Funderar på att skaffa en badtunna och sprang på http://www.vedpool.se (badtunnor i rostfritt stål). Någon som har erfarenhet av dessa?
Dom är iofs betydligt dyrare än dom andra, men kanske är det värt det i längden?

Andra frågor jag funderar över är tömning påfyllning vintertid.
Många verkar tömma efter varje bad, och det kan jag tänka mig också då tunnan kommer att stå invid en damm. Dock har jag ingen lust att kånka på pump för varje påfyllning. Hur gör man för att det inte ska frysa?
Har tänkt att gräva ner tunnan, kanske kan man även gräva ner pump och slang till dammen och ha ett frigolitlock el dyl?
Hur gör ni andra? Om ni inte tömmer, kör ni med konstant cirkulation eller låter ni det frysa?

Vi har en Poltec-tunna i plastmaterial. Vi sköter den som en större pool och använder Klor & PH-justering. Vi renar med sandfilter, men det tar ju inga bakterier så därav kloreringen.

För att förhindra frysning så kör vi en cirkulationspump och en elvärmare för stödvärme. Tanken är att elvärmaren skall stå på ca. 5-10 grader, sen är det ved som sköter uppeldning till badtemperatur.

Det är viktigt att isolera allt ordentligt för vinterbruk, men det visste ni redan...

Tack. Jag har dock för avsikt att inte ha någon eluppvärmning alls.

Ingen som vet/hört något om modulpool?
Bör man dra öronen åt sig om man inte lyckas googla fram en enda kund?
Har iofs inte hittat någon missnöjd kund heller...

Tja!
Har dock ingen själv än, men SKA beställa nu till våren, varför jag bestämde mig för en rostfri var att en vän till mig har köpt en och är SÅÅÅ nöjd. Tyckte den kändes förbannat rejäl, helt underhållsfri, och rent estetiskt är den ju också snyggast. Men för mig var det viktigaste, då den ska byggas in, att den kommer att hålla i generationer. Finns inget som kan gå sönder eller strula. Finns egentligen bara en sak som är negativt med denna pool, och det är priset.
Tyvärr är den förbannat dyr. Men för att jag skulle övertyga mig själv så slog jag ut det på resten av mitt liv (optimist som man är räknar jag med att bli 95) och DÅ kosta denna pool inte många kroner i månaden :)

Jagger Jagger skrev:
Tja!
Har dock ingen själv än, men SKA beställa nu till våren, varför jag bestämde mig för en rostfri var att en vän till mig har köpt en och är SÅÅÅ nöjd. Tyckte den kändes förbannat rejäl, helt underhållsfri, och rent estetiskt är den ju också snyggast. Men för mig var det viktigaste, då den ska byggas in, att den kommer att hålla i generationer. Finns inget som kan gå sönder eller strula. Finns egentligen bara en sak som är negativt med denna pool, och det är priset.
Tyvärr är den förbannat dyr. Men för att jag skulle övertyga mig själv så slog jag ut det på resten av mitt liv (optimist som man är räknar jag med att bli 95) och DÅ kosta denna pool inte många kroner i månaden :)
Hoppar in i tråden och vill kolla hur det gick för dig med den rostfria poolen?

Hej, funderar på att köpa en vedpool. Blev det att ni köpte någon, och är ni nöjda i så fall? Hälsar Malin

H Halle81 skrev:
Hoppar in i tråden och vill kolla hur det gick för dig med den rostfria poolen?

Supernöjd.
Byter vatten, inte efter varje bad, men efter 5,6, bad eller nåt. Häller i några droppar desinfektionsmedel efter/innan varje bad.
Min råkade bottenfrysa (japp du läste rätt) men inget gick sönder, men det är inget de rekommenderar.
Nästan så det är lite kul när jag gör ren den (diskmedel och högtryckstvätt)

C Cays skrev:
Hej, funderar på att köpa en vedpool. Blev det att ni köpte någon, och är ni nöjda i så fall? Hälsar Malin
Supernöjd.
Byter vatten, inte efter varje bad, men efter 5,6, bad eller nåt. Häller i några droppar desinfektionsmedel efter/innan varje bad.
Min råkade dessutom bottenfrysa (japp du läste rätt) men inget gick sönder, men det är inget de rekommenderar, tror inte garantin gäller då.

Vi har en rostfri spapool, håller 37 grader och vi badar ett antal gånger i veckan.
6 månader sedan vi bytte vatten och det känns fortfarande fräscht.
Kör med klorgranulat och PH-upp.

• Gilla
Annipanni
  • Laddar…
Jagger Jagger skrev:
Supernöjd.
Min råkade dessutom bottenfrysa (japp du läste rätt) men inget gick sönder, men det är inget de rekommenderar, tror inte garantin gäller då.
Blev det en från vedpool/ modulpool?

C Cays skrev:
Japp!
C Cays skrev:
Japp

Jagger Jagger skrev:
Japp!

Japp
Är ni nöjda med vedpool? har ni den uppvärmd eller värmer med vedeldning vid användning?

Peter2400 Peter2400 skrev:
Vi har en rostfri spapool, håller 37 grader och vi badar ett antal gånger i veckan.
6 månader sedan vi bytte vatten och det känns fortfarande fräscht.
Kör med klorgranulat och PH-upp.
Hej, får man fråga vilken pool du valde samt en genomsnittlig elkostnad?

Peter2400 Peter2400 skrev:
Det mesta står här, vet inte vad det drar, men gissar på 3-4000kWh/år
[länk]
Din fina pool gav mig inspiration till att göra det själv. Nu är vi nära. Poolen exklusive från Vedpool är på plats. Elpatron, pump och filter från pahlen har jag beställt så nu väntar vi bara på pool installatören och elektriker. De har varit här och kikat fåordiga och lite kliandes i huvudet så börjar jag bli nervös. Köpte en sonoff relä som du gjort men så sa elektrikern att vi skulle beställa (se bild) det jag undrar är om du vet var själva termometern skall in. Det står att den ska lägga i poolen men trodde att detta skulle bli någon slags styrning.

Hela projektet har varit svårt och ångestladdat då jag känner att det inte finns någon som har kunskap.

Sen att inte tala om poolkemi eftersom man inte skall ha klor.

Kan tänka mig att du får MASSA frågor om poolen överlag. Men vet du om vi beställt rätt och vart skall den in? Schema för anslutning av poolens temperaturregulator, sensor och pump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.