i stan versus landet....

Hur nära är det egentligen i stan ?

Visst - det är kanske bara en mil - men hur lång TID tar den milen ? ;-)

Som nu - jag bor på Ekerö, långt ut i mälaren - har 45 minuter till jobbet med bil (även i rusning om det inte smällt nånstans, kan bli lite köigt ibland men man har ju sina smitvägar ;-) )

Förrförra boendet var ungefär vid Nacka Forum - 10 minuter från slussen med expressbussen.

Sedan tog det kanske 10 minuter till blå linje på t-centralen, och så skumpa 25 minuter till Kista...

Så, om allt matchade, 45 minuter + tiden för promenader till och från kollektivtrafik - Kista är stort...

Jag har alltid önskat mig att någon av de där bostadssiterna som hemnet/booli skulle rita om karten med tidsbaserade avstånd istället - hur ser stan ut då ?

Det är bara en mil mellan vällingby och kista - men försök ta er kollektivt den sträckan.... Det går snabbare att promenera ;-)

Det blir lite udda också när man pratar vägkvalité - farsan har en förkärlek för att påpeka hur usla vägar de har där de bor (värmland) - men morsan hade 20 minuter till jobbet, 3 mil - och jag har 45 minuter till jobbet, 45 mil - så vem har sämst väg ? ;-) visst - det är mer bucklor i vägbanan och den är mindre - men jag sliter längre tid på bilen...
    Mvh
    /Angelven
    ================================================== ==========
    Sekelskifte (1913), Halvvalmad mansard, kakelugnar+vedpanna, såpskurat,
    kalasträd (ek), sjöläge m. egen brygga.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42