Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: May 2009
    Län: norbotten

badtunna på vintern

det är så att jag tänkte ha en bad tunna med vatten året runt men då är det ju ett litet problem för här uppe i norr så kan det ju bli ganska kallt på vintern så jag undrar om det skulle gå att sätta någon slags cirkulations pump i bad tunnan så det aldrig fryser för vatten som cirkulerar borde ju inte frysa för jag har egen brunn så jag kan tyvär inte hålla på att fylla hela tiden och el blir så dyrt att alltid ha på är det någon som har några förslag på vad man skulle kunna använda för att få cirkulation i tunnan ??
    Senast redigerad av niko83 2010-03-20 20:10

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Sep 2009
    Län: Stockholms

Det räcker nog inte med cirkulation i en badtunna. Det fungerar i en sjö för att hålla isfritt runt en båt, men sjön innehåller mer vatten än tunnan. Jag hade tillräcklig misstro mot att det skulle bli riktig vinter för att lämna tunnan med vatten i. Det fick jag äta upp i januari när den skulle användas. Det var drygt 20 cm is ovanifrån, underifrån, från sidorna och runt hela kaminen. Det hade varit minusgrader i ungefär en månad, och platsen är Nykvarn. Du har nog kallare vintrar än jag. Jag tror att du behöver ett lock över tunnan. Dessutom kanske hela tunnan bör vara något isolerad. Man kanske inte skall använda den för sällan heller.

Erik

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: May 2009
    Län: norbotten

det är ju klart men jag tänkte om jag kanske skulle funka med en wave maker som cirkulerar vattnet i 12000lh sen så skottar jag snö runt tunnan och även på locket sen får man kanske göra en eld i veckan för att under hålla lite eller tror ni det också är en dålig ide

kolla länken
    http://cgi.ebay.co.uk/Sunsun-Power-H...item3efdae5ddd

4.    länk #4

En sjö bottenfryser inte. Det är varmare vatten på botten. Genom att virvla upp detta kan man förhindra att det fryser. I badtunnan kommer allt vatten att kylas till 0 grader, och sedan börjar det frysa vare sig du rör om eller inte. Locket på, isolera med snö och en eld i veckan låter som ett bra sätt att hålla isen borta. Att cirkulera vattnet tillför ingenting.

Erik

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Aug 2007
    Län: Västra Götaland

Det finns pumpar som påstås kunna hålla trädgårdsdammar isfria på vintern. Skulle väl fungera samma i badbalja...

6.    länk #6

Nu är detta en gammal tråd, men det finns en väsentlig skillnad mellan en damm och en badtunna. Dammen är nedsänkt i marken. Genom att vispa runt vattnet så värmer man det med jordvärme. Då tunnan är upphöjd över marken tillför man ingen värme förutom spillvärmen från pumpen. Att vispa runt vattnet i en tunna som står över marken är lika effektivt som att värma det med en elpatron som har samma effekt som pumpen. Det kan alltså mycket väl fungera att hålla tunnan isfri med en tillräckligt stor pump, men det blir inte billigare än att värma med en elpatron.

Erik

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42