Planerar att bygga en rak trappa ner till källaren (takhöjd i källaren 220), hur litet 'hål' i golvet kan man göra och ändå få en bekväm trappa som en person i normalhöjd kan gå nedför, utan att slå i skallen ?  :-/   (har ont om utrymme) P.s Jag har en ytterdörr i källaren som jag kan bära in möbler och dyl. så detta behöver jag inte ta hänsyn till  ::)

Vi antar att varje trappsteg bör vara cirka 17 cm högt och 23 cm djupt. Du behöver tretton sådana trappsteg för att nå 220 cm höjd. Med ett fjortonde steg kliver man över trossbotten. Gör du schaktet lika stort som trappan blir det alltså omkring 300 cm långt. I en sådan trappa kommer nedersta stegets ytterkant att hamna 203 cm under trossbottens undersida.

Jag tycker inte du ska snåla på frihöjden. Det lilla du vinner i yta förlorar du med hästlängder på komfort. Du skulle vinna mer på att bygga trappan svängd upptill eller i foten. Andra klassiska sätt att spara plats är dessa -

1. Trappan till vindsvåning läggs så nära yttervägg som möjligt och i samma riktning som husets yttertak lutar.
2. Trappan från källarplan läggs med samma riktningar och böjar rakt under vindstrappan.
3. Under understa våningstrappan inryms förråd för grejor man sällan måste rota bland. Denna förrådsyta ersätter ett par kvadratmeter klädkammare på annan plats i huset.

Dessa knep hamnar ibland i konflikt till andra krav på god planlösning, bekvämlighet och estetik. Men måste man ha skohorn så måste man...

;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.