Byggahus.se
Hej!
Jag letar efter en bra planlösning med ett lagom stort skafferi i köket. Hur jag än försöker rita är det alltid i vägen... Har inte heller hittat något tilltalande alternativ i huskatalogerna jag har tittat i.
Är det någon därute som har kommit upp med en genialisk lösning och gärna vill dela med sig?
Tackar på förhand!
/Kristina
 
Hej!

Jag tycker att det allra häftigaste är ett eget litet rum, helst med både ventil och fönster. (Det hade min mormor). Efter det kommer hörnskafferierna som dessutom löser problemet med ett hörn i köket.

Tyvärr får vi inte till något av dessa alternativ i vårt kök utan där blir det ett helt vanligt högskåp med ventil genom ytterväggen. Men det är inte fy skam det heller. (Och så har vi en riktig matkällare i källaren också.)

/pinebar

 
Hej!
Jag är också intresserad av en bra skafferilösning i köket. Vi har ett "ledigt hörn" som vi skulle kunna placera det i men det är mot inneväggar. Måste man ha ventil i skafferiet? Hur stort bör det vara? Hur löser man hyllplacering bäst i ett hörnskafferi?

//JohanochCissi
 
Den spontanana punkten är att se till att skafferiet går hela vägen till taket så att det inte blir nått onödigt dö-utrymme längst upp. Där ställer man sen lågfrekventa prylar eller om man nu som mig är "ekkorre" så har jag buffertlagret av pasta osv längst upp
 
Jag tycker att inredningen i Marbodals hörnskafferi ser rätt bra ut, gillar även att det är belysning i skafferiet.
HornSkafferi_avlang.jpg

Det går ju även att ha ett helt fristående skafferi om det är ont om plats i själva köksdelen. Liknade det här:
3.jpg

Ett tredje alt. är att ha en stor köksö som skafferi. Med utdragbara lådor, helst åt båda håll, får man ju verkligen en bra överblick av varorna och massor av förvaring!. T ex:
7_4.jpg
 
Måste man ha ventil i skafferiet?
Nej, det måste man väl egentligen inte, mne det är ju ventilen som förvandlar ett vanligt skåp till ett skafferi tycker jag. Kan man ha det mot en norr eller öster-vägg så blir det ju svalare än rummet större delen av året. Och det är väl det som är vitsen med ett klassiskt skafferi?

/pinebar
 
Även HTH har en lösning med hörnskafferi (sidorna är 110 cm). Vi har beställt det, men inte sett det i verkligheten. Samma princip som Marbodals variant.
 
Är det någon som kan hjälpa till med måtten på Marbodals hörnskafferi!?
 
Marbodals hörnskafferi är 1050 x 1050 mm, (yttermått inkl täcksidan).
Använder man 600 breda täcksidor att bygga sidorna med blir det bra med en 600mm dörr i hörnet. Jag har vart o mätt hos Marbodal, tänker göra en egen av IKEA mtrl.

DD
 
Jag har ett hörn i norrläge där jag gärna skulle vilja ha ett platsbyggt / färdigt hörnskafferi. Problemet är på ena sidan har jag bara 60 cm eftersom ett fönster kommer i vägen. Andra sidan har jag en massa plats på...
Har ni några förslag på en lösning? Tack!
/S
 
Vi gör ett skafferi som är ca 50 brett med en 40 dörr i ett hörn i vårt kök. Det blir ju ungefär som de klassiska 30-50-talsskafferierna brukade vara. Eftersom vi har en matkällare också, så tror vi att den storleken räcker alldeles utmärkt.

Det är skåpet längst in i hörnet på den här bilden:
2008-01-26_kok.JPG
 
Vi har utnyttjat ett utrymme bakom trappan och får ett stooort skafferi! Det ligger mot en södervägg (man kan inte få allt!), men vi kommer inte att ha matvaror där annat än konserver och torrvaror. Till stor del kommer det att användas för förvaring av t ex toa- och hushållspapper och andra storköpsgrejer, och så alla de där sakerna som annars står och tar upp en massa plats i skåpen; våffeljärn, brödrost, matberedare... I vårt fall är även kaffebryggaren en sån pryl!

Skafferiet blev faktiskt större än på ritningen eftersom trappan är grundare.

planlosningen.jpg
 
Härligt med stort skafferi! Tänk att sitta därinne och ta en kvällsmacka :) Tyvärr har jag inget, men en bekant hade ett, i söderläge. Han hade under plattan dragit ett avloppsrör från norrsidan där han tog in luft som mynnade upp inne i skafferiet. Det blev svalt! Vintertid fick han täcka över röret. Fungerade bra!
 
Allra helst skulle man väl vilja ha ett skafferi som man kan gå in i. Funderar på om det kanske varit det i vårt hus en gång i tiden innan man byggde in toa m.m. Vi har haft en fundering på att bygga ett hörnskafferi nu när vi håller på att planera om köket, men det tog helt enkelt för mycket plats - det hade blivit för lite plats kvar till andra skåp. Men i vår förra lägenhet hade vi ett rejält skafferi från golv till tak (2.70) i takhöjd och det gick in hur mycket saker som helst i det skåpet. Det var fantastiskt.
 
Vi har ett platsbyggt hörnskafferi mot norr i vårat u-kök. Man kan gå in i det och det sväljer enorma mängder. Får inte plats att ta en nattmacka där men det är inget jag har saknat. Vi har en ventil nertill och en upptill för cirkulationens skull. Båda går att reglera så att man kan välja vilken temperatur det ska vara i skafferiet. Självklart går det ända upp till taket för att få maximalt med plats. Om man vill ha ett skafferi måste man låta det ta plats. Man kan inte både ha kakan och äta upp den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.