Planlösningar
Danin: Och huset vi var nära och köpa kommer nog inte ut på marknaden på länge tror jag.
Fjällko: Jag hade bytt plats på badrum och kök. Dels så kanske man slipper byta fönster/sätta in fönster, dels så slipper man kånka matkassar igenom hela huset, kanske förbi folk som tittar på tv.
justusandersson: Det är svårt att säga säkert utan en måttsatt ritning. Väggen är nog ett gränsfall.
Skånepöjk: Kan jag göra det lätt för mig, ta bort fodret och sätta gips och ”bygga in” den gamla dörren? Eller måste den veck?
Nötegårdsgubben: Det är svårt att ta det sämsta man har och försöka göra något bra av det. Det låter helt enkelt som om du försöker ta källardelen av souterrängvåningen och göra den till en bra lägenhet. Det går nog inte. Antingen får du ta ett bättre hörn eller acceptera att det är en sekunda bostad du skapar. Lite krasst kanske, men utan ens en skiss på våningen lägenheten ska delas av
olofh: Nu kanske ni släppt tanken men vi tog ner väggen på ena sidan till vårt smala kök och flyttade in kyl/frys längre in i köket, på så sätt fick vi en mer öppen känsla av övergången mellan kök o matplats. Satte ett halvhögt skåp som sittplats som på det sättet sticker in lite i matplatsrummet och som vodka binder ihop rummen. som vanligt är jag kass på att ta bilder under
Tuvis: Vad kul!! Planlösning på ’Greta’ finns att se på Älvsbyhus.se :)
justusandersson: Ritningarna som du använder är mäklarritningar och tyvärr oanvändbara i ett sådant här sammanhang. Man behöver veta byggnadens ålder. Det brukar ge en fingervisning om byggnadssätt. Utvändiga foton kan förklara mycket. Om hallen och de två små sovrummen är en tillbyggnad så är den nedre på ritningen horisontella väggen en gammal yttervägg.
SpjuteViking: Själva köket tror jag bli kanon. Är dock lite tveksam till om du får till en bra placering av soffan och soffbord. Jag tror inte heller att det blir bra att bygga in trappan då ni riskerar att tappa mycket ljus i hallen.
RzDn: [citat] Tack. Du har en balk Zx484 som klarar över 20 kN/m (med stål S275). Dina laster är under 20 kN/m.
justusandersson: Utfrån behövs en bild som visar huset i sin helhet så man kan bedöma uppbyggnaden i stort. Bild fråm vinden som visar takstolarna över den aktuella väggen är absolut nödvändig.
Knuten26: [citat] glöm inte att lämna luftspalt på minst 25 mm och att lufta nocken utvändigt på varje sida av taket. Finns särskilda plåt eller plastbeslag för detta . 2 beslag /fack
Robin R Dehn: [citat] Tack så jättemycket! Nu vet vi iaf hur vi ska fortskrida med planerna :)
M Flo: Håller med typ alla tidigare inlägg. Tycker absolut INTE ni ska göra som grannen med konstiga takkupor för att få till några halvbra sovrum på övre plan. Då tappar huset sin charm. Er idé med att öppna upp mellan vardagsrum och matplats/kök blir väldigt bra. (Köket behöver dock finliras lite). Om ni vill göra nåt extra men ändå behålla husets kvalitéer och charm tycker jag
Torbjärn: Tack alla för bra input! Uppskattas och vi fick en hel del bra förslag och vettiga resonemang. :love: Såhär blev den slutgiltiga planlösningen vi skickat in till bygglovet (för två veckor sedan): [bild] Nu håller vi tummarna att det blir en smidig handläggning så vi kan komma igång att bygga, kommer skapa en separat tråd kring det projektet för de som är intresserade att följa
Anna_H: Det är ändå ett soutteränghus. Och det är ju bara en del av bakväggen och gavlarna på bakre delen som är nergrävt, hela den främre delen är ju ovan mark. [bild]
Hemmakatten: I vårt förra hus hade vi skjutdörrar till två sovrum och en klädkammare. Massiva dörrar. Sovrummen låg i vsr sin "korridor", dvs en bra bit från kök/vardagsrum. Fungerade utmärkt. I dag har vi skjutdörr (ej massiv) in till badrum från sovrummet, inte lika bra.
oshu: [citat] Har du koll på reglerna om det blir nödvändigt med att flytta rören? Jag trodde att originalrör+klack i icke-blött golv var ok men att borra för nya rör var no-no oavsett.
Simon Ny: För den som ev läser tråden i efterhand: inte bärande. Tack till er som hjälpte till!
Johan_76: [citat] Den dörren som syns på bild ska bommas igen, har inte använts på 10 år :) Ytterdörren är ett våningsplan ner.
justusandersson: Det räcker! Väggen är bärande. En öppning måste avväxlas med en balk plus pelare. En 3 meters öppning kräver en limträbalk i intervallet 90x270 - 90x360. Man behöver en måttsatt ritning för att kunna räkna på det.
GulaHusetpåBerg: Hej, jag har låst mig i planeringen av nedervåningen å söker tips. Är ett hus från slutet på 1800 (tror jag) men en murad vägg igenom nästan hela huset. Vi kommer antagligen att få riva upp golvet (fukt i de två östra rummen, study å laundry rom) så avlopp å vatten ska dras om vilket möjliggör förändringar men jag har fastnat i hur vi ska få till det... köket tror jag att jag
olofh: [citat] Kontakta utgivarna för denna eller se om du kan hitta pdf som länkas till (död länk) https://media.sbi.se/2019/11/Balktabeller_aldre.pdf
larssssa: [citat] Måste ha missat att fota den. Tyvärr klev det in en tredje budgivare igår kväll vilket innebar att priset stack iväg. Tack endå för all hjälp, nyttigt för framtiden
JoacimF: [citat] Tack för ditt svar! Det är ingen fara tidsmässigt. Vi har ett förhandsbesked som gäller till och med i december och vad jag har förstått så skall det räcka med att ansöka om bygglov innan den tiden. Det behöver inte vara godkänt tills dess. Angående flytten av köket så tror jag den blir lite knepig då vi har tänkt att ha mycket infällt i väggen i köket och tyvärr inte
Antonblubb: Tack för hjälpen! Vi har nu anlitat en konstruktör för att ta fram k-ritningar att skicka till kommunen