Svara Nytt ämne
  1. 2007-07-19 20:43
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: jul 2007
    gävleborg
    51 inlägg

17 bilder

lågbudgetpool

Hej.Jag har byggt en billig pool nu i sommar. Det är en rampool från ÖB. Den har jag ställt i en slänt en liten bit från min glasalltan. Har sedan byggt ett trädäck från altanen ut över slänten och runt poolen. Då slipper jag massa gräs i vattnet. Ungarna är jätte nöjda och badar varje dag. Jag blev rätt så nöjd med bygget. I princip så var det bara tryckvirket som kostade. Nu ska jag mixtra till nån sorts värme till det hela.

2. 2007-07-19 21:19
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: apr 2005
    680 inlägg
    Gillad 1 gånger
    77 bilder
    Hej och välkommen in i poolgänget!

Jag har aldrig hört uttrycket "rampool" tidigare. Hur är den konstruerad? Kände inte heller till att ÖB marknadsförde swimmingpooler. Av bilden att döma är det en pool med plastduk s.k. liner. Vilken botten vilar den mot? Vilken cirkulationspump har den? Hur är reningsverket utformat?

Berätta om hur du tänker mixtra till uppvärmningen. Så snart någon nämner uppvärmning av pooler blir jag nyfiken.

Hoppas att du hör av dig igen!
    Jag och flera med mig i forumet hjälper gärna till med förslag.

3. 2007-07-19 21:39
    Svara | #3

gävleborg
    51 inlägg

17 bilder
    Jo det är en vanlig enkel badpool med en en ställning av järn finns upp till ca 5 meter.
    Vad gäller uppvärmningen så har jag satt ihop gamla vatten element som jag har målat svart. vet inte om det håller mot klor men det blev ohyggligt varmt vatten va 40 grader en solig dag.
    Jag tror att plåten i elementena blit mycket varmare än plast solfångare.

4. 2007-07-19 21:40
    Svara | #4

gävleborg
    51 inlägg

17 bilder
    Alltså vattnet som kom ut från elementen var 40 grader inte i poolen

5. 2007-07-20 08:59
    Svara | #5

680 inlägg
    Gillad 1 gånger
    77 bilder
    En sådan solfångare gjorde jag också för många år sedan. Den angreps snabbt av klorvattnet och rostade. Rostfärgat vatten gick ut i poolen. Rosten färgade duken under utblåset och missfärgningen gick inte att få bort.

Se upp så att du inte råkar ut för samma sak!

6. 2007-07-20 09:12
    Svara | #6

gävleborg
    51 inlägg

17 bilder
    OK jag misstänkte nästan det. Får nog övergå till riktiga solfångare

7. 2007-07-20 09:57
    Svara | #7

Biddas avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: okt 2005
    151 inlägg

25 bilder
    Hvis du med riktiga solfangere mener gummi- /plastmattor så OK
    mvh
    Bidda
    Prosjektbilder

8. 2007-07-23 00:19
    Svara | #8

Senior medlem Medlem: jul 2005
    Gävleborg
    1 007 inlägg

11 bilder
    Samma som jag ska bygga om några dagar, dock den största dom har på 23000liter.. Jag är ju badkruka men tjejen blir glad

Ska gräva ner den ca 20-50 cm hade jag tänkt och sen bygga däck runt...

9. 2007-07-26 02:44
    Svara | #9

2an
    Forumgud Medlem: feb 2005
    3 137 inlägg

1 bilder
    LUDDET skrev Visa original
    En sådan solfångare gjorde jag också för många år sedan. Den angreps snabbt av klorvattnet och rostade.
    Går det inte koppla in en vvx mellan radiatorerna o poolvattnet??

10. 2007-07-29 20:20

gävleborg
    51 inlägg

17 bilder
    Nu har jag löst värmen genom att lägga 100 meter pvc slang under plåttaket på garaget. Utrymet mellan plåten och innertaket är dessutom varm dygnet runt på sommeren,så att jag kan underhålla värmen även på natten. Det krävdes en lite kraftigare trädgårdspump för att få vattnet att orka runt,det verkar fungera ganska bra .

11. 2007-07-30 12:44

P-J
    Fullvärdig medlem Inloggad Medlem: aug 2005
    Västmanland
    156 inlägg
    Gillad 10 gånger
    6 bilder
    poolvärmaren skrev Visa original
    Nu har jag löst värmen genom att lägga 100 meter pvc slang under plåttaket på garaget. Utrymet mellan plåten och innertaket är dessutom varm dygnet runt på sommeren,så att jag kan underhålla värmen även på natten. Det krävdes en lite kraftigare trädgårdspump för att få vattnet att orka runt,det verkar fungera ganska bra .

Vad har du för temperatur under taket ?

Funderar på en liknande lösning för uppvärmningen.

12. 2007-07-30 18:04

gävleborg
    51 inlägg

17 bilder
    Det varierar nog beroende på hur mycket solen lyser,i dag var jag upp och kände på plåten på insidan och den var riktigt het,änndå var det ganska mulet. Vid en riktigt solig dag är det säkert 40-50grader bara i luften där inne. Däremot måste jag få slangen att ligga närmare takplåten nu ligger den bara instucken mellan plåten och takplasten. När slangen blev vattenfyld ramlade den ner i plasten ska nog göra stöttor och trycka den upp mot plåten. Sedan hoppas jag på varmvatten.

13. 2007-07-30 23:32

680 inlägg
    Gillad 1 gånger
    77 bilder
    2an skrev Visa original
    Går det inte koppla in en vvx mellan radiatorerna o poolvattnet??
    Det går jättebra. Det är exakt det som krävs.Värmeväxlare kostar en del. Men det blir ändå billigare och bättre än att blanda in pooolens cirkulation med järn eller koppar.

Gå inte på någon skrotlösningsteknik för pooluppvärmningen!!.

Jag berättar om mina erfarenheter på tråden.

"Jag bygger själv solfångare till pool"

14. 2007-08-06 15:22

gävleborg
    51 inlägg

17 bilder
    Nu kommer värmen. Nu har jag laggt ut PEM-slang, 100meter under garagetaket och 100 meter utanpå. Vattnet går först in under taket "där är det alltid vart på sommaren" men en riktigt solig dag tappar man mycket effekt. Därför har jag lagt slang på plåttaket. I dag har det strömmat ut 35 gradigt vatten hela dagen.

15. 2007-08-09 09:45

P-J
    Fullvärdig medlem Inloggad Medlem: aug 2005
    Västmanland
    156 inlägg
    Gillad 10 gånger
    6 bilder
    poolvärmaren skrev Visa original
    Nu kommer värmen. Nu har jag laggt ut PEM-slang, 100meter under garagetaket och 100 meter utanpå. Vattnet går först in under taket "där är det alltid vart på sommaren" men en riktigt solig dag tappar man mycket effekt. Därför har jag lagt slang på plåttaket. I dag har det strömmat ut 35 gradigt vatten hela dagen.
    Vad har du för pump, märke, prestanda etc ?