Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Suhaggs avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2009
    Län: Stockholm

Planlösning med skjutdörrar. Hur lösa?

Sitter och grovskissar lite på på planlösning.
    Skulle vilja ha en variant med skjutdörrar till alla rum.
    Problemområdet är det ute till vänster som jag är osäker hur jag löser snyggt.
    1-planshus.

(http://i41.tinypic.com/156cvlu.jpg)

2.    länk #2
    Suhaggs avatar

Inga tips?

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Värmland

Man öppnar väggen, sätter i skjutdörrsektionen och bygger igen väggen. Enklast är att göra en stor öppning först, men det är ju mindre kul i badrumväggen, där får du asntingen ha en utanpåliggande dörr på insidan, eller så får du bygga på hela väggen om du inte tänkt renovera badrummet samtidigt.

Vi har satt i skjutdörrar på ett par ställen där vanlig dörr var ivägen, men har kvar vanliga dörrar på de flesta ställen.

En fråga: varför ska de två långsmala rummen vid entrén ha dörrarna precis vid ytterdörren? Det är bra om folk kan ta av sig skorna FÖRE dörröppningarna, annars måste man gå genom gruset i haleln för att komma in i de rummen. Tror dessutom att de blir lättast att möblera om du sätter dörrarna mitt på väggen.

4.    länk #4
    Suhaggs avatar

Man öppnar väggen, sätter i skjutdörrsektionen och bygger igen väggen. Enklast är att göra en stor öppning först, men det är ju mindre kul i badrumväggen, där får du asntingen ha en utanpåliggande dörr på insidan, eller så får du bygga på hela väggen om du inte tänkt renovera badrummet samtidigt.

Vi har satt i skjutdörrar på ett par ställen där vanlig dörr var ivägen, men har kvar vanliga dörrar på de flesta ställen.

En fråga: varför ska de två långsmala rummen vid entrén ha dörrarna precis vid ytterdörren? Det är bra om folk kan ta av sig skorna FÖRE dörröppningarna, annars måste man gå genom gruset i haleln för att komma in i de rummen. Tror dessutom att de blir lättast att möblera om du sätter dörrarna mitt på väggen.
    Tack. Det är ett nybygge kanske ska tilläggas.
    Delen i hallen är inte klar jag gjorde en snabb skiss bara. Problemområdet jag inte är klar med hur det skulle se ut är ute till vänster.

5.    länk #5

Om det är ett nybygge ser jag inte problemet, möjligen är väggen till det lilla rummet för smal för att få in hela sektionen. Men du hittar säkert måtten på lämplig hemsida.

6.    länk #6
    Forumgud Medlem: Jul 2007
    Län: Bohuslän
    Inloggad
    Skjutdörrar tycker jag inte kan jämföras med riktiga dörrar, ex in till rum vill man kunna stänga om sig ordentligt och får det tyst. En skjutdörr skapar ju ett tomutrymme i väggen som är svårt att ljudisolera, sedan är det alltid en glipa nederst som släpper in det mesta.

In till garderober och andra utrymmen som inte nyttjas som rum kan jag tänka mig det.

Nu kanske jag visat mig okunnig på skjutdörrsområdet, men har bara sett sådana som sitter så som Anna_H beskriver med en skena i taket, men det kanske finns andra modeller som är riktigt funktionella.

Även om det inte var frågan hade jag nog funderat ett var till hur praktiskt det är i längden att ha det överallt.

Men förstår inte riktigt vad du menar med "ute till vänster", är det några speciella skjutdörrar som du tittat på som kommer skapa problem vid montering? Tycker det ser ut som man kan få in det överallt.

7.    länk #7

Vi har inga problem med ljudet så sett, däremot låter det när man öppnar och stänger dem.

8.    länk #8
    Suhaggs avatar

Men förstår inte riktigt vad du menar med "ute till vänster", är det några speciella skjutdörrar som du tittat på som kommer skapa problem vid montering? Tycker det ser ut som man kan få in det överallt.
    Menar delen av huset ute till vänster. Det blir flera sovrum och ett badrum. Lite osäker hur man löser placering av dörrar om jag ska ha skjutdörrar.

Men som du säger ljudet kan vara en nackdel. Jag gillar att när man stänger en dörr blir det tyst.

9.    länk #9

Det är ju just i sådana lgäen skjutdörrar är som bäst, de är ju inne i väggarna.

10.    länk #10
    Forumgud Medlem: Jul 2007
    Län: Bohuslän
    Inloggad
    Menar delen av huset ute till vänster. Det blir flera sovrum och ett badrum. Lite osäker hur man löser placering av dörrar om jag ska ha skjutdörrar.

Men som du säger ljudet kan vara en nackdel. Jag gillar att när man stänger en dörr blir det tyst.
    Tänker du på att badrummet skall ha ordentligt reglat och därför inte kan "tunna" ut väggen för att få plats med skjutdörr?

Annat rekommenderar jag rejäla dörrar från Dooria, själv har jag från ekstrads, men dessa är överskattade. Men båda ger "ytterdörrskänsla".

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42