Byggahus.se
Jag och min sambo har letat och letat efter vättiga planlösningar med 5 sovrum, kök, vardagsrum, allrum, 2 toaletter och gärna en med bubbelbad och bastu.

Men vi har inte hittat något riktigt vettigt.
Har väll tänkt att det skall landa på max 3 000 000 totalt sätt med tomten.

Hittade Green line 777 hos trivsel hus men det var ändå inte riktigt rätt, och med tanke på att det skulle kosta 3,5 m
så kändes det plötsligt trisst då tomten inte är inräknad och troligen inte betonggrunden heller.

Har ni några tips på planlösningar, och vilket företag man skall vända sig till för att inte priserna skall stiga till taket.
Så skriv gärna en pling i tråden, tack på för hand.
 
Vad kostar tomten? Och hur ser den ut, och vad kan markarbetena kosta där, och vad tillkommer för anslutning av el, V/A och nybyggnadsbyråkrati?

Först därefter får man ju ett hum om vad huset får kosta. Eftersom det du berättar om förmodligen handlar om bortemot 200m2 så blir det ganska tufft att hitta något som kan tänkas matcha din budget om tomten inte är hyfsat billig.

Smålandsvillan, som tillhör lågprisalternativen bland husbyggare, har ju sina modeller Emmaboda och Lammhult som kanske skulle kunna rymma era krav, och som nyckelfärdigt på Gotland med inredd övervåning borde hamna runt 1,8 - 2,0Mkr exkl tomt och grund.

Älvsbyhus, en annan med lite lågprisprofil har en modell som heter Regin, som kanske går att bygga ut lite. Borde då också hamna i samma prisklass som Smålandsvillan.
 
savonit skrev:
Jag och min sambo har letat och letat efter vättiga planlösningar med 5 sovrum, kök, vardagsrum, allrum, 2 toaletter och gärna en med bubbelbad och bastu.

Men vi har inte hittat något riktigt vettigt.
Har väll tänkt att det skall landa på max 3 000 000 totalt sätt med tomten.

Hittade Green line 777 hos trivsel hus men det var ändå inte riktigt rätt, och med tanke på att det skulle kosta 3,5 m
så kändes det plötsligt trisst då tomten inte är inräknad och troligen inte betonggrunden heller.

Har ni några tips på planlösningar, och vilket företag man skall vända sig till för att inte priserna skall stiga till taket.
Så skriv gärna en pling i tråden, tack på för hand.
Rita en egen planlösning. Lämna den sen till flera hustillverkare som får räkna på det. Det blir då precis som ni vill ha det och ni kommer säkert få offerter som skiljer sig runt halvmillen för samma hus med likvärdig standard. Vi gjorde så & vi fick offerter som skiljde sig 600-700 papp....
 
Vi vet inte så mycket och äger ingen tomt nu men har kollat lite.
Det enda vi vet är att vi kan inte köra på komunalt vatten uran måste använda egen brun.
Elen hmm, På alla ställena vi tittat på mark har det funnits hus runt om i alla fall så det borde inte vara något större problem.

Tror nog faktiskt vi får lösa det med en egen planritning.
 
Vi har byggt ett Linnegården med Hjältevadshus. Vi har 3 sovrum på ovanvåningen, ett badrum, ett litet allrum och ett förråd. På bottenvåningen har vi 2 sovrum, vardagsrum, kök badrum, tvättstuga, hall. Om man nu prompt vill ha en bastu så kan man nog bygga om allrumet på övervåningen till en bastu istället.


savonit skrev:
Vi vet inte så mycket och äger ingen tomt nu men har kollat lite.
Det enda vi vet är att vi kan inte köra på komunalt vatten uran måste använda egen brun.
Elen hmm, På alla ställena vi tittat på mark har det funnits hus runt om i alla fall så det borde inte vara något större problem.

Tror nog faktiskt vi får lösa det med en egen planritning.
 
Smart Start är en koncept för relativt billigt husbygge där man gör slutfinishen själv och håller då nere priset. Derashttp://www.finnsmartstart.se/hus/hus.asp?hus=32&page=2 "Hemma 3" har 3 sovrum och oinredd ovanvåning där man nog kan få in 2 sovrum och stort badrum.

Sedan vet jag inte prisbilden för "det sagolika huset" http://www.otark.com/ men det är en annorlunda hustyp och planlösning, där man i exempel 4 har plats med 5 sovrum på ovanplan, badkar på nedre plan. I deras exempel på tillbyggnader finns också "japanskt bad" i form av mindre platsbyggd pool. Lite coolt.
 
vist hade Smart Start är en koncept för relativt billigt husbygge där man gör slutfinishen själv och håller då nere priset. Derashttp://www.finnsmartstart.se/hus/hus.asp?hus=32&page=2 "Hemma 3" har 3 sovrum och oinredd ovanvåning där man nog kan få in 2 sovrum och stort badrum.

Bra ide, men det ser tyverr helt otroligt trångt ut och få plats med en trappa till övervåningen verkor helt omöjligt enligt mina beräkningar om man inte lägger den utanför huset.

MEn tack för tipset.
 
Lindgården
Var nog det bästa jag sett hitils. var nog bara bastun jag skulle vilja få till men det är inte det viktigaste och det är möjligt att det går att få in.

Vilket pris gick ert bygga på?
utan tomt
 
Har kollat upp priserna nu på lindgården.

Standard inredning, oinredd övervånng.
1.7"

Inred övervåning
350´

Transport
50´

exlusive markarbete, Betong grund.
 
Jag instämmer: Lindgården är både billigare och bättre än Green Line 777. Lindgårdens mansardtak är ekonomiskt. Fönstersättningen är stilfullt enkel och harmonisk. Att våtrummen ligger samlat i husets ena halva förenklar rörinstallation. Bland annat av dessa skäl är Lindgården så mycket billigare.

Du ville ha en bastu? Varför inte samtidigt fundera på vad du har för behov av Lindgården innehåller ett helt rum enbart ägnat att slänga tvätt i en maskin?! Om du kombinerar bottenvåningens badrum med tvättmaskin och tumlare får du massor av plats för en bastu.

Vill du ha ännu mer valuta för pengarna? Fundera på att gavelställa takstolarna! Då behöver du inga takkupor, och får plats med en loftvåning två trappor upp. Denna lösning passar givetvis inte alls i de flesta detaljplanelagda egnahemsområden. Men detta handlar tydligen om ett solitärt bygge ute på landet, där det kan passa fint med lite självständig karaktär. Jag bifogar ett par förklarande skisser.
 
Hej.
Titta på Rörviks hus.Jag ska bygga ett modifierat hus från dom.
Det heter 2292 och är ett Enplans hus.:cool:
 
billy_baver:

Det du skriver verkar interesant.
Och planlösningen med, behöver doch vissa justeringar.
Undrar bara hur mycket dyrare det skulle bli.
Och om taket blir högre.
 
Fråga! Jag tror det blir högst lika dyrt. Möjligen billigare.

Min tanke är att bygga lösvirke. Bottenvåningen i murad sten med puts. Takstolarna beräknar du tillsammans med en vettig takstolsfabrik. I husets mitt har du en trappa som löper runt skorstenspipan. Det medför att du får ut värme från spisen till husets alla delar när värmen stiger.
 
Ok, smart med värmen, men vad är det för spis du planerar och vart ligger den?
 
Jag poängterar: Detta är bara en skiss, skapad i en annan tråd på detta forum. Jag har ingen färdig detaljlösning, men föreslår inbyggnadsspis av någon typgodkänd sort, placerad i salongen på bottenvåningen. Ett lite mer påkostat alternativ är massiv täljstensugn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.