Byggahus.se
Mikael_L
ett ljus-schakt som släpper in ljus centralt i huset via trappen sitter jag just nu och har en vild fundering på. :D

Se på den bifogade bilden som jag knåpat ihop lite snabbt i sketchup, så förstår ni snart hur jag menar.
Fönsterutseende och placering kan vi lämna därhän, dom placerade jag bara ut på lite måfå för att modellen inte skulle se helt knäpp ut.

Men som synes är mina tankar ett kvadratiskt tvåvåningshus med ett litet "torn" i mitten på taket. Genom fönster i detta torn släpps det in en massa ljus. Då hade jag vidare tänkt att precis i mitten av huset under detta ljusschakt ha trappen upp till övervåningen.
Jag har skissat litegrann på planlösningar runt detta arrangemang, men känner att jag kört fast lite.

Så nu undrar jag om ni kan tipsa mig om planlösningar på hus med centralt placerad trapp och/eller andra fiffiga saker att titta på /tänka på ?
 
  • Trappljus.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

I Finland har jag upptäckt att man mera byggger hus med trappan centralt i huset. I Sverige verkar traditionen vara mera att man bygger den precis vid ingången.
Kannustalo (www.kannustalo.fi) har hus som jag är förtjust i och varifrån jag har lånat mycket till vårt husbygge. Nu kanske trappan inte precis är som du har tänk men annars kan du kolla amerikanska filmer med "long Island" känsla för inspiration.

http://www.kannustalo.fi/mallistot/perinteiset.html
 
Annars finns ju det sagolika huset. http://www.otark.com/

Siten är väl inte den snyggaste, men om du klickar runt lite hittar du ritningar och bilder som liknar huset du skissar på.
 
Mikael_L
lurk12345 skrev:
Annars finns ju det sagolika huset. [länk]

Siten är väl inte den snyggaste, men om du klickar runt lite hittar du ritningar och bilder som liknar huset du skissar på.
Now we talking ....
Just åt det hållet var precis som jag tänkt mig, nu var detta halvt extremt, iofs. ;)
I mina tankar var trappen inte undanskymd eller så, utan ett mer eller mindre iögonfallande element i ett större kombinerat vardagsrum/kök.

Välkommen till forumet förresten.

Enni, precis som du skrev så verkar inte dessa hus vara riktigt det jag tänkte på, iaf avseende på trappens placering och funktion.
Men jag tackar ändå så mycket för länken. Kul att se vad vännerna i öst kan, och kunna sno deras bästa idéer.

Ett av deras hus blev jag rätt förtjust i, harmaja, vad det nu betyder ...? :surprised:

Öht var det ju lite svårnavigerat på en finsk site, även fast mormor är från finland så står jag mig ganska slätt i finsk ordförståelse ... :surprised:

edit:
Sen tror jag att jag sett nåt kvadratiskt hus med trappen precis mitt i, hos någon av de vanliga kataloghusen, men jag minns inte var, och jag kan minnas fel också... ;)
 
  • Harmaja_110.jpg
Mikael_L
Det kan ha varit det huset jag tänkte på. Det är i vilket fall väldigt rätt, ang mina funderingar.

Någon som vet om nåt fler förslag, ni behöver inte bry er om takform eller det lilla taktornet. Jag är mest ute efter att få se olika sätt att göra planlösning runt ikring en "besvärlig" trapp mitt i allt (med de begränsningar av avstånd som sen blir mellan trappen och yttervägg) Det är detta avstånd som vållar mig mest huvudrbry... Svårt att få till det vettigt med så begränsat med plats. Jag tror att 8,5 meter innermått är smärtgränsen för hur stort jag kan tänka mig huset. En annan lösning är väl att inte göra det helt kvadratiskt...
 
A
Här är bilder från ett kvadratiskt från Anebyhus. trappan inte helt centrerad men det kanske kan ge lite inspiration?
 
Mikael_L
Anna_Robban skrev:
Här är bilder från ett kvadratiskt från Anebyhus. trappan inte helt centrerad men det kanske kan ge lite inspiration?
Platåvägen från Anebyhus ger mig också inspiration, det är bara att tänka bort vardagsrumsutbyggnaden så blir det så gott som kvadratiskt.

Tack för alla tips så här långt.
 
Är i färd med att bygga ett större fritidshus med ett allrum på 53 m2. Hade först skissat själv och lade då trappen i kanten av rummet för att ta så lite plats som möjligt. Tog sedan in arkitekter till hjälp. De har lite bredare synfält än jag och la trappan mitt i allrummet. Syftet var att låta trappan dela av rummet i tre delar; kök, vardagsrum och matrum. Fiffigt tycker jag. En murad trappa med stegen i ekplank är det tänkt. Vad tycks?
 
  • Planritning bottenvåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.