Byggahus.se
Är det någon som kan tipsa om en lämplig pump och filter till en rampool så man slipper använda "leksakspumpen" som följer med poolen?
Jag tror jag har ca 13m3 vatten i poolen.

Har hört en del som rekommenderar sandfilterpumpar men antar att då sticker priset upp också?

Tacksam för alla tips och idéer.
 
Jag köpte mitt sandfilter+pump på rea hos Cheapy. Vill minnas att det kostade runt 2200kr eller något sådant inkl. sand...
 
Tack för svaren,

Ska försöka att sondera marknaden och se vad jag hitta som inte blir alldeles för dyrt, det är ju ändå bara en sommarpool till barnen;)
 
Jo, de billigaste sandfiltren med pump ligger runt 3000kr normalpris, vad jag sett. Ska du ha billigare så får det nog bli någon med textil/papp filter...
 
Primastars sandfilter "Basic" kostar 2495 inklusive pump, kanske det kan vara ett alternativ
 
Tänk på att "Basic" inte klarar att driva solfångare o att du måste hålla på att skifta slangarna när det ska backspolas.
Kika hellre på "Populär", där finns en 6-vägsventil när du ska backspola. Kostnad 2995:-..
 
Rusta sålde visst ett sandfilter in pump tror den gick loss på ca 1500:- + Sand.

Såg det i ett reklam blad för ett tag sedan. Troligen skräp dock med tanke på priset... och butiken..
 
Tack för svaren!

I och med att det är frågan om en sommarpool till barnen så vill man inte lägga hur mycket pengar som helst på en ny pump.

Vad är det som gör sandfiltret bättre än ett patronfilter?

Om man väljer en pump/filterlösning som är baserad på ett patronfilter men med en hyfsad vattenflödeskapacitet (antal liter vatten per timme) kontra sandfilter med en lägre vattenflödeskapacitet, vad ska man då välja?
 
Skillnaden är väl att du rensar sandfiltret genom backspolning. Du kan koppla till damsugare och pumparna är mer rejäla. Gjorde själv av med två patronfilterpumpar på knappt två säsonger(typ lekpumpar, fick den ena på garantin). Sista skulle vara en rejälare sak och kostade ca 800kr vill jag minnas, ändå höll det inte. = skräp, enligt mig. Men kanske var något fel med just dessa pumpar(?)
 
harald nyborg sandfilterpump 700 senaste kampanjen max 20kubik flöde 3kubik
 
Köpte sandfilter hos Harald Nyborg och detta verkar fungera alldeles utmärkt, 650 spänn för filter med pump och 58 kr för sanden.
 
Tack för alla svaren,

Nu har jag till slut köpt en sandfilterpump. Det blev en pump från vår lokala lokalföreningsbutik.
De marknadsför den som Aquasplash4.

Än så länge verkar allt fungera som det ska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.