Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2011
    Län: Västra Götalands Län

Planlösning 1 plan vid havet

Vi har jobbat länge på en planlösning till vårt nya hus.Husets placering och form är gjord för att maximera utsikten från gemensamhets utrymmen och bevara de delar av tomten som vi använder mest idag. Nu vill vi gärna ha lite synpunkter från utomstående med andra synvinklar. Så snälla kom med goda råd och idéer på förbättringar.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	tomt 35.JPG
Visningar:	19
Storlek:	105.0 KB
ID:	52639  

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: Stockholms län

alltså... jag vet inte riktigt vad som ni vill ha synpunkter på. det är svårt att bedömma utifrån den här skissen som väl är mer ett diagram en en plan. generellt är väl att all och tvätt är väldigt stort, badrummen ligger mitt i bästa havsutsikten samt att sovrummen är i största laget. jag ser ingen genomgående idé i planen, väggar hoppar lite hit och dit det är helt enkelt svårt att komma med synpunkter eftersom det finns ganska lite att ta fasta på. ni måste även tänka på att det ska bli ett hus i tre dimensioner i slutändan och planens oformlighet gör att det kommer att bli otroligt svårt att få till en helhet. säkert 40 % av ytan är onödig och skulle kunna bantas bort men jag skulle snarare börja om från början.

det här arkitektkontoret har ritat en del fina hus på sjötomter, och är duktiga på få till en helhet, ta en titt och inspireras. http://www.wrb.se/wrb.html

hoppas ni inte tar illa upp, men jag är bara ute efter att hjälpa till och tror helt enkelt inte att ni kommer få ett bra och vackert hus genom att fila mer på denna skissen.

//simon

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42