Pool
Jessica Eriksson: [citat] Den är fristående , och buktar som en banan utåt Folkpool ska kolla och kolla men är själv nyfiken vad felet kan vara Tänker deras konstruktion gett sig Är e.än trä av vad jag tror heter quadra
Snel77: [citat] PS manometern visar stadigt grönt, även när jag demonterade den, så den är väl trasig.
exxy19: Det blev sålt. Jag städade ur poolen och drog igång pump och så. Allt såg fint ut så. Pratade med en poolfirma och de sa att 2 år kan det stå iaf.
Jan_G: Testa att kolla på pooltrappa. Använd google så får du många förslag, billgare och relativt snordyra.
kniv: Ja precis, men på sidorna mellan liner och trä fyller det nog en bra funktion
Lars Andren: [citat] Hej Har haft samma spa sen 2013..tömmer varje vinter och slår i 5 liter koncentrerad spolarvätska i filterintaget .se bara till det blir blått i botten på spat Aldrig haft några problem i alla år med frostskador
Susanne -68: Har införskaffat mätare Pool LAB 2.0. Jag har frågor som jag inte hittar svar på. 1. Vissa tabletter har varningar, eller alla i och för sig. Men på två av dem står det på förpackningen som själva mätaren låg i: ”Avyttra innehållet/behållaren till en godkänd avfallshanteringsanläggning”, det gäller tabletter DPD N3 totalt klor och CYA-test. Ska jag efter jag använt en sån
wildeside: Kan bli lite svårt med bara 1/2 tums slang till det reningsverket tror det kräver grövre slang med mer flöde.
kniv: 7500 för att skydda lite teknik? Fortfarande insane. Bygg nytt liknande du redan har så kommer du undan med en tusenlapp eller så
Trrttsch: Vi har originallocket i glasfiber och det är ju lite som en flack pyramid. Antar att det är för stabilitet och avrinning. Om jag skulle byggt själv så hade jag nog byggt någon enkel träram och satt på en presenning. Och förstås lite hakar runt kanterna så den inte blåser iväg.
Prellens: Olja eller lacka kaminskydd till badtunna ( kommer alltså var i vattnet) kina olja? Vad är bäst? :)
john68: Snyggt att bygga in men ger ca 4 grader lägre temperatur. Jämförde med grannen flera sommar. Hans barn ville bara bada hos oss.🤣
kniv: Vad är det för dimension på bjälklaget? Får att 45x145 C24 kommer duga för den altanstorlek du angett, och har dragit upp nyttiglasten från 3,5kN/kvm till 15. Så virket skall klara av belastningen med de antal upplag du ser ut att ha. Men jag litar verkligen inte på de ben som sitter åt fel håll, och vad de har för infästning. För just nu tar dessa skruvar all last, och utan att
Eleng: [citat] Ingen har varit där när det varit tomt eller lite vatten. Vi gjorde inget annorlunda än tidigare tömningar och rengöringar.
sventamyra: [citat] Ja, det har du rätt i. Jag har en bottenfilt som jag tänkte lägga. Men överväger om man skulle lägga en sån konstgräsmatta under den och sedan limmad xps under det. Kanske tejp. Hoppas att skarvarna inte märks då. Men det kanske är naivt Ser att flera lägger 3cm stenmjöl ovanpå xps, men fattar inte hur de paddar det så det blir jämnt
jonaserik: Att sätta något under som bär i trä, är att skapa problem i framtiden. Finnas pallar i plast som klarar ca 2 ton och dom ruttnar aldrig
Christer Bill: Här vanlig vit 5cm cellplast under min, inte för isolering utan mjukt underlag. Nackdelen är att cellplast inte tål pressen från benen, men det var enkelt löst med träklossar... i övrigt funkar det lysande... nästa år vill jag skaffa nån lämplig matta mellan så att frigoliten inte går sönder i kanterna och sprids i gräsmattan.
Tobiasam: [citat] Tack för svar! Tror inte jag hört annat än fläkten när jag startat den så då kanske det är kompressorn. Ska testa igen under dagen, lyssna och känna om flänsarna blir kalla. Vad borde det kosta att ha hit någon och titta på den? Pratar vi om någon tusenlapp eller kommer det springa iväg tror ni? Den var förvarats utomhus, övertäckt men den funkade för två veckor sedan.
reta: Hej! Har köpt BestWay pool som rymmer 7250 L men nu när jag läser om klordosering verkar det som om de flesta puckar är för större pooler då instruktionen säger 1 puck per 20.000 L (och jag antar att tanken inte är att alltid halvera pucken). Jag vill helst inte behöva klora varje/varannan dag så en veckopuck i medföljande ChemConnect (typ flottör fast sitter fast på inflödet) vore
MathiasS: [citat] Samma nackdelar som en glasfiberbalja har. 1. Det är svårt att veta vilken kvalitet man köper. 2. Det är svårt för leverantören att göra rätt för sig när det går tokigt, eftersom alla pengar ligger i EN komponent. 3. Den är inte byggd av standard byggmaterial som man kan köpa överallt
jonaserik: [citat] Om det är mig du menar, så var det stölrre än dom små som säljs. Bara söka på natriumhypoklorid så hittar man. Såg att det skiljer bra i priserna, nästan samma pris på 10 L som 20 L och vad 30 kg är i liter vet jag inte, men troligtvis ca 20 liter.
TommyC: Om du ändå ska göra om poolen helt inom en snar framtid så är det kanske lämpligare att köpa en ovanmarkspool att ha under tiden. Kanske går det att hitta någon som går att ställa i den befintliga poolen. Jag gissar att det är gelcoat och topcoat som har spruckit i den gamla poolen (jag kan inte bedöma från bilderna vad det är för färg). Gelcoat är en härdplast som är baserad
rampante: [citat] Borde det inte vara tvärtom? En linerpool från Thermopool mfl är ju en enklare/billigare pool än en PP-pool från Niveko mfl
Holypain: Skulle tro att den rättar upp sig efter du börjat fylla poolen med vatten. Min såg likadan ut i början men blev bra.