Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    mattetvillings avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2007
    Län: västragötaland

Hjälp med planlösning vid ombyggnad

Ska bygga om huset på plan 2. Det tillkommer badrum + två sovrum. I allrummet ska det finnas plats för soffa + lämplig vägg för tv. Väggen som har ett rött streck i sig är bärande dvs ej flyttbar, men mindre hål (=1m) går att öppna.

Bid 1 utgångskiss

Bild 2 Förslag med snedställd kub, Soffa mot sovrum 2 och tv på vägg mot hall

Bild 3 Variant av förslag 2 med garderober i sovrum 2 och 3, Soffa mot sovrum 2 och tv på vägg mot hall

Skulle även behöva lite hjälp med planeringen av badummet, det ska få plats dusch + toa och dubbelhandfat.

Sketchup filer om någon är intresserad av sånt
    http://www.twin.se/bror/draw_a4.layout
    http://www.twin.se/bror/mansad.skp

Pdf md lite mer info:
    http://www.twin.se/bror/draw_a4.pdf
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	draw_a4_plan_1.jpg
Visningar:	10
Storlek:	24.0 KB
ID:	55558  

Namn:	draw_a4_plan_2_1.jpg
Visningar:	10
Storlek:	26.3 KB
ID:	55561  

Namn:	draw_a4_plan_3_1.jpg
Visningar:	9
Storlek:	27.3 KB
ID:	55562  

2.    länk #2
    Enk Projektets avatar
    Forumgud Medlem: May 2010
    Ålder: 43
    Län: Uppsala

Jag skulle ha valt alt 2....jag skulle också sänka nocken på tillbyggnaden pga att det är lättare att få till det om man inte ska möte den bef nocken...
    Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..

3.    länk #3
    mattetvillings avatar

Jag ska göra ett test i sketchup och se hur det blir med innerytorna om jag sänker ca 0,3m. Min tanke var att jag skulle använda samma takvinkel på den nedre delan av mansaden och sen köra upp till nock för att maximera utrymmet. Jag tror att jag ska ha en tegelpanna Vittinge Nova, som går ner till 14 grader så det kanske inte blir något problem ändå? Nu har jag ca 21 gader på den ombyggnanden (ca 31 på gamla delen av mansaden)

4.    länk #4
    mattetvillings avatar

Skissat lite igen, ändrat vinklen på taket på den större ombyggnaden för att få lite nättare tak, testade at sänka taket men det blev ej bra.
    http://www.twin.se/bror/draw_a4_20111220.pdf

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42