M
Storbank begär Ittur i konkurs
Swedbank vill försätta finansmannen Johan Hansens bolag Ittur AB i konkurs. Företaget är moderbolag för hela Itturkoncernen.

Helsingborg. Helsingborgsbaserade privatägda Itturkoncernen med säte på Vasatorps gård, var för ett par år sedan en av landets 100 största företagskoncerner med en samlad omsättning på 10 miljarder kronor.

Men nu kan Johan Hansens miljardkoncern vara i gungning i spåren av finanskris och lågkonjunktur. Koncernens huvudområden är hus och mark, bygg och anläggning, samt träförädling med börsnoterade Rörvik Timber som flaggskepp.

Rörvik har som vi tidigare berättat begärt rekonstruktion för att köpa tid hos borgenärer och därmed undvika konkurs. Det är byggbranschens problem och den svaga marknaden för sågverksindustrin som ställer till det för bolaget. Finansiella problem som även spiller över på Johan Hansen via hans privata bolag Ittur som äger 57 procent av aktierna i bolaget, där han även är styrelseordförande.

Och nu kommer nya orossignaler. Swedbank har i en konkursansökan till Helsingborgs tingsrätt, begärt att Ittur ska försättas i konkurs. Ansökan avser borgensåtaganden på totalt 33,4 miljoner kronor, lån som tecknats av bolagen Menytelecom AB, Ittur Holding A9 i Helsingborg och Ittur Holding A4 i Helsingborg. Det är tre av 80-talet företag och industrier som ingår i Itturkoncernen.

Den anonyma koncernen har även intressen i Helsingborg. Malmöföretaget BMK, som ingår i koncernen, bygger strandpromenadens nya del och prospekteringsbolaget Ittur Progressum har planer på ett 60-tal hus i Rydebäck.

Ittur äger också mer kända Trivselhus som gjort stora personalneddragningar det senaste året. Här har förutsättningarna kraftigt förändrats jämfört med situationen för ett par år sedan. Då fanns det långt framskridna planer på att sätta småhustillverkaren på börsen. Trivselhus skulle ingå i ett holdingbolag tillsammans med Progressum och ett par andra bolag, men koncernens ägare Johan Hansen valde att skrota börsintroduktionen med motiveringen att utvecklingen varit "över förväntan".

I dag är det ekonomiska läget mer ansträngt. Ittur AB har i dagsläget ett skuldsaldo hos kronofogden på 3,5 miljoner kronor och betalningsförelägganden på cirka 300 000 kronor.

HD/NST har utan framgång sökt Johan Hansen för en kommentar.

Erik Melkersson

erik.melkersson@hd.se
042-489 91 09

Går Trivselhus automatisk i konkurs om Ittur begär och sätts i Konkurs?

Trivselhus går inte automatiskt i konkurs vid ägarens konkurs. Det beror mycket på hur affärerna inom koncernen är upplagda. Ibland har koncerner så gemensam ekonomi att konkurs för dotterbolagen blir ett faktum då moderbolaget rasar, ibland inte...

Under alla omständigheter är det säkert jobbigt för alla företag i denna koncern, och för många andra. Antalet påbörjade byggen av småhus nästan halverades under det första kvartalet i år jämfört med samma period förra året.

det kommer säkert bli taskig kredit värdighet m,m för t-h om modern kraschar.
detta kan nog störa leveranser och material för dras husköpare.

Jag ska träffa trivselhus den här veckan. Ska bli kul att höra vad de har att säga om detta?

Btw tack för att byggahus.se finns, utan er hade jag gått in till säljaren med en annan uppfattning.

Vet inte med Karlsson hus dock berör det rörvikshus enligt säljaren.

Säljarens svar var att Swedbank som inte är huvudbank år Ittur hade försökt försätta dem i konkurs pga en skuld på 20miljoner kronor, vilket tydligen var småpengar för dem. Hans trodde att detta skulle vara löst innan onsdag nästa vecka och i absolut värsta seminarium är att Trivselhus blir sålt. Men de lät inte som att det var troligt på honom.

MIg veterligen har Ittur enbart köpt KarlssonHus fd tillverkningsindustri, dvs maskiner, hall etc. De har ej köpt namnet KarlssonHus och dess säljfunktion. De jobbar kvar separat och den ägaren tycks ha fingerspetskänsla för när man skall sälja. Skulle inte förvåna mig om Karlssonhus köper tillbaks tillverkningen nu.

Jag skulle dra öronen åt mig då säljaren påstår att 20 miljoner är småpengar.... om det är småpengar skulle de ha betalat dem.....

JanneMP skrev:
Jag skulle dra öronen åt mig då säljaren påstår att 20 miljoner är småpengar.... om det är småpengar skulle de ha betalat dem.....
Självklart håller jag med dig Janne och det ska bli kul att se om detta är löst under nästa vecka. Det känns faktiskt som att 20miljoner är småpengar om man omsätter 4,5miljarder 2007 och hade 3miljarder i kassan 2007 (källa).

Desto större skäl till att inte solka ner sitt rykte genom att inte betala något som är så "lätt att betala". Min erfarenhet är att om ett företag inte kan betala så har de problem..... Inga andra skäl ger problem så pass länge att det påverkar betalningsförmågan......

Att ha 3 miljarder i tillgångar är inte detsamma som att ha det i kassan. Soliditeten var 3,5 % 2007 vilket är detsamma som att det finns lån på nästan lika mycket som de bokförda tillgångarna. Eget kapital var alltså bara 3,5 % av 3 miljarder, d v s omkring 100 Mkr. Man förstår att detta luftslott rasar när det blir dåliga tider.

kunde inte ha sagt det bättre själv.

Och enbart dom siffrorna säger inte heller särskilt mycket..

jag hade nog lagt t-h katalogen åt sidan och börjat titta på något annat.
en konkurs eller hot om en sådan gagnar inget gott.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.