Pool
fekberg: Hur har ni gjort med jorden för era rostfria detaljer? Ett jordspett per detalj eller kan man koppla ihop de till ett?
Matteandersen: [citat] Okej, då vet jag det 😁 Vet inte riktigt än. Han skulle hålla koll under dagen, det enda jag konstaterade var att den blåste ut kall luft nu istället för varm luft, när jag hade den inställd på kyla istället för uppvärmning, så det är ju bra. Men då vet jag inte om man ska köra 8 grader (lägsta) eller 28 grader (högsta) nu när det är omvänt. Jag testade att ställa
PatricM: Hej! Hittat till den här tråden genomä att jag och sambon har fundering på att göra näst intill samma sak med våra tunna. Väldigt bra tråd och jag tackar och bockar för all info och hur man kan göra.. 🙏 Det var ju ett tag sedan du gjorde detta och som du nämnde för något inlägg sedan så försvinner minnet.. Men har du någon aning om hur mycket material som gick åt? Antal kg
Grillen: [citat] Ja det där har ett tag sen 😅 Men det slutade med att jag grävde bort översta jordlagret och gräsmattan ca 5-10cm och fyllde med makadam som paddades, sen på med 3 lager tjockare duk i botten för att ta bort vassa delar och sen poolen ovanpå detta. Och byggde sedan en ram runt av trall så det enkelt gick att gå runt utan att få i en massa gräs i poolen. [bild] [bild] [bild]
Leif i Skåne: Kanske lite idéer, jag byggde vår terrasspool blev klar hösten 2016 den har inte satt sig på 8 år, den står på hårt paddad 8/16 bergkross. Temperaturen håller 39° året runt värms med fjärrvärme! https://www.byggahus.se/forum/threads/graeva-ner-badtunna-i-plast.295503/#post-2716524
Murkla1949: [citat] Jo, men nä :-) Vill nog ha det helt separerat. Är mest delen med själva karet jag funderar på.
Nimer: [citat] Nej, vi vågade oss inte på det😅
fredrik.johansson: Hehe, ja det var ju ganska relevanta synpunkter! Det rätta sättet att ansluta något liknande verkar vara med en ”flow cell” som ger ett parallellflöde med något slags mätuttag. Effekten blir ju ungefär som kärlet du nämnde. Jag läste inte så noga på hållbarheten, och det gör ju det hela lite mindre intressant…
Johanneshov: Halloj Alla granitsten runt poolen har lossnat så ett ypperligt tillfälle att göra om, snygga till och fixa.... Men hur fäster jag poolstenen på bästa sätt. Där är ju en liten gummilist ingjuten i båda ytterkanterna av muren som skapar en distans till betongen/plasten. Skall jag lägga på ett lager betong som får fästa i graniten eller finns det bättre sätt? Något bra passande
Hep: [citat] Man ska bara olja om man vill att det ska se oljat ut. Träet klara sig lika bra utan. Jag har varit en stor tralloljare i mitt tidigare liv, men fick för kanske tio år sedan rådet att låta bli och det funkar minst lika bra utan. Det blir dessutom mindre smutsigt utan olja. Jag såpskurar ibland för att snabba på grånandet som jag tycker är snyggt, men det är överkurs.
Bambi2: Hej, Lånar tråden lite då jag har en Bestway ovanmarkpool 366cm diameter, hur ska silarna på insidan vara, den mer mer nätiga i hålet överst? Sen pumpen, för mig blir det ologiskt att ha det högsta hålet i poolen till det lägsta på pumpen, jag har inte hittat någon bra beskrivning som visar både hur silarna ska sitta på insidan och hur pumpen kopplas på utsidan, någon som har
fredrik.johansson: Ja, poolvärmepumpen är en värmekälla som värmer vattnet. Poolpumpen cirkulerar vattnet från poolen till sandfiltret, vidare till poolvärmepumpen och tillbaka till poolen. Du måste ha en poolpump för att hålla vattnet rent, men poolvärmepumpen har du för att värma vattnet.
Du och 19till: Tillexempel denna https://www.byggmax.se/cellplast-s100-eps
maria01: börja och gå över alla rör och filter och skimers måttbeställda liner är ju enklast
Staffan-N: Runda av de skarpa hörnet mellan botten och sida med betong och börja skejta den :D
sawallen: [citat] eller "Säg att du har pool utan att säga att du har pool"?
MirsadRexhepi: För min del löste det inte sig. Vi kommer renovera poolen denna sommaren (ny liner och installation av gaveltrappa). I och med det kommer jag inte behöva dammsuga via bräddavloppet mer. Jag har köpt en robot som dammsuger. Verkar bli luft i systemet när man dammsuger med slang i bräddavloppet. Eller ja… det är lätt häng om man gör fel. Vi får se hur det går när allt startas upp.
Taxture: https://www.ocoscarson.com/Produkter/Verktyg/Oljettverktyg/Oljettstansar/OLJETTSTANS_25mm_Stans___dyna?id=3565-1715
Jocu: Tror inte det. Har testat skifta å ansluta de andra givarna till denna plats men får samma felmeddelande dsd tyvärr
SoderD: Jag ska bygga en liten plattform i min pool för att höja golvet ibland, så barnen kan stå. Måtten är speciella så jag måste bygga det själv. Den ska tåla att vuxna och barn står på den samtidigt. Jag tänkte mig bygga en stomme av Pvc-rör sen golv av nånting. Kanske komposittrall? skulle det fungera? Har ni några andra idéer? Denna plattform ska alltså ligga i en klorerad pool
SandmanNet: Jag har en sådan poolövertäckning som är en stor grov presenning med aluminiumrör i kanaler. Vid en storm för något år sedan så blåste hela poolövertäckningen av poolen och en av dessa aluminiumrör slets ut ur kanalen och hela kanalen slets upp. Jag har köpt prezenningstejp på Biltema men det håller inte, jag antar att jag måste ha något lite mer stabil lösning. Vad är det
Liam.G: [citat] Korrekt! Utifrån beskrivningen blir svart kabel istället gul kabel om man utgår från mitt schema. Återkom när du är klar med resultatet 😃
Johan Eriksson5: Har en värmepump som i titeln. Idag använder jag mig av InverGO för styrning. Men jag saknar möjlighet att se temperatur på utgående kanal osv. Jag kan bara se vatten temp. Jag har sett att som som har den större modell 9 har möjlighet att se detta i appen. Vet ni om det finns andra appar man kan testa för att kunna se dessa värdena i appen? Lägger till en bild hur det ser ut i appen
Tonyanderzon: [citat] Köpte en likadan idag till min 22kbm pool, funkar grymt bra. Skrattar bäst som skrattar sist
ratax: Ska de gråa ringarna vara uppåt eller nedåt på poolskyddet? [bild] [bild]
Jessikaa: Vi har tyvärr tappat en tätning till vårt lazy spa miami och därför har vi ett litet läckage. Packningen som fattas är i det stora röret (luftflödesröret). Finns det tätningar som passar i vanliga affärer, tillexempel biltema?