Stan eller landet?

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2008-11-25, 22:01
Citera |  #61

v-gs avatar
v-g
Forumgud

Medlem: sep 2007
Län: Västernorrlands
Utan landsbygden stannar Sverige så enkelt är det. Utan huvudstad så ptja det är inte så stor skillnad egentligen. Har bott i flera av Sveriges stora städer(inkl. hufvudstaden) och kan för min del säga att det livet är totalt förkastligt.

Fördelarna med landsbyggd är helt enkelt för stora för att det ska vara värt det. Stressen både hos mig och de andra storstadsborna är numera helt bortblåst för min del och allt behöver inte ske NU.

Sen priserna, man kan ofta köpa årskort på flyget till lägre pris en enbart räntan i storstan.

Projekt projekt projekt. Hur många kan ha en traktor, lastbil e. dyl i villaträdgården? Själv har jag en kompis 18 tons skogstraktor plus lite bilar och traktorer stående på gården utan att det stör. Behöver ju inte skeppa allt bara för att jag inte har tid för det hela just nu eller att garaget är knökfullt.

Jag gillar också att man kan lämna alla verktyg i olåsta utrymmen eller mitt ute på gården om man så önskar. Slippa ta undan allt varenda dag för att inte folk kan skilja på mitt och ditt.

En kaffe hos bekanta UTAN att boka tid månadsvis i förväg är också något jag uppskattar.

2008-11-25, 23:30
Citera |  #62

TorpAnderss avatar
Senior medlem

Medlem: okt 2005
v-g skrev:
Utan landsbygden stannar Sverige så enkelt är det. Utan huvudstad så ptja det är inte så stor skillnad egentligen. Har bott i flera av Sveriges stora städer(inkl. hufvudstaden) och kan för min del säga att det livet är totalt förkastligt.

Fördelarna med landsbyggd är helt enkelt för stora för att det ska vara värt det. Stressen både hos mig och de andra storstadsborna är numera helt bortblåst för min del och allt behöver inte ske NU.

Sen priserna, man kan ofta köpa årskort på flyget till lägre pris en enbart räntan i storstan.

Projekt projekt projekt. Hur många kan ha en traktor, lastbil e. dyl i villaträdgården? Själv har jag en kompis 18 tons skogstraktor plus lite bilar och traktorer stående på gården utan att det stör. Behöver ju inte skeppa allt bara för att jag inte har tid för det hela just nu eller att garaget är knökfullt.

Jag gillar också att man kan lämna alla verktyg i olåsta utrymmen eller mitt ute på gården om man så önskar. Slippa ta undan allt varenda dag för att inte folk kan skilja på mitt och ditt.

En kaffe hos bekanta UTAN att boka tid månadsvis i förväg är också något jag uppskattar.
Där satt den , 10 poäng!

2008-11-26, 00:37
Citera |  #63

Senior medlem

Medlem: apr 2008
Län: Skåne
Till att börja med, angående denna del av diskussionens vara eller icke-vara: Just transportfrågan är enligt mig en ytterst central fråga när man avgör vart man ska bo. Hur mycket bilkörande påverkar miljön genom utsläpp, slitage etc har dessutom direkt anknytning till kostnader, vilket borde vara ok att diskutera i denna forumdel. Så jag utmanar lite:

imported_Anders_S skrev:
3 gånger så mycket eller? Eftersom det är ungefär så mycket mer än bil från landsbygden rullar?
Det kan jag inte svara på. En bil som enbart har gått landsväg kan dock gå en bra bit över 20000 mil utan att vara i särskilt dåligt skick, vilket man snabbt märker om man handlar tyska bilar, som ofta har gått väldigt många fler mil än svenska: Bilar mår helt enkelt inte dåligt av att köras långa sträckor i jämn fart.

Nu är dock inte min poäng att försöka få det till att man som stadsbo genom sitt bilkörande bidrar till miljöslitage lika mycket som någon som bor 15 mil från närmaste granne gör med sitt, utan bara att man inte kan jämföra mil för mil rakt av, vilket jag upplever ofta görs när någon vill visa på förträffligheten med att bo i stan. Jag står med mina dryga 6 mils bilkörande per dag naturligtvis för mer miljöslitage än någon som bor i stan och kör 2 mil och har också en större bränslekostnad. Men inte tre gånger större. Troligen inte ens dubbelt så stor.

2008-11-26, 02:16
Citera |  #64

Swetrots avatar
Forumgud

Medlem: mar 2007
Län: Gävleborg
Ålder: 40 år
Blogginlägg: 9
Dte är helt OK att diskutera transportkostnaderna, jag reagerade mer på de mer tekniska aspekterna av vad tomgångskörning genererar för utsläpp.

Bilkostnader är helt klart något som snabbt äter av de lägre boendekostnaderna på landet. Där jag bor har vi en buss var tredje timme, och faktum är att de skulle lika gärna kunna lägga ned den linjen, för det går inte att använda på ett vettigt sätt. Jag tror inte på att bygga fungerande kollektivtrafik på landsbygden, utan det är bättre att använda de insamlade skattemedlen till att stimulera till samåkning och se till att mackarna på landsbygden får vara kvar.

En mack med tillhörande gatukök och minilivs betyder mycket för om ett samhälle kan existera eller om det skall bli dött och ödelagt på sikt.

Skall kommentera v-g:s tiopoängare också. Man måste kanske öppna bägge ögonen och se hela bilden. Jag tycker nog att landsbygden vinner ändå, men visst finns det saker jag saknar från Stockholm.

2008-11-26, 08:06
Citera |  #65

HusByggarTomtens avatar
Forumgud

Medlem: jan 2007
Län: .
v-g skrev:
Hur många kan ha en traktor, lastbil e. dyl i villaträdgården? Själv har jag en kompis 18 tons skogstraktor plus lite bilar och traktorer stående på gården utan att det stör.
Jag ger mig på den punkten. Du har helt rätt och jag är jätteledsen att jag inte kan uppfylla dom drömmarna..

2008-11-26, 08:15
Citera |  #66

HusByggarTomtens avatar
Forumgud

BobbyEwing skrev:
Dessutom ska man ha i åtanke att stadskörning sliter väldigt mycket mer på bilen och att bygga nya bilar ger också miljöpåverkan.
Instämmer att landsvägsmilen är skonsammare än stadsmilen, men poängen var ditt påstående om att bygga nya bilar. Där kan det ju inte spela så stor roll om bilen går 15000 stadsmil eller 45000 landsvägsmil under samma tid om dom skrotas samtidigt. Om vi pratar att BYGGA nya bilar.
Sen vet jag inte vad som är bäst, att vi åker många mil med gamla bilar som drar mycket och utan partikelfilter/ katalysator eller att vi åker färre mil med moderna bilar. Men det är en helt annan diskussion som sagt, nu har vi tummat på OT igen...

2008-11-26, 08:29
Citera |  #67

klaskarlssons avatar
Forumgud

Medlem: sep 2006
Län: Stockholm
Olika personer har förstås olika prefernser. "Utan landsbydgden stannar Sverige" - Ja
Utan storstäder stannar Sverige - ja

Båda behövs.

På landsbygden har vi vår basproduktion av el, råvaror, mat osv.
Städerna svarar för inkomster i det internationella sammanhanget. Utveckling av nya tjänster, förädling osv.

Såklart Sverige skulle existera uten "det nya" - men det gamla idylliska landsbyggdssverige (bondesamhället) är historia - "släpp rinken och kom med i matchen" !

Att därmed säga att storstäderna skulle vara bättre är ju inte alls sant dock.

Framöver kommer vi dock att få vänja oss - befolkningen världen över ökar- i Sverige har vi dessutom jäkligt mycket yta/capita - jämför med kontineneten, England eller tex Japan - där är det väldigt få som har lyxen av att bo i glesbygd!

När det gäller miljövänligheten så tror jag den påverkas mer av livstilsval än landet vs stan.
Dock tror jag i dagsläget att stan är skitigare (förstås - mer människor på mindre yta) - och troligen skitar ner mer globalt. MEN potentialen är oerhört mkt större i städerna att leva grönt, med centraliserade livsmedelstransporter, effektiv kollektivtrafik, kollektivt boende (alltså lägenhet vs villor).
Detta kompenseras tyvärr idag av för hög konsumtion och att alltför få ställer bilen

/K

2008-11-26, 09:02
Citera |  #68

Forumgud

Medlem: aug 2005
Län: Stockholms län
Blogginlägg: 22
Amen, Klas...håller med dig om allt.

v-g - litet väl mycket av "the bleedin´obvious", va? Att man inte bosätter sig i stan om man vill ha skogstraktor är väl självklart...och omvänt, vad ska man med en skogstraktor till om man bor i stan..?

2008-11-26, 09:07
Citera |  #69

Medlem: okt 2007
Län: Västra Götalands
Farzan skrev:
vad ska man med en skogstraktor till om man bor i stan..?
Rensa trottoaren, fälla och hämta träd åt grannarna, med baklastare kan man få hur mycket extraknäck som helst, osv.

2008-11-26, 10:26
Citera |  #70

Fullvärdig medlem

Medlem: aug 2004
Tar nog hellre en Porsche Cayman S i stan än en traktor på landet....=)

2008-11-26, 12:23
Citera |  #71

Cheesuss avatar
Senior medlem

Medlem: sep 2005
Län: Dalarna
Jag kontrar och säger så här...Jag tar både en traktor på landet OCH en Porsche Cayenne.

För vad i all världen ska man med en Cayenne till på Östermalm? Det är klart, när snökaoset med 4.5 cm snö sveper in över Öfre delarna av stadsdelen så behövs en sån...

Som trådstartare så kan jag väl, trots att jag inte är mod, få tillägga att meningen med tråden inte är att tala om att någon är dum i huvudet som valt ena eller andra alternativet. Bara annorlunda...

Någon skrev om att man på landet kan ha maskiner och fordon lite hursomhelst ute på gården. Det vet jag inte om jag håller med om. Det kan se för "censur" ut på en hel del gamla bonnagårdar. Det står bilvrak, gamla skördetröskor, oljefat, övervuxna traktorer och allt möjligt gammalt bråte och det stör en hel del i mina ögon åtminstone. Granngården såldes för ett år sen och det hade varit en släktgård sen urminnes tider. Inte en enda gång tror jag hade de gjort sig av med gammalt järnskrot. Det gick åt 8 stora containerflak på 20 fot för att få bort bröten.

Gamla tröskor, vagnar, järnbalkar, hjulaxlar osv i all oändlighet som låg och skräpade. Vissa maskiner växte det fullstora träd rakt igenom. Sånt är inte kul att se. På min gård hade de gjort tappra försök att kompostera uttjänta gamla traktordäck. Med mindre lyckat resultat. Men som tur är krävde jag en städningsklausul i köpekontraktet.

Bönder har en förmåga att samla på sig massor. För att inte kasta sten i glashus så försöker jag hålla efter själv men med stora ytor är det väldigt lätt att man ramlar på nå´t som kan vara bra att ha...Men till försvar säger jag att grejerna hamnar inomhus.

Tack för allt stöd vi fått och fortsätter att få!

www.viksbergsgard.se

2008-11-26, 12:37
Citera |  #72

Senior medlem

Medlem: mar 2008
Län: Stockholm
Grejor på gården ja, det har jag tillräckligt mycket av på sommarstället. Men att de inte stör kan diskuteras. Jag tycker det stör när jag upptäcker att kranbilen börjar läcka luft och en av traktorerna har en läckande bränsleslang och timmervagnen har fått punktering, och...

En fördel med att inte ha så mycket plats i stan är att man faktiskt måste prioritera och då ta tummen ur och göra sig av med de värsta surdegarna som tar tid, kraft, energi och pengar alternativt tänka igenom saken mer nogrannt innan man ens bestämmer sig för att skaffa sig dem.

2008-11-26, 13:31
Citera |  #73

HusByggarTomtens avatar
Forumgud

Tänk att det stör så många att folk åker dyra bilar...
Ibland undrar man om folk på landet störs av att folk öht bor i stan, på Östermalm i synnerhet.

2008-11-26, 14:17
Citera |  #74

Forumgud

Medlem: aug 2005
Län: Stockholms län
Blogginlägg: 22
Jag uppfattade det inte som att det var just priserna på de här bilarna som det klagades på...

Men det är klart, vi får väl krita ner det som ännu en nackdel med att bo i storstan (i a f Stockholm), att det är så dåliga vägar här att man behöver en fyrhjulsdriven SUV för att ta sig fram. Det verkar ju i alla fall vara väldigt många som gör den bedömningen!!!

2008-11-26, 14:34
Citera |  #75

HusByggarTomtens avatar
Forumgud

Farzan skrev:
Jag uppfattade det inte som att det var just priserna på de här bilarna som det klagades på...

Men det är klart, vi får väl krita ner det som ännu en nackdel med att bo i storstan (i a f Stockholm), att det är så dåliga vägar här att man behöver en fyrhjulsdriven SUV för att ta sig fram. Det verkar ju i alla fall vara väldigt många som gör den bedömningen!!!
Nog brukar det klagas oftare på att det körs onödiga och dyra Cayenne på Östermalm än att någon kör en onödigt stor Mitsubishi Pajero i skärholmen. Eller har jag fel?
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons